Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
3059921_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 350
I brev af 5.august har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af udvalget
(MFU) Peter Skaarup (DD) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 350
Hvad agter ministeren konkret at gøre, hvis det er korrekt, at elever med
ikke-vestlig baggrund over en årrække er blevet tildelt for høje årskarak-
terer på en række gymnasier sammenlignet med landsgennemsnittet, og
er ministeren enig i, at den udvikling kan medvirke til at undergrave ka-
raktergivningens troværdighed og retfærdighed? Der henvises til artiklen
”Meritokratisk fallit” i Weekendavisen den 25. juli 2025.
Svar:
Alle elever skal have den karakter, de er berettiget til, hverken højere eller
lavere. Den rette karakter bidrager til at afklare unges uddannelsesvalg og
interesser, og karaktererne udgør i øvrigt også fundamentet for adgangs-
kravene i uddannelsessystemet og dermed også den enkelte unges efter-
følgende muligheder. Derfor skal bedømmelser af elevers præstationer,
både ved standpunktskarakterer og ved eksamener, ske på et ordentligt,
fagligt og fair grundlag.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet iværksatte i 2024 et tematisk tilsyn
af karakterdiskrepans på landsplan, hvor 18 institutioner i december 2024
blev udtaget til nærmere tilsyn ud fra en vurdering af institutionernes
data og andre igangværende indsatser. BUU blev orienteret om resulta-
terne af tilsynet den 28. marts 2025, resultaterne vedlægges til oriente-
ring.
Det fremgår heraf, at forskellen på landsplan for de gennemsnitlige årska-
rakterer og de gennemsnitlige prøvekarakterer er større for kvinder end
for mænd. Blandt elever med ikke-vestlig herkomst er der også på lands-
plan en tendens til en højere karakterdiskrepans end for elever med
dansk herkomst. For såvel køn som herkomst drejer det sig om en forskel
i karakterdiskrepans på mindre end ét karakterpoint. På institutionsniveau
finder tilsynet, at karakterdiskrepansen varierer betydeligt fra år til år, og
der ses ikke en entydig sammenhæng mellem elevsammensætning og
graden af karakterdiskrepans for de udtrukne skoler.
Børne- og Undervisningsministeriet
29. august 2025
Sagsnr.: 25/21873
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 350: MFU spm. om, hvad ministeren agter at gøre, hvis elever med ikke-vestlig baggrund er blevet tildelt for høje årskarakterer på en række gymnasier
Når der foreligger eksamensresultater for 2025, vil disse blive inddraget i
tilsynet. STUK vil på den baggrund vurdere, hvilken effekt skolernes tiltag
har haft på karakterdiskrepansen og dermed, hvorvidt enkelte institutio-
ner skal sanktioneres med påbud og evt. fortsætte i tilsyn. Når det temati-
ske tilsyn er afsluttet, vurderes behovet for en vejledningsindsats bredt i
sektoren.
Det er afgørende, at vi har en karaktergivning på vores uddannelser, der
er til at stole på. Jeg vil opdatere udvalget om styrelsens resultater af næ-
ste fase af tilsynet, og hvilke tiltag, der vurderes at være nødvendige.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye