Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
3068853_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 366
I brev af 27. august 2025 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl (DD)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 366:
Vil ministeren kommentere henvendelse af 17. august 2025 om mang-
lende lovpligtig revisitation i Syddjurs Kommune, jf. BUU alm. del - bilag
220 (fortroligt), og vil ministeren redegøre for, hvordan ministeren vil
sikre at § 7 i Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og an-
den specialpædagogisk bistand bliver opretholdt?
Svar:
Som det fremgår af den fortrolige henvendelse fra en forælder, indebæ-
rer § 7 i bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand, at en skoleleder skal følge udviklingen hos
elever, der modtager specialpædagogisk bistand, og at der mindst én
gang om året skal tages stilling til, om den specialpædagogiske bistand til
den pågældende elev skal fortsætte, ændres eller ophøre. Beslutningen
træffes på grundlag af en pædagogisk-psykologisk vurdering og efter
samråd med eleven og forældrene. Elevens synspunkter skal tillægges
passende vægt under hensyntagen til elevens alder og modenhed.
Kommunen har således ansvar for, at der mindst én gang årligt foretages
en pædagogisk-psykologisk vurdering af eleven. Vurderingen skal ind-
drage alle relevante oplysninger om eleven, med henblik på at give skole-
lederen et sagligt solidt grundlag til at træffe beslutninger om fortsæt-
telse, ændring eller ophør af den specialpædagogiske bistand. Det er så-
ledes altid en midlertidig foranstaltning, når en elev modtager specialpæ-
dagogisk bistand.
Der må i den forbindelse foretages en konkret vurdering af, i hvilket om-
fang oplysningerne i den eksisterende pædagogisk-psykologiske vurde-
ring kan indgå i en aktuel/opdateret pædagogisk-psykologisk vurdering,
og fx i hvilket omfang der er behov for at foretage nye undersøgelser
m.m. Vurderingens omfang og indhold kan inden for rammerne i be-
kendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpæ-
Børne- og Undervisningsministeriet
17. september 2025
Sagsnr.: 25/23725
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 366: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 17. august 2025 om manglende lovpligtig revisitation i Syddjurs Kommune
dagogisk bistand tilpasses den konkrete elevs behov og situation. Det af-
gørende er, at vurderingen forholder sig til barnets aktuelle skolegang,
vanskeligheder og undervisningsbehov.
Det fremgår af § 7 i bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning
og anden specialpædagogisk bistand, at der gælder et krav om revisita-
tion mindst én gang om året. Hertil fremgår det af vejledningen om folke-
skolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, jf. pkt.
36, at forældrene skal orienteres skriftligt om skolelederes beslutning.
Forældrene har således krav på en afgørelse med klagevejledning, jf. for-
valtningslovens regler herom.
Forældre har mulighed for at klage over skolens afgørelse til Klagenævnet
for Specialundervisning, herunder klage over indholdet af specialunder-
visningstilbuddet. Det følger af folkeskolelovens § 51a.
Det fremgår af henvendelsen til Danmarksdemokraterne, at forælderen
har benyttet sig af det frie skolevalg. Det har ikke betydning for skolele-
derens forpligtelse til at følge udviklingen hos eleven.
Det bemærkes dog, at i det tilfælde, at forældrene ønsker at benytte det
frie skolevalg og ønsker, at deres barn optages i en skole beliggende i en
anden kommune end bopælskommunen, foretages henvisningen til spe-
cialundervisning efter pædagogisk-psykologisk rådgivning i bopælskom-
munen. Skolekommunen kan ikke foretage henvisning til et mere vidtgå-
ende specialundervisningstilbud end det tilbud, som bopælskommunen
har henvist barnet til. Afgørelsen af, om tilbuddet er mere vidtgående,
træffes af bopælskommunen.
Det er et kommunalt ansvar at sikre, at reglerne for folkeskolens special-
undervisning overholdes. Det fremgår af henvendelsen, at forælderen har
indgivet klager til Det kommunale tilsyn (Ankestyrelsen) og Folketingets
Ombudsmand. Forælderen har således henvendt sig til de relevante in-
stanser, når forældre ikke mener, at kommunerne overholder lovgivnin-
gen.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye