Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 377
I brev af 5. september 2025 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 377:
På samråd den 4. september om kvaliteten i dagtilbud, med afsæt i EVA
og VIVE’s undersøgelse, udtalte ministeren ”Først og fremmest vil jeg
gerne gentage og gøre det klart, at undersøgelsen viser, at kvaliteten ikke
er
god nok. Det er hovedkonklusionen. […] men selvom kvalitetsundersø-
gelsen viser, at der er gode institutioner, og at der laves meget godt pæ-
dagogisk arbejde, så viser den også, at der er for mange steder, hvor vi
ikke lever op til det løfte som lovgivningen, og dermed Folketinget, har
givet forældrene
– og børnene ikke mindst”. Vil ministeren redegøre for,
hvad der skal til, for at kvaliteten bliver god?
Svar:
Regeringen er optaget af at løfte kvaliteten i dagtilbud. Dagtilbud skal
fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og
pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der
tages udgangspunkt i et børneperspektiv - det er sådan, det fremgår af
dagtilbudsloven. Som et skridt på vejen til at styrke kvaliteten i dagtilbud
har regeringen med forslag til finanslov for 2026 foreslået at afsætte en
samlet ramme til en børnepakke på ca. 1,65 mia. kr. årligt fra og med
2026 til at styrke dagtilbudsområdet og samtidig give en håndsrækning
til børnefamilierne.
Kvalitetsundersøgelserne på hhv. 0-2 og 3-5-årsområdet viser, at der er
udfordringer med kvaliteten. For at kunne handle klogt og målrettet har
vi brug for viden. Derfor vil vi videreføre kvalitetsundersøgelserne på dag-
tilbudsområdet, der fokuserer på den pædagogiske hverdag og udvide
dem til også at se på selvejende daginstitutioner og privatinstitutioner. Vi
har prioriteret massive investeringer i rammerne på området fx ny pæda-
goguddannelse, videreførelse af pulje for opkvalificering, videreførelse af
pulje for sociale normeringer, lønløft mv. Men der er også brug for, at vi
interesserer os for indholdet, dvs. hvordan vi kan sætte pædagogikken i
Børne- og Undervisningsministeriet
25. september 2025
Sagsnr.: 25/24714
OFFENTLIG