Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
3077052_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 399
I brev af 17. september 2025 har udvalget efter ønske fra Mai Villadsen
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 399:
Vil ministeren redegøre for de statslige merudgifter ved at indføre et gra-
tis, sundt frokostmåltid til børn i alle landets dagtilbud både samlet og
fordelt på hhv. vuggestuer, dagplejer og børnehaver?
Svar:
I forlængelse af mit svar på BUU alm. del
spm. 110 og BUU alm. del
spm. 199 er der i det følgende opstillet et regneeksempel på, hvad det vil
koste at indføre frokost til alle børn i daginstitutioner fordelt på hhv. vug-
gestuer og børnehaver, hvor frokosten er gratis for forældrene.
I henhold til overenskomst for dagplejere indgået ml. KL og FOA skal
dagplejere drage omsorg for barnets pasning og pleje, herunder ydelse af
kost, når barnet opholder sig i dagplejen. Dagplejere kan efter regler i
skattelovgivningen få et standardfradrag, der træder i stedet for et fra-
drag for de faktiske udgifter til børneplejen. Udgifterne omfatter fx bør-
nenes kost, sanitær service og slitage på hjemmet. Udgifter til frokost til
børn i dagplejen indgår som følge af ovenstående ikke i bruttodriftsudgif-
terne for dagpleje, som udgør beregningsgrundlaget for forældrenes
egenbetaling for en plads i dagplejen, og frokost i dagplejen er derfor al-
lerede gratis for forældrene.
Efter dagtilbudsloven skal alle børn i daginstitutioner have tilbud om et
sundt frokostmåltid hver dag. Kommunerne kan i dag vælge at tilrette-
lægge frokosten på to måder.
Frokosten kan enten indgå som en del af ’dagtilbudsydelsen’ (model 1).
Her indgår udgiften til frokostmåltidet i prisen for daginstitutionspladsen,
og forældrene kan ikke fravælge frokostordningen. Kommunen betaler
ved denne frokostordning minimum 75 pct. af udgiften til frokosten, og
forældrene maksimalt 25 pct.
Kommunen kan alternativt beslutte, at forældrene betaler særskilt for fro-
kosten ud over den pris, som forældrene betaler for daginstitutionsplad-
Børne- og Undervisningsministeriet
8. oktober 2025
Sagsnr.: 25/25876
OFFENTLIG
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om de statslige merudgifter ved at indføre et gratis, sundt frokostmåltid til børn i alle landets dagtilbud
3077052_0002.png
sen (model 2). Forældre kan her betale op til 100 pct. af udgifterne til fro-
kosten, og forældrebestyrelsen i en daginstitution eller forældrene i den
enkelte enhed i en daginstitution har efter nærmere regler mulighed for
at fravælge frokostmåltidet i daginstitutionen eller i enheden minimum
hvert andet år.
Forældre kan efter nærmere regler søge om helt eller delvist økonomisk
fripladstilskud til at nedbringe udgiften til dagtilbudspladsen og frokost-
måltidet, ligesom der gives søskendetilskud.
I det følgende er der opstillet to regneeksempler vedr. merudgifter for-
bundet med at indføre gratis frokost i dagtilbud, hhv. model a (jf. svar på
BUU alm. del
spm. 199) og model b (jf. svar på BUU alm. del
spm.
110).
Model a:
I model a er det antaget, at der med
gratis
frokost lægges til grund, at
alle børn skal tilbydes frokost som en del af dagtilbudsydelsen (dvs. alle
børn tilbydes frokost efter model 1).
I beregningerne er det antaget, at kommunerne fsva. børn, der i dag
modtager frokost efter ’model 2’,
kompenseres for 75 pct. af udgifterne
forbundet med at tilbyde frokost som en del af dagtilbudsydelsen. Dette
gælder også daginstitutioner eller enheder, hvor frokosten er fravalgt, og
forældrene f.eks. selv medbringer madpakke til børnene.
For så vidt angår børn, der i dag modtager frokost efter model 1, er det
antaget, at disse børn hverken medfører mer- eller mindreudgifter. Dette
gælder ligeledes tilfælde, hvor kommunen har valgt model 2 og dertil
valgt at give et tilskud til en frokostordning på mindst 75 pct.
Model B:
I model b er det antaget, at der med
gratis
frokost lægges til grund, at
alle børn skal tilbydes frokost, hvor forældrebetaling ikke kan indgå.
For børn, der i dag får frokost efter model 2, er det antaget, at de kom-
munale merudgifter vil svare til den samlede forældrebetaling for de
børn, der i dag modtager frokost efter modellen.
For så vidt angår børn, der får frokost som en del af ’dagtilbudsydelsen’
(model 1), har ministeriet ikke oplysninger om prisen for frokostmåltidet.
Beregningen er derfor baseret på en antagelse om, at den kommunale
merudgift forbundet med et gratis frokostmåltid vil svare til den gennem-
snitlige pris pr. frokostmåltid i daginstitutioner, jf. den beregnede udgift
til frokost efter model 2, fraregnet den kommunale andel af udgiften til
frokostmåltidet.
For så vidt angår de daginstitutioner eller enheder, hvor frokosten er fra-
valgt (model 2), og forældrene f.eks. selv medbringer madpakke til bør-
nene, er det antaget, at der fremadrettet tilbydes gratis frokost, og at pri-
sen for frokost vil svare til den beregnede udgift i kommunen til frokost
efter model 2.
Side 2/3
OFFENTLIG
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om de statslige merudgifter ved at indføre et gratis, sundt frokostmåltid til børn i alle landets dagtilbud
3077052_0003.png
I beregningerne (model a og b) er der taget højde for merudgifter sfa. af
økonomisk fripladstilskud og søskendetilskud. Der er ikke beregnet udgif-
ter til tilbageløb og adfærd.
Med ovenstående antagelser er merudgifterne ved at tilbyde frokost til
alle børn i daginstitutioner regneteknisk opgjort i tabel 1 nedenfor (2025-
pl).
Side 3/3
Tabel 1
Merudgifter forbundet med gratis frokost i dagtilbud
Daginstitutio-
ner 0-2 år
Mia. kr. (2025-pl)
Model a.
Model b.
0,4
0,5
1,0
1,3
-
-
1,4
1,8
Daginstitutio-
ner 3-5-årige
Dagpleje
I alt
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets beregninger pba. data fra Kommunernes
budgetindberegninger og Danmarks Statistik.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
OFFENTLIG