Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 366
I brev af 27. august 2025 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl (DD)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 366:
Vil ministeren kommentere henvendelse af 17. august 2025 om mang-
lende lovpligtig revisitation i Syddjurs Kommune, jf. BUU alm. del - bilag
220 (fortroligt), og vil ministeren redegøre for, hvordan ministeren vil
sikre at § 7 i Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og an-
den specialpædagogisk bistand bliver opretholdt?
Svar:
Som det fremgår af den fortrolige henvendelse fra en forælder, indebæ-
rer § 7 i bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand, at en skoleleder skal følge udviklingen hos
elever, der modtager specialpædagogisk bistand, og at der mindst én
gang om året skal tages stilling til, om den specialpædagogiske bistand til
den pågældende elev skal fortsætte, ændres eller ophøre. Beslutningen
træffes på grundlag af en pædagogisk-psykologisk vurdering og efter
samråd med eleven og forældrene. Elevens synspunkter skal tillægges
passende vægt under hensyntagen til elevens alder og modenhed.
Kommunen har således ansvar for, at der mindst én gang årligt foretages
en pædagogisk-psykologisk vurdering af eleven. Vurderingen skal ind-
drage alle relevante oplysninger om eleven, med henblik på at give skole-
lederen et sagligt solidt grundlag til at træffe beslutninger om fortsæt-
telse, ændring eller ophør af den specialpædagogiske bistand. Det er så-
ledes altid en midlertidig foranstaltning, når en elev modtager specialpæ-
dagogisk bistand.
Der må i den forbindelse foretages en konkret vurdering af, i hvilket om-
fang oplysningerne i den eksisterende pædagogisk-psykologiske vurde-
ring kan indgå i en aktuel/opdateret pædagogisk-psykologisk vurdering,
og fx i hvilket omfang der er behov for at foretage nye undersøgelser
m.m. Vurderingens omfang og indhold kan inden for rammerne i be-
kendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpæ-
Børne- og Undervisningsministeriet
17. september 2025
Sagsnr.: 25/23725