Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 405
I brev af 24. september har udvalget efter ønske fra Sofie Lippert (SF) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 405:
Vil ministeren oplyse, om det følger af de nye retningslinjer for SPS, at
elever der er testet ordblinde og samtidig har fået konstateret anden di-
agnose som f.eks. ADHD, mister retten til at anvende læse- og skrivehjæl-
pemidler ved eksamen, fordi den anden diagnose tillægges større vægt
end ordblindheden, og hvis det er tilfældet, vil ministeren så ændre på
retningslinjerne, så de elever ikke stilles ringere i deres uddannelsesfor-
løb?
Svar:
Det er vigtigt for regeringen, at alle med ordblindhed får den hjælp og
støtte, de har brug for, så de kan deltage i deres uddannelsesforløb på
lige fod med andre.
Jeg har spurgt Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) om retnings-
linjerne for bevilling af specialpædagogisk støtte (SPS) for elever med
sammensatte vanskeligheder. Styrelsen oplyser:
”Det følger ikke af retningslinjer for bevilling af specialpædagogisk støtte
(SPS), at elever med dokumentation for ordblindhed mister retten til
læse-skriveteknologi, hvis de samtidig har en anden diagnose som fx
ADHD.
Når en elev har sammensatte vanskeligheder i form af læse-skrivevanske-
ligheder samt en anden funktionsnedsættelse, som kan påvirke elevens
opmærksomhed eller koncentration (fx ADHD), kan Ordblindetesten ikke
stå alene som dokumentation for ordblindhed. Det skyldes, at et lavt re-
sultat på Ordblindetesten kan være påvirket af andre vanskeligheder end
netop afkodningsvanskeligheder, som er kernevanskeligheden i ordblind-
hed. Særligt koncentrationsbesvær og opmærksomhedsforstyrrelser kan
påvirke gennemførslen og derved resultatet af Ordblindetesten.
Ved ansøgninger om SPS, hvor der er tegn på sammensatte vanskelighe-
der, har Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) brug for yderligere
Børne- og Undervisningsministeriet
10. oktober 2025
Sagsnr.: 25/26579
OFFENTLIG