Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
3068838_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 363
I brev af den 26. august 2025 har udvalget efter ønske fra (MFU) Helene
Brydensholt (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 363:
Er ministeren bekendt med, om der eksisterer skoler eller dagtilbud i Dan-
mark, der har tilknytning til Scientology? Hvis ja, hvilke konkrete institutio-
ner drejer det sig om? Og vil ministeren redegøre for, hvordan der føres til-
syn med disse institutioner?
Svar:
Jeg kan oplyse, at Børne- og Undervisningsministeriet ikke er bekendt
med dagtilbud, der har tilknytning til scientology. Det er kommunerne,
der fører tilsyn med dagtilbuddene.
I forhold til skoler med evt. tilknytning til scientology, forstår jeg spørgs-
målet som, at der spørges til frie grundskoler. Frie grundskoler har i hen-
hold til lovgivningen og inden for rammerne af frihed og folkestyre-kra-
vet ret til at give en undervisning, der stemmer overens med skolernes
egen overbevisning. Det betyder, at der på frie grundskoler ikke er noget
til hinder for, at skolens undervisning bygger på bestemte religiøse livsan-
skuelser og på den måde søger at præge eleverne i retning af den enkelte
skoles eget holdningsmæssige grundlag. Det skal dog ske på en måde,
som bidrager til elevernes demokratiske dannelse.
Det er Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, der står for det statslige til-
syn med frie grundskoler. Styrelsen fører bl.a. tilsyn med om skolernes
undervisning står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen
(stå mål med-kravet), om skolerne i deres formål og i hele deres virke for-
bereder eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og
folkestyre (frihed og folkestyre-kravet), og om skolerne i deres virke som
selvejende uddannelsesinstitutioner er uafhængige (uafhængighedskra-
vet).
Jeg har bedt styrelsen for Undervisning og Kvalitet om bidrag til svar på
den del af spørgsmålet, der handler om kendskab til skoler med evt. til-
knytning til scientology. Styrelsen oplyser, at:
Børne- og Undervisningsministeriet
17. september 2025
Sagsnr.: 25/23650
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 363: MFU spm. om tilsyn med skoler og dagtilbud med eventuel tilknytning til Scientology
”Styrelsen opgør
ikke de frie skoler på baggrund af værdigrundlag eller
lignende og har derfor ikke en samlet opgørelse over skoler, der evt.
måtte have en tilknytning til scientology.
Styrelsen er dog bekendt med, at der er frie skoler, der anvender studie-
metoden Applied Scholastics. Studiemetoden bygger på pædagogiske
principper udviklet af L. Ron Hubbard, der er stifter af scientology.
Styrelsen gennemførte i 2018 en bred, systematisk undersøgelse af de frie
skolers licensaftaler med Applied Scholastics for at vurdere, om licensafta-
lerne er i strid med friskolelovens uafhængighedskrav. Uafhængigheds-
kravet indebærer, at skolen skal være uafhængig, og at skolens midler
alene må komme skolens skole- og undervisningsvirksomhed til gode.
Styrelsen kunne ikke på det foreliggende grundlag konkludere, at licens-
aftalerne i sig selv var i strid med uafhængighedskravet. Styrelsen vurde-
rede, at licensaftalerne måtte vurderes i sammenhæng med stå mål med-
kravet og frihed og folkestyre-kravet i friskoleloven.
Af de skoler, der indgik i daværende undersøgelse, er styrelsen bekendt
med tre skoler, der fortsat oplyser på deres hjemmeside, at de anvender
studiemetoden
Applied Scholastics: Kildeskolen, Amager’s International
School og Øresunds Internationale Skole. Styrelsen har dog ikke kend-
skab til, om disse skoler aktuelt har en gyldig licensaftale, eller om der er
yderligere skoler, der anvender metoden som en del af deres pædagogi-
ske grundlag.
Styrelsens tilsyn med alle de frie skoler, uanset værdigrundlag, tager ud-
gangspunkt i, at kvalitetssikring og regeloverholdelse er et lokalt ansvar,
der skal løftes af den enkelte skoles ledelse og bestyrelse. Det påhviler
forældrene til børn i en fri grundskole at føre tilsyn med skolens alminde-
lige virksomhed. Forældrekredsen træffer selv beslutning om, på hvilken
måde tilsynet skal udøves. Det kan være ved, at forældrekredsen og be-
styrelsen på en fri grundskole beslutter at være selvevaluerende eller ved,
at de vælger en eller flere certificerede tilsynsførende til at føre tilsyn med
undervisningens kvalitet. Styrelsen har ansvaret for at føre et overordnet
tilsyn med de frie skolers overholdelse af friskoleloven, hvilket sker gen-
nem enkeltsagstilsyn, tematiske tilsyn og risikobaserede tilsyn.
Styrelsen kan oplyse, at de tre nævnte skoler er omfattede af det statslige
tilsyn med de frie grundskoler, og at styrelsen løbende har haft de tre
skoler i tilsyn. Det kan hertil fremhæves, at styrelsen i forbindelse med det
risikobaserede tilsyn med frihed og folkestyre-kravet 2020/2021 har hen-
stillet til Amager’s International School og Øresunds Internationale Skole,
at de fortsat skulle være opmærksomme på også at anvende andre til-
gange end Applied Scholastics samt inddrage andet tilgængeligt under-
visningsmateriale med henblik på at lære eleverne kritisk tænkning og ar-
gumentation, da Applied Scholastics metoden kan blive for ensidig.”
Side 2/3
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 363: MFU spm. om tilsyn med skoler og dagtilbud med eventuel tilknytning til Scientology
Med venlig hilsen
Side 3/3
Mattias Tesfaye