Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
3056579_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 346
I brev af 3. juli 2025 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 346:
Vil ministeren kommentere borgerhenvendelsen af 27/6-2025 (fortroligt)
om ventetid på specialvisitation, jf. BUU, alm. del
bilag 204? Ministeren
bedes herunder svare på de spørgsmål, som er adresseret til ministeren i
henvendelsen. Ministerens svar bedes forholde sig til de generelle og
principielle spørgsmål i henvendelsen på en sådan måde, at svaret kan
omdeles i udvalget som et offentligt svar.
Svar:
Den fortrolige borgerhenvendelse af 27. juni 2025 er sendt fra en foræl-
der til et barn, som beskriver, at barnet er i alvorlig mistrivsel i folkesko-
len. Den pågældende folkeskole har ifølge det oplyste erkendt, at de ikke
kan rumme barnet fagligt eller socialt, og skolen vurderer, at et special-
pædagogisk skoletilbud vil være nødvendigt. Barnets forælder beretter
om ventetid på visitation til et specialpædagogisk skoletilbud og et halvt
års ventetid på et eventuelt skoleskift.
Af principielle årsager kan jeg ikke gå ind i konkrete enkeltsager, men jeg
kan redegøre for de gældende regler på området. Dertil rejses fire
spørgsmål til mig som børne- og undervisningsminister, som jeg vil
adressere. Det drejer sig om 1) ventetiden på specialundervisningsområ-
det, 2) muligheden for en national retningslinje for maksimal ventetid, 3)
muligheden for, at kommunerne forpligtes til at tilbyde midlertidige un-
dervisningsplaner eller fritagelser under ventetiden, og 4) hvordan det
kan undgås, at forældre bliver koordinatorer i deres børns sager.
De gældende regler
Hvad angår de gældende regler, følger det af folkeskoleloven, at det er
kommunernes ansvar at sikre, at folkeskolen tilgodeser alle børns læring
og trivsel. Dette gælder uanset, om en elev har behov for et segregeret
undervisningstilbud, eller om behovet kan imødekommes med støtte og
hjælpemidler i den almene undervisning.
Børne- og Undervisningsministeriet
19. august 2025
Sagsnr.: 25/21023
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 346: Spm. om ministeren vil kommentere borgerhenvendelsen af 27/6-2025 (fortroligt) om ventetid på specialvisitation, jf. BUU, alm. del – bilag 204
Beslutningen om, hvorvidt en elev har behov for specialundervisning eller
anden specialpædagogisk bistand, sker på baggrund af en pædagogisk-
psykologisk vurdering. Det er i udgangspunktet skolens leder, der indstil-
ler eleven til en pædagogisk-psykologisk vurdering, hvis skolelederen
mener, at eleven har behov for specialpædagogisk bistand. Forældrene
og eleven kan også anmode om en pædagogisk-psykologisk vurdering i
de tilfælde, hvor de finder, at der bør iværksættes specialpædagogisk bi-
stand. Hvis forældrene ønsker, at der skal iværksættes støtte i mere end 9
timer eller ske henvisning til specialklasse og i den forbindelse anmoder
om en pædagogisk-psykologisk vurdering med henblik på, at der iværk-
sættes specialpædagogisk bistand, skal en sådan foretages. Vurderingens
omfang og indhold kan tilpasses den konkrete elev.
Den pædagogisk-psykologiske vurdering skal indeholde forslag til den
nærmere ordning af den specialpædagogiske bistand, der enten gives
som støtte i den almene undervisning eller som henvisning til special-
klasse eller specialskole. Forældre har mulighed for at klage over kommu-
nens afgørelse til Klagenævnet for Specialundervisning, herunder at klage
over indholdet af tilbuddet.
Ventetiden
Jeg bliver bedt om at forholde mig til de flaskehalse i visitationssystemet,
som henvendelsen beretter om. I Børne- og Undervisningsministeriet på-
går der løbende et arbejde med at undersøge kvaliteten af forløb for ele-
ver, som har behov for støtte. Senest har en lovforberedende ekspert-
gruppe for nye regler for inklusion og specialundervisning i folkeskolen
offentliggjort sine anbefalinger til ny lovgivning på området.
Nationale retningslinjer for maksimal ventetid
I henvendelsen opfordres jeg til at indføre en national retningslinje for
maksimal ventetid på specialtilbud og muliggøre akutte indsatser.
Selvom jeg anerkender, at ventetid kan være kilde til stor frustration i fa-
milien, mener jeg ikke, at det vil være hensigtsmæssigt at indføre en nati-
onal retningslinje for ventetiden. Spørgsmålet om, hvornår den enkelte
kommune har for lang ventetid på at udarbejde en pædagogisk-psykolo-
gisk vurdering, kan ikke besvares generelt, men må bygge på en konkret
vurdering af sagen. Som skitseret ovenfor tilsiger de gældende regler, at
en elev skal have den fornødne støtte i skolen, når behovet opstår. Desu-
den kan hjælp og støtte i den almene undervisning i dag iværksættes af
skolens leder uden en pædagogisk-psykologisk vurdering.
Midlertidige undervisningsplaner eller fritagelser under ventetiden
Jeg opfordres også til at sikre, at kommunerne forpligtes til at tilbyde
midlertidige undervisningsplaner eller fritagelser frem til, at der foreligger
en henvisning til et specialtilbud. Det gælder dog allerede i dag, at hvis
en elev ikke kan følge den almindelige undervisning frem til, at en pæda-
gogisk-psykologiske vurdering er udarbejdet, skal skolens leder i mellem-
tiden finde en passende løsning til eleven. I ganske særlige tilfælde kan
det betyde, at en elev midlertidigt kan modtage al undervisning som en-
Side 2/3
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 346: Spm. om ministeren vil kommentere borgerhenvendelsen af 27/6-2025 (fortroligt) om ventetid på specialvisitation, jf. BUU, alm. del – bilag 204
keltmandsundervisning. Kommunalbestyrelsen skal dog uden ophør un-
dersøge muligheden for at henvise eleven til et egnet tilbud på en almin-
delig folkeskole, en specialskole eller i et regionalt undervisningstilbud
m.v.
Forældre som koordinatorer i sager om støtte til deres børn
Endeligt problematiseres det i henvendelsen, at forældre ofte bliver koor-
dinatorer i sager om støtte til deres børn. Jeg er enig i, at det er en udfor-
dring, som også er afdækket af EVA i
Undersøgelse af kommunernes pæ-
dagogisk psykologiske rådgivning (PPR)
fra juni 2023.
Jeg har dog en grundlæggende tillid til, at kommunerne generelt efterle-
ver reglerne om støtte, og at visitation sker i overensstemmelse med fol-
keskolelovens regler herom. I de konkrete tilfælde, hvor ministeriet bliver
bekendt med eller har konkret mistanke om, at der i en kommune forval-
tes i strid med reglerne, vil ministeriet (ofte i praksis Styrelsen for Under-
visning og Kvalitet) som led i det ulovbestemte sektoransvar rette hen-
vendelse til pågældende kommune for at vejlede kommunen generelt om
overholdelse af reglerne.
Styrelsen kan også oversende oplysningerne til det kommunale tilsyn i
Ankestyrelsen. Det er Ankestyrelsen, som fører tilsyn med, hvorvidt kom-
munerne følger lovgivningen (legalitetstilsyn). Det er tilsynet selv (Anke-
styrelsen), som vurderer, om der er grundlag for at rejse en tilsynssag.
Med venlig hilsen
Side 3/3
Mattias Tesfaye