Foketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2025 - 2954
Doknr.
160434
Dato
27-08-2025
Svar på spørgsmål fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF) stillet den 3. juli 2025.
Spørgsmål nr. 145:
”På spørgsmålet om, hvem der i regeringen har ansvaret når det kommer til digital sikkerhed
(cyber- og informationssikkerhed), oplyser ministeren for samfundssikkerhed og beredskab,
at han har det koordinerende ansvar, men at ansvaret i øvrigt er delt på tværs af ressort og
følger af sektoransvarsprincippet. Vil ministeren i denne forbindelse redegøre for ministerens
konkrete ressort og sektoransvar, når det kommer til digital sikkerhed og infrastruktur, og vil
ministeren oplyse, hvilke snitflader denne har til andre ressort og hvilken ansvarsfordeling,
der ligger inden for dette?”
Svar:
Digitaliseringsministeriets konkrete ressort og sektoransvar for digital sikkerhed og infrastruk-
tur dækker sikker og stabil drift af de systemer, som hhv. Digitaliseringsstyrelsen, Danmarks
Statistik og CPR-administrationen har ansvar for.
Da disse systemer i vid udstrækning er tværgående og har mange anvendere, vil der være
snitflader til en lang række myndighedsopgaver på tværs af statslige myndigheder, kommuner
og regioner samt private anvendere
–
som borgere og virksomheder. Her er det Digitalise-
ringsministeriets primære ansvar at sikre kontinuerlig sikker, robust og stabil drift af syste-
merne samt løbende at koordinere med relevante interessenter og anvendere
–
herunder ek-
sempelvis kommuner, regioner og den private sektor.
På enkelte, afgrænsede dele af teleområdet har Digitaliseringsministeriet ressortansvar for
beredskabet. Det gælder ressortsansvaret for reglerne om, at teleselskaberne skal sikre bor-
gerne uafbrudt adgang til 112. Digitaliseringsstyrelsen har tilsynsforpligtelsen vedrørende kra-
vet om uafbrudt adgang til at kunne ringe 112.
Endvidere har Digitaliseringsstyrelsen ansvaret for tilsyn med anvendelsen af frekvenser og
forstyrrelser i frekvensanvendelsen. Forstyrrelser kan forhindre driften af vigtige kommunika-
tionssystemer, herunder beredskabernes radionet og de offentlige mobilnet. Fx benyttes
GNSS-signaler til satellitbaserede positions- og tidsoplysninger, og de er afgørende for driften
af 4G- og 5G-nettene.
Derudover følger det af Bekendtgørelse om udpegning af kompetente myndigheder og digital
kommunikation omfattet af NIS2-loven (BEK nr 602 af 2. juni 2025), at Digitaliseringsstyrelsen
er kompetent myndighed for følgende enheder: