Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
3044230_0001.png
TALEPAPIR – DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Samråd i Børne- og Undervisningsudvalget
Samrådsspørgsmål N-P
Åbent
Børne- og Undervisningsudvalget (BUU)
Børne- og Undervisningsudvalget (BUU)
Samråd er stillet efter ønske fra Lotte Rod (RV), Theresa Berg Andersen (SF), Mai
Villadsen (EL) og Helene Brydensholt (ALT)
Taletid
Tid og sted
Maks. 10 minutter
19. juni kl. 11.30-12.30 i lokale 2-133.
Samrådsspørgsmål N
”Hvad er ministerens
holdning til, at kun 1 ud af 10 stuer (9 pct.) i daginstitutioner
for 3-5-årige børn vurderes til at have god kvalitet, og at 3 ud af 10 (28 pct.) stuer
samtidig vurderes til at have en utilstrækkelig kvalitet, hvilket betyder at stuerne i
lav grad forventes at understøtte børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse?
Og hvad vil ministeren gøre for at rette op på dette?
Der henvises til ”Kvalitet i dagtilbud –
National undersøgelse af kvalitet i pædago-
giske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5-årige
børn”,
EVA, VIVE, 2025.”
Samrådsspørgsmål O
”Ministeren udtaler i artiklen ”Ny national undersøgelse: Kun ni procent af de dan-
ske børnehaver er gode”, dr.dk, 23. maj 2025, at ”Vi har sat mange af de rigtige ini-
tiativer i gang allerede, men vi er
kommet for sent i gang”.
Anerkender ministeren
ikke, at resultaterne fra EVA og VIVEs nye undersøgelse af kvalitet i dagtilbud for
3-5-årige tydeligt viser behovet for, at regeringen tager et større politisk ansvar og
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/6-25 om kvaliteten i dagtilbud
3044230_0002.png
investerer markant mere i nærværende voksenkontakt og i uddannelse af det pæ-
dagogiske personale? Og anerkender ministeren, at de nuværende tiltag ikke er
tilstrækkelige?
Der henvises til: ”Kvalitet i dagtilbud –
National undersøgelse af kvalitet i pædago-
giske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5-årige
børn”,
VIVE, EVA, 2025.”
Samrådsspørgsmål P
”Det er nu hele 747 dage siden, at kvalitetsundersøgelsen for vuggestuer blev of-
fentliggjort. Alligevel har regeringen endnu ikke fulgt op på de resultater, som bl.a.
viste, at kun 1 ud af 10 stuer i dagtilbud for 0-2-årige havde god kvalitet. Der er
hverken blevet prioriteret de nødvendige midler til at øge andelen af pædagoger
eller til at sikre små børnegrupper gennem hele dagen. Hvornår vil ministeren tage
ansvar og handle for at sikre en ordentlig kvalitet i vores dagtilbud?
Der henvises til ”Kvalitet i dagtilbud –
National undersøgelse af kvalitet i pædago-
giske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner og dagplejen for 0-
2-årige
børn”, VIVE, EVA, 2023.”
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/6-25 om kvaliteten i dagtilbud
3044230_0003.png
Disposition
1. Indledning ...........................................................................................1
2. Ms holdning til undersøgelsens resultater [svar på spm.
N] 1
3. Hvad vil M gøre [svar på spm. N] ...............................................2
4. Et delt ansvar [svar på spm. N] ....................................................5
5. Er tiltagene tilstrækkelige? [svar på spm. O og P] ................7
1. Indledning
Først og fremmest tak spørgerne for at indkalde til et
samråd - relevant samråd.
Det giver os mulighed for at drøfte undersøgelsens resul-
tater. Både de positive og de negative og dermed også
kvaliteten i vores vuggestuer og børnehaver.
Jeg vil starte med at besvare spørgsmål N og herefter be-
svare spørgsmål O og P samlet.
2. Ms holdning til undersøgelsens resultater
[svar på spm.
N]
Når vi forældre afleverer vores børn om morgenen, så har
vi jo fået lovning på, at det ikke blot er et pasningstilbud.
Side 1/9
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/6-25 om kvaliteten i dagtilbud
3044230_0004.png
Dagtilbud, de skal fremme børns trivsel, deres læring, ud-
vikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læ-
ringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der
tages udgangspunkt i et børneperspektiv. Det er sådan,
der står i loven.
Men kvalitetsundersøgelsen viser, at der er for mange
steder, hvor vi ikke lever op til det løfte, som dagtilbuds-
loven har givet forældrene. Og børnene ikke mindst.
Og det er, er jeg enig i, bekymrende, at så mange børn
møder ind om morgenen og ikke bliver mødt med kvali-
tet. Og derfor synes jeg også, den første konklusion må
være, at det er ikke godt nok.
3.
Hvad vil M gøre
[svar på spm. N]
Der er investeret betragteligt mange penge, milliarder, på
området de seneste år. Der er kommet mere pædagogisk
personale på grund af reglerne om minimumsnormerin-
ger, som trådte i kraft sidste år.
Pædagogernes løn er blevet løftet med en historisk aftale
fra december 2023, og der er i foråret 2025 truffet beslut-
ning om en ny pædagoguddannelse.
Men vi må også erkende, at minimumsnormeringer, løn-
løft til pædagogerne og beslutningen om en ny pæda-
goguddannelse er kommet for sent.
Side 2/9
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/6-25 om kvaliteten i dagtilbud
3044230_0005.png
Jeg har sagt offentligt, at vi burde have sat det i værk for
10-15 år siden. Nu kan jeg så forstå, at Dion Sommer kri-
tiserede forholdene i 1999, så måske for 26 år siden, men
uanset, så er jeg enig i, at de beslutninger burde være
truffet for lang tid siden.
Regeringen har også truffet en række nye beslutninger,
der skal bidrage til at løfte kvaliteten:
For det første
lavede vi i slutningen af maj en aftale med
kommunerne. En økonomiaftale, som giver kommunerne
bedre mulighed for at investere i de fysiske rammer i
vuggestuer og børnehaver og samtidig mulighed for at
investere i fx mere pædagogisk personale.
I et land, hvor vi har kommunalt selvstyre, er det jo den
direkte og den rigtige vej til at styrke den lokale velfærd,
herunder vuggestuer og børnehaver og dagpleje for den
sags skyld.
For det andet,
så vil regeringen fortsat prioritere midler til
sociale normeringer i daginstitutioner ved at genud-
mønte puljen i 26-28 med ca. 375 millioner kroner årligt.
Midlerne de skal anvendes til at ansætte mere pædago-
gisk personale i institutioner, hvor der i børnegruppen i
højere grad er behov for nærvær og tid med det pæda-
gogiske personale.
Hvor jeg bor, i Albertslund, er der for tiden en børnefest-
uge og da jeg hentede min datter i går, var der en dagin-
stitutionsleder, der
stoppede mig og sagde: ”Hvad
bliver
Side 3/9
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/6-25 om kvaliteten i dagtilbud
3044230_0006.png
det til med den der pulje? Fortsætter den, ellers skal vi ud
og spare 1,4 millioner kroner hos os?”
Så ja, jeg håber ikke, hun ser samråd nu, men hvis hun
gør, så vil hun i hvert fald vide, at regeringens bud er, at
de her penge skal fortsætte.
For det tredje
så vil regeringen fortsat prioritere midler til
opkvalificering af pædagogisk personale i dagtilbud, så
der i årene fra 26 til 30 afsættes - hvert år - 210 millioner
kroner til opkvalificering. Det giver kommunerne mulig-
hed for at lægge en god plan for at efteruddanne mere af
deres pædagogiske personale.
I mange kommuner er man i gang med opkvalificering af
personalet. Opkvalificeringspuljen kan bl.a. bruges på
korte kurser til nyansatte studenter man ansætter i deres
sabbatår, men det kan også bruges på meritpædagogud-
dannelsen eller på, at erfarne pædagogmedhjælpere kan
tage en pædagogisk assistentuddannelse.
Samtidig så kan pengene fra opkvalificeringspuljen også
bruges til efteruddannelse af allerede uddannede pæda-
goger og på kompetenceløft af lederne ikke mindst.
For det fjerde,
så har vi besluttet os for i regeringen at
gentage kvalitetsundersøgelsen. Det er egentlig både for
at de mindste og for børnehavebørnene, så vi kan følge
udviklingen de kommende år.
For det femte
så vil vi indkalde arbejdsmarkedets parter til
trepartsforhandlinger i 25.
Side 4/9
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/6-25 om kvaliteten i dagtilbud
3044230_0007.png
Formålet er at understøtte flere lærepladser til elever på
den pædagogiske assistentuddannelse. Samtidig så vil vi
sætte et arbejde i gang mhp. at løfte kvaliteten af den
pædagogiske assistentuddannelse.
Ifølge de ansvarlige erhvervsskoler, så er ca. 42 procent af
dem, der har søgt ind på den pædagogiske assistentud-
dannelse i 25, blevet afvist. Det skyldes bl.a., at vi ikke har
elevpladser til dem i vores daginstitutioner.
Det mener jeg simpelthen ikke, at vi kan være bekendt
at afvise så mange ansøgere, der ønsker at arbejde med
pædagogik og børn, når vi ved, at institutionerne mang-
ler uddannet personale.
4. Et delt ansvar
[svar på spm. N]
Jeg er glad for, at vi med kvalitetsundersøgelsen nu får en
diskussion, der bevæger sig væk fra kun at handle om an-
tallet af voksne i daginstitutionerne - til også at handle
om kvaliteten af det pædagogiske arbejde.
Kvalitetsundersøgelsen viser - det samme som den tidli-
gere - nemlig, at to stuer med samme rammevilkår kan
have meget forskellig kvalitet.
Derfor bliver vi nødt til at tage en diskussion med hinan-
den om, hvad der faktisk sker, fra vi afleverer, til vi henter.
Side 5/9
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/6-25 om kvaliteten i dagtilbud
3044230_0008.png
Vi skal holde hinanden skarpe i dagligdagen. Det gælder
os alle sammen. Politikerne, de kommunale forvaltninger,
dagtilbudslederne og det pædagogiske personale.
Derfor er det heller ikke en opgave, der alene kan løses
fra Christiansborg.
Det er kommunerne, der har ansvaret for at sikre ordent-
lige rammer for ledernes arbejde, så de kan være tættere
på medarbejderne og børnene.
Der ligger en stor opgave lokalt i den enkelte kommune
og i det enkelte dagtilbud.
Vi skal have faglige ledere, der kan understøtte en kvalifi-
ceret diskussion af, om børnenes frokost fx kan foregå på
en bedre måde. Om konflikten ude på rutsjebanen blev
løst på den rigtige måde. Eller om personalet kan hjælpe
børnene bedre ind i legen.
For regeringen er det vigtigt, at dagtilbudslederne bruger
ressourcerne på at understøtte det pædagogiske perso-
nales arbejde og børnene. Og ikke på administrationen
vendt mod forvaltningen.
Og så skal kommunerne se deres tilsyn efter i sømmene.
Det er et lovkrav, at kommunernes skal sikre uvildighed i
deres tilsyn med dagtilbuddene. Det er vigtigt, at kom-
munerne ikke er ”hjemmeblinde” og overser de steder,
hvor kvaliteten ikke er god nok.
Side 6/9
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/6-25 om kvaliteten i dagtilbud
3044230_0009.png
Samtidig så vil Børne- og Undervisningsministeriet i sam-
arbejde med Kommunernes Landsforening understøtte
kommunerne med viden og inspiration i forhold til at
skabe forandring og opbygge kvalitet i de institutioner
og kommuner, hvor udfordringerne er størst.
5. Er tiltagene tilstrækkelige?
[svar på spm. O og P]
I de sidste to spørgsmål bliver jeg spurgt, om jeg aner-
kender, at de nuværende tiltag ikke er tilstrækkelige. Og
om jeg vil tage ansvar og handle for at sikre en ordentlig
kvalitet i vores dagtilbud.
Jeg vil godt understrege, som jeg også indledte med, at
kvaliteten i børnehaverne ikke er god nok. Det mener jeg
ikke, der kan være to holdninger om efter at have læst
den undersøgelse, som er anledning til samrådet.
Vi er kommet for sent i gang. Men, som jeg også har sagt
tidligere: vi har heldigvis taget nogle store skridt fremad
og nogle vigtige beslutninger de seneste år.
Beslutninger, der bl.a. sikrer mere pædagogisk personale,
bedre løn, og mulighed for et kompetenceløft. Det tror
jeg på har reel betydning.
Vi taler om beslutninger og aftaler, der er så nye, at vi
ikke har set den fulde effekt af dem endnu. Kommunerne
og vuggestuer og børnehaver skal have mulighed for at
Side 7/9
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/6-25 om kvaliteten i dagtilbud
3044230_0010.png
implementere dem og arbejde med dem. Men jeg tror
på, at det er den rigtige vej at gå.
Jeg er glad for, at vi har fået lavet en national undersø-
gelse af kvaliteten i børnehaverne. Selvom jeg er ked af
resultaterne.
Men jeg vil også sige det på den måde, at viden jo også
forpligter. Det er jo ikke nok at bestille en undersøgelse.
Det afgørende er derfor nu, hvordan vi i fællesskab følger
op på undersøgelsen.
Noget skal gøres fra Christiansborg. Noget skal gøres i
kommunerne. Og noget skal gøres i den enkelte daginsti-
tution. Men ingen kan løse de kvalitetsudfordringer vi
har.
Regeringen og Kommunernes Landsforening har derfor
også aftalt at følge op på kommunernes arbejde med
kvalitetsudvikling og på udviklingen i personalesammen-
sætningen på dagtilbudsområdet frem mod 2030.
Ligesom jeg nævnte før: vi har besluttet os for at gentage
kvalitetsundersøgelsen.
Fordi den bidrager til, at vi kan have en mere kvalificeret
diskussion af de mindste børns hverdag. Og det er der
brug for.
Jeg er jo glad for, at børnepolitikken forhåbentlig er på
vej op på dagsorden.
Side 8/9
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/6-25 om kvaliteten i dagtilbud
3044230_0011.png
Og jeg vil også sige, at jeg ser selv sådan på det, at der er,
som jeg nævnte før, truffet en lang række meget dyre og
meget vigtige beslutninger, som burde have været truffet
for lang tid siden.
Men jeg er også enig med dem, der siger, at det her kan
ikke være nok. Vi bliver også nødt til at diskutere hvad
næste skridt skal være.
Og hvis jeg skal pege på et område, som særligt interes-
sere mig efter at have læst undersøgelsen, så er det den
pædagogfaglige ledelse - tæt på børnene, tæt på perso-
nalet, tæt på hverdagen, som helt åbenlyst har behov for
styrkelse.
Tak for ordet.
Side 9/9