Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
3046515_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 333
I brev af 11. juni 2025 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af udval-
get (MFU) Hans Andersen (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 333:
Vil ministeren oplyse, hvor stor en andel af skoleeleverne i hver enkelt kom-
mune, der har oprindelse i hhv. EU-lande, vestlige-lande, MENAPT-lande
og øvrige ikke-vestlige lande? Og vil ministeren desuden oplyse andelen af
folkeskoleelever i hver enkelt kommune, der går i modtageklasse? Vil mi-
nisteren i forlængelse heraf redegøre for de kommunale udgifter til en elev
i modtagerklasse sammenholdt med en elev i almindelig folkeskoleklasse?
Svar:
Af tabel 1 nedenfor fremgår en opgørelse over folkeskoleelever fordelt på
oprindelsesland for skoleåret 2024/2025 for hver kommune. Ministeriet rå-
der ikke over oplysninger af tilstrækkelig kvalitet om modtagelsesklasser
på elevniveau. Derfor er det ikke muligt at opgøre andelen af folkeskole-
elever, der går i modtagelsesklasser.
Ministeriet kan herudover ikke redegøre for de kommunale udgifter for-
bundet med elever i modtagelsesklasser ift. øvrige elever i folkeskolen. Det
skyldes, at de kommunale regnskabsoplysninger ikke er tilstrækkeligt de-
taljerede.
De gennemsnitlige udgifter pr. elev i folkeskolen kan dog opgøres til
96.385
1
kr. i 2023. Gennemsnitsudgifterne inkluderer både elever, som
modtager almen- og specialundervisning, herunder også undervisning i
modtagelsesklasser.
Kommunerne fastsætter udgiftsniveauet i folkeskolen i henhold til lokale
behov og prioriteter samt under hensynstagen til gældende lovgivning.
Børne- og Undervisningsministeriet
25. juni 2025
Sagsnr.: 25/17618
1
De gennemsnitlige udgifter pr. folkeskoleelev er beregnet som de kommunale udgifter i
2023 til folkeskoler, specialundervisning i regionale tilbud, kommunale specialskoler for
børn, interne skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder samt efter- og vide-
reuddannelse i folkeskolen fordelt med det samlede elevtal i 2023 i folkeskoler, kommu-
nale ungdomsskoler, specialskoler samt interne skoler i dagbehandlingstilbud og på an-
bringelsessteder. Elevtal er hentet fra Uddannelsesstatistik. Beløbet er angivet i 2025-pl.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 333: MFU spm. om, hvor stor en andel af skoleeleverne i hver enkelt kommune, der har oprindelse i hhv. EU-lande, vestlige-lande, MENAPT-lande og øvrige ikke-vestlige lande
Der er bl.a. forskellige klasselofter for hhv. undervisning i almindelige klas-
ser og modtagelsesklasser. I almindelige klasser er klasseloftet som ud-
gangspunkt 28 elever pr. klasse, dog kun 26 i børnehaveklassen og 1.-2.
klasse, og med mulighed for at forhøje med to elever. I modtagelsesklasser
er klasseloftet som udgangspunkt 12, og med mulighed for at forhøje til
15 i blandede modtagelsesklasser og 18 i ikke-blandede modtagelsesklas-
ser. Der er derudover regler for, hvor mange klassetrin, der må samles i en
modtagelsesklasse.
Side 2/6
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 333: MFU spm. om, hvor stor en andel af skoleeleverne i hver enkelt kommune, der har oprindelse i hhv. EU-lande, vestlige-lande, MENAPT-lande og øvrige ikke-vestlige lande
3046515_0003.png
Tabel 1: Folkeskoleelever fordelt efter bopælskommune og oprindelse, skoleår 2024/2025
Kommune
Antal
elever i
alt
Oprindelse (pct.):
Danmark
Vestlige lande,
herunder:
EU-lande Øvrige
3,4
6,6
1,5
2,3
3,1
1,6
5,3
3,3
7,0
2,4
4,5
2,6
1,2
2,4
2,9
3,1
3,4
2,9
6,5
5,4
2,9
3,0
4,6
3,3
3,9
2,4
3,8
3,7
3,8
3,5
2,6
5,6
6,9
0,4
0,3
0,3
0,4
0,6
0,2
0,4
0,4
0,3
0,3
0,8
0,1
0,3
0,3
0,3
0,7
0,9
0,3
0,4
0,6
0,3
0,8
0,2
0,2
0,4
0,7
0,8
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
0,0
Ikke-vestlige lande,
herunder:
MENAPT
Øvrige
lande
7,1
6,0
5,1
6,4
12,5
20,7
4,0
4,0
10,1
4,8
2,4
24,4
4,6
2,0
4,6
5,5
4,1
1,8
4,2
5,7
7,2
9,7
5,0
2,5
7,0
6,3
3,0
10,9
12,3
9,6
4,8
4,8
7,3
5,4
7,2
5,0
4,3
7,1
4,0
3,0
7,9
8,3
8,2
10,1
4,5
1,4
5,3
5,5
5,7
1,5
3,2
4,9
5,8
6,8
6,1
7,6
3,9
5,0
5,4
10,9
9,8
5,8
3,9
5,6
7,2
6,4
I alt
Side 3/6
LANDSPLAN
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Faaborg-Midtfyn
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
516.857
5.163
18.891
29.906
2.869
2.998
3.586
5.367
2.439
2.248
3.723
3.856
1.892
4.975
11.009
3.916
325
5.737
3.020
4.141
4.518
6.939
4.530
3.749
4.928
6.747
6.645
2.338
5.651
2.836
4.530
4.385
2.296
83,1
80,7
86,9
80,5
68,4
90,1
87,3
78,3
79,7
86,7
60,1
88,2
95,2
87,3
85,8
86,5
92,3
89,5
82,5
81,0
80,3
85,2
85,0
85,7
84,4
88,5
73,6
74,0
80,6
87,5
86,8
79,7
81,3
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 333: MFU spm. om, hvor stor en andel af skoleeleverne i hver enkelt kommune, der har oprindelse i hhv. EU-lande, vestlige-lande, MENAPT-lande og øvrige ikke-vestlige lande
3046515_0004.png
Kommune
Antal
elever i
alt
Oprindelse (pct.):
Danmark
Vestlige lande,
herunder:
EU-lande Øvrige
5,7
2,1
2,1
4,7
2,9
3,1
2,8
-
4,4
2,4
8,5
2,3
5,0
6,4
2,3
2,1
3,4
3,0
3,6
2,9
5,1
3,0
6,2
-
1,9
-
3,3
2,4
1,7
3,7
4,0
1,2
2,3
2,9
0,2
0,2
0,3
0,1
0,2
0,2
0,1
-
0,6
0,4
0,5
0,1
0,2
0,9
0,1
0,3
0,3
0,1
1,2
0,2
0,0
0,2
0,2
-
0,4
0,0
0,1
0,2
0,6
0,5
0,1
0,2
0,1
0,2
Ikke-vestlige lande,
herunder:
MENAPT
Øvrige
lande
3,8
4,1
5,8
10,4
6,2
7,7
3,6
8,7
7,0
5,9
8,1
21,5
4,8
3,4
24,1
2,1
8,1
7,3
7,3
9,7
8,6
2,1
4,1
2,7
5,1
5,0
0,0
3,5
5,0
5,0
5,1
4,6
6,5
6,2
6,4
4,2
10,0
6,4
5,5
7,5
5,2
4,7
6,5
6,5
11,7
5,4
8,6
10,5
4,5
5,6
3,5
7,2
8,7
4,0
9,1
2,6
8,0
10,5
6,4
-
6,0
4,0
4,0
5,1
3,1
6,7
5,0
1,8
I alt
Side 4/6
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyn
Nyborg
Næstved
Odder
4.873
5.633
3.059
8.793
4.772
5.203
5.870
5.552
9.687
6.125
5.125
2.035
4.448
2.325
3.770
3.403
2.096
9.064
42.611
5.683
801
3.004
1.516
2.266
5.972
107
3.647
3.311
1.440
2.897
2.846
2.338
7.683
2.069
86,2
87,6
77,2
82,5
83,7
85,7
83,2
85,3
82,5
82,7
57,8
87,4
82,8
58,1
90,9
84,0
85,5
82,3
76,8
84,3
83,6
90,0
82,9
81,0
86,3
96,3
87,2
88,3
88,7
85,6
88,2
85,4
86,4
88,7
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 333: MFU spm. om, hvor stor en andel af skoleeleverne i hver enkelt kommune, der har oprindelse i hhv. EU-lande, vestlige-lande, MENAPT-lande og øvrige ikke-vestlige lande
3046515_0005.png
Kommune
Antal
elever i
alt
Oprindelse (pct.):
Danmark
Vestlige lande,
herunder:
EU-lande Øvrige
2,4
2,8
3,5
1,4
9,6
5,4
1,6
1,6
3,3
13,7
2,9
1,1
3,0
3,4
-
-
-
5,5
1,0
2,6
3,8
3,8
1,9
6,1
4,3
6,5
5,7
4,7
6,5
3,4
2,6
3,7
0,7
0,2
0,2
0,2
0,1
0,2
0,1
0,5
0,3
0,0
0,2
0,3
0,1
0,1
-
-
-
0,2
0,2
0,3
0,8
0,2
0,4
0,0
0,6
0,2
0,2
0,3
0,2
0,2
0,2
0,8
Ikke-vestlige lande,
herunder:
MENAPT
Øvrige
lande
12,0
6,0
4,5
4,9
1,6
4,1
8,8
5,2
4,7
9,7
3,5
5,0
3,6
3,7
10,8
5,8
3,5
3,4
6,0
3,5
3,4
7,3
3,7
4,0
5,0
15,9
3,1
4,1
7,9
1,8
3,7
7,2
2,4
5,3
6,7
4,3
7,1
6,1
3,9
4,9
9,4
5,8
3,9
2,9
4,8
6,1
2,9
4,7
4,8
5,3
6,2
3,6
7,7
5,5
5,7
6,2
11,9
5,1
6,5
6,8
7,0
5,3
2,5
4,0
I alt
Side 5/6
Odense
Odsherred
Randers
Rebild
Ringkøbing-
Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tårnby
Tønder
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerland
Viborg
Vordingborg
Ærø
16.201
2.143
8.023
3.698
4.716
2.875
8.706
6.125
4.673
226
10.302
8.141
4.324
6.286
2.764
2.569
1.753
1.876
5.044
3.828
5.862
3.802
4.998
2.725
2.126
4.958
4.434
11.174
3.298
9.516
3.125
375
79,0
87,3
84,6
92,5
79,1
79,5
89,2
88,3
77,3
77,0
87,9
92,1
88,5
79,6
89,5
89,6
89,2
83,0
89,2
90,1
80,4
86,8
88,1
82,8
67,3
85,1
83,6
80,2
84,4
87,4
87,5
89,1
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
Anm.: Elevtal er opgjort per 30. september 2024 og omfatter alle elever indskrevet i folkeskolen, som også er registreret i befolk-
ningsregister per september 2024. Folkeskolen omfatter følgende afdelingstyper: almene folkeskoler, kommunale ungdomsskoler,
specialskoler for børn, specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem samt behandlings- og specialundervisningstilbud. Elever
er fordelt efter bopælskommune.
Oprindelsesland er opgjort for elever, som er indvandrere eller efterkommere og følger Danmarks
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 333: MFU spm. om, hvor stor en andel af skoleeleverne i hver enkelt kommune, der har oprindelse i hhv. EU-lande, vestlige-lande, MENAPT-lande og øvrige ikke-vestlige lande
Statistiks definition.
MENAPT-oprindelse omfatter følgende oprindelseslande: Syrien, Kuwait, Libyen, Saudi-Arabien, Libanon, Soma-
lia, Irak, Qatar, Sudan, Bahrain, Djibouti, Jordan, Algeriet, Forenede Arabiske Emirater, Tunesien, Egypten, Marokko, Iran, Yemen,
Mauretanien, Oman, Afghanistan, Pakistan og Tyrkiet. Palæstina, Gaza, Vestbredden og Østjerusalem indgår i MENAPT-landene som
oprindelse.
Elevtallene bygger på et forløbsregister og rettes årligt bagud i tid.
Celler markeret med ”-” er
diskretioneret.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet pba. DSTs grundskoleregister og befolkningsregister.
Side 6/6