Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del
Offentligt
3059664_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W ism.dk
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Dato: 28-08-2025
Enhed: Informationssikkerhed- og
Databeskyttelse
Sagsbeh.: Mette Rye Andersen
Koordineret med:
Sagsnr.: 2025 - 8170
Dok. nr.: 1244040
Hermed sendes indenrigs- og sundhedsministerens besvarelse af DIU alm. del spørgsmål nr.
146 stillet den 3. juli 2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalgsformand Lisbeth Bech-
Nielsen (SF).
Spørgsmål 146:
På spørgsmålet om, hvem der i regeringen har ansvaret når det kommer til
digital sikkerhed (cyber- og informationssikkerhed), oplyser ministeren for
samfundssikkerhed og beredskab, at han har det koordinerende ansvar, men
at ansvaret i øvrigt er delt på tværs af ressort og følger af
sektoransvarsprincippet. Vil ministeren i denne forbindelse redegøre for
ministerens konkrete ressort og sektoransvar, når det kommer til digital
sikkerhed og infrastruktur, og vil ministeren oplyse, hvilke snitflader denne
har til andre ressort og hvilken ansvarsfordeling, der ligger inden for dette?
Svar:
Indenrigs- og sundhedsministerens ressort omfatter indenrigsområdet, herunder kommuner
og regioner, samt sundhedsområdet i Danmark. Indenrigs- og Sundhedsministeriet omfatter
en række styrelser, herunder Sundhedsdatastyrelsen.
I 2018 udgav regeringen ’National strategi for cyber-
og informationssikkerhed 2018-2021’,
hvori bl.a. sundhedssektoren blev udpeget som kritisk sektor, og ministerområdet fik til
opgave at etablere en decentral cyber- og informationssikkerhedsenhed (DCIS) og at udarbejde
en sektorspecifik strategi, som herefter skulle udmøntes gennem enheden.
Sundhedsdatastyrelsen er ansvarlig for DCISSund (Decentral Cyber- og
Informationssikkerhedsenhed for Sundhedssektoren), som blev etableret i 2019.
Med sundhedssektorens nuværende strategi for cyber- og informationssikkerhed 2023-2025
fortsætter DCISSund udmøntningen i et tæt samarbejde med sektorens øvrige aktører.
./.
Et væsentligt initiativ i strategien vedrører beredskab, som er organiseret på baggrund af
sektoransvarsprincippet. Jeg henviser i den forbindelse til mit svar på SUU alm. del spm. 584,
(bilag 1), som omhandler sektoransvarsprincippet i relation til cyber- og
informationssikkerhedsberedskabet i sundhedssektoren og strategien for cyber- og
informationssikkerhed 2023- 2025.
Jeg kan desuden oplyse, at Sundhedsdatastyrelsen er sektoransvarlig myndighed for
regionerne og for sundhedssektoren i medfør af NIS 2-loven, jf. bekendtgørelse nr. 620 af 2.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm., om hvem der i regeringen har ansvaret når det kommer til digital sikkerhed (cyber- og informationssikkerhed)
juni 2025 om udpegning af kompetente myndigheder og digital kommunikation omfattet af
NIS 2-loven, hvilket bl.a. indebærer, at Sundhedsdatastyrelsen har til opgave at vejlede og føre
tilsyn med, at de omfattede enheder i sundhedssektoren efterlever NIS 2-kravene.
Det bemærkes i den forbindelse, at Styrelsen for Samfundssikkerhed er
sektoransvarlig myndighed i medfør af NIS 2-loven for kommuner og statslige
myndigheder.
Afslutningsvis vil jeg henvise til ministeren for samfundssikkerhed og
beredskabs svar på DIU alm. del. spm. 143, der er enslydende med det
spørgsmål, som hermed besvares.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2