Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
3078546_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 402
I brev af d. 19. september 2025 har udvalget efter ønske fra Helena Art-
mann Andresen (LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 402:
Vil ministeren oplyse den pris- og lønregulerede udvikling i udgifterne til
folkeskolen i perioden 2015 til og med 2024, herunder både de samlede
udgifter og udgifter pr. elev for folkeskolen som helhed samt opdelt på
hhv. almenområdet og specialområdet?
Svar:
Tabel 1 viser en opgørelse over udviklingen i de samlede udgifter til folke-
skolen for perioden 2015-2024.
Tabel 1. Udviklingen i udgifter til folkeskolen m.fl. (2018-2024)
2015
Samlede udgifter*
(mia. kr., 2025-pl)
Antal elever**
Udgift pr. elev***
(kr., 2025-pl)
52,1
2016
50,9
2017
50,8
2018
50,6
2019
50,1
2020
49,6
2021
50,2
2022
50,4
Børne- og Undervisningsministeriet
9. oktober 2025
Sagsnr.: 25/26209
2023
50,2
2024
50,4
568.755 565.326 561.541 556.028 548.488 539.544 531.229 526.970 525.295 520.778
91.571
90.099
90.417
90.992
91.299
91.881
94.589
95.608
95.555
96.866
Anm.: *De samlede kommunale udgifter omfatter folkeskoler, specialundervisning i regionale tilbud, kommunale specialskoler,
behandlings- og specialundervisningstilbud og specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem samt efter- og vide-
reuddannelse i folkeskolen. Tal er afrundet til nærmeste 0,1 mia. kr.
**Det samlede elevtal omfatter folkeskoler, kommunale ungdomsskoler og ungdomskostskoler, specialskoler for børn,
behandlings- og specialundervisningstilbud, specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem samt dagbehandlings-
tilbud og behandlingshjem. Elevtal er omregnet fra skoleår til kalenderår. Elevtal for kalenderåret 2024 beregnes som
7/12 af 2023/2024 og 5/12 af 2024/2025.
***De gennemsnitlige udgifter pr. elev er beregnet som de samlede udgifter til folkeskolen fordelt på det samlede elev-
antal.
Kilde: Danmarks Statistik (REGK100), Uddannelsesstatistik og Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger.
Det bemærkes, at de gennemsnitlige udgifter pr. elev i folkeskolen er op-
gjort ud fra de samlede udgifter og alle elevgrupper på folkeskoleområ-
det. Det er ikke muligt på baggrund af de kommunale regnskaber at op-
dele udgifter til folkeskolen for hhv. almenundervisningen og segregeret
specialundervisning.
Børne- og Undervisningsministeriet og KL har som følge af aftale om
kommunernes økonomi for 2025 etableret et datagrundlag for
OFFENTLIG
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om den pris- og lønregulerede udvikling i udgifterne til folkeskolen i perioden 2015 til og med 2024
3078546_0002.png
kommunernes udgifter til almenområdet og segregeret specialundervis-
ning. KL udarbejder årligt en udgiftsopgørelse på baggrund af en spørge-
skemaundersøgelse blandt kommunerne.
Tabel 2
viser KL’s opgørelse over de
samlede budgetterede udgifter til fol-
keskolen for perioden 2023-2025 opdelt for hhv. almenundervisningen og
segregeret specialundervisning samt tilknyttede udgifter i form af pæda-
gogisk-psykologisk rådgivning og befordring af elever.
Tabel 2. Udvikling i budgetterede udgifter til folkeskoleområdet (2023-2025)
Mia. kr., 2025-pl
Udgifter til almenundervisningen
Udgifter til segregeret specialundervisning
Undervisningsrettede udgifter
Tilknyttede udgifter (PPR og befordring)
Samlede udgifter (inkl. PPR og befordring)
2023
38,2
14,3
11,4
2,9
52.5
2024
38,1
14,4
11,3
3,1
52.5
2025
38,3
14,7
11,6
3,1
53.1
Side 2/2
Anm.: Tal er afrundet til nærmeste 0,1 mia. kr.
”Almenundervisning”
udgøres af delmængden af 3.22.01 Folkeskoler, der
bruges på almenklasser, og funktion 3.22.09 Efter- og videreuddannelse i folkeskolen.
”Segregeret specialundervis-
ning” består dels
af de undervisningsrettede udgifter på specialskoler og behandlings- og specialundervisningstilbud
(3.22.07-08) samt den skønnede delmængde af 3.22.01 Folkeskoler, der bruges på specialklasser, og dels af tilknyttede
udgifter, bestående af 3.22.04 Pædagogisk-psykologisk rådgivning (PPR) og 3.22.06 Befordring af elever. Den skøn-
nede opdeling af 3.22.01 i udgifter til almen- og specialklasser er i 2023 beregnet på baggrund af oplysninger for 57
kommuner, i 2024 på baggrund af oplysninger for 68 kommuner, og i 2025 på baggrund af 80 kommuner.
Kilde:
KL’s beregninger på baggrund af Statistikbanken (BUDK32) og KL’s egne spørgeskemaer
Tabel 3 viser
KL’s
skøn over de budgetterede udgifter pr. elev i folkeskolen
for 2023, herunder for hhv. almenundervisning og segregeret specialun-
dervisning. KL har endnu ikke offentliggjort skønnede enhedspriser for
2024.
Tabel 3. Budgetterede udgifter pr. elev for 2023
2023
Almenundervisningen
Undervisningsrettede udgifter (mia. kr., 2025-pl)
Elevbestand
Skønnet enhedspris (kr., 2025-pl)
Segregeret specialundervisning
Undervisningsrettede udgifter (mia. kr., 2025-pl)
Elevbestand
Skønnet enhedspris (kr., 2025-pl)
11,4
36.018
315.207
38,2
489.454
78.016
Anm.: Elevbestand omfatter elever i folkeskoler, kommunale ungdomsskoler, specialskoler, behandlings- og specialunder-
visningstilbud samt specialundervisning på børne- og ungehjem. Elevbestand er hentet på uddannelsesstatistik.dk og
omregnet til kalenderår som summen af 7/12 af elevbestanden i 2022/2023 og 5/12 af elevbestanden i 2023/2024.
Kilde:
KL’s beregninger på baggrund af Statistikbanken (BUDK32), KL’s egne spørgeskemaer samt uddannelsesstati-
stik.dk.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
OFFENTLIG