Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
3045794_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 328
I brev af 10. juni 2025 har udvalget efter ønske fra Lise Bertelsen (KF) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 328:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange kommuner der benytter sig af
muligheden for kortere skoledage, og i hvilket omfang kommunerne an-
vender denne mulighed?
Svar:
Børne- og Undervisningsministeriet har ikke et aktuelt, centralt overblik
over, hvor mange kommuner, der benytter sig af muligheden for kortere
skoledage, og i hvilket omfang kommunerne anvender denne mulighed.
Der er i dag betydelig lokal frihed til at afkorte skoleugens længde gen-
nem omprioritering af ressourcer fra den understøttende undervisning
(UUV) til andre indsatser i undervisningen, fx tovoksenordninger. Siden
marts 2020 har det således været muligt at afkorte al tid til UUV på alle
klassetrin som følge af de udvidede frihedsgrader.
Seneste kortlægning af skoledagens længde, som er fra februar 2023, vi-
ste, at 89 pct. af skolerne i 2022 gjorde brug af muligheden for at afkorte
skoleugens længde på mindst ét klassetrin. Omfanget af afkortningerne
pr. kommune, skole og klasse varierer meget. En tredjedel af skolerne, der
anvendte de udvidede frihedsgrader, afkortede 80 pct. eller mere af den
understøttende undervisning, mens mindre end en femtedel af skolerne
afkortede den understøttende undervisning med 0-19 pct. De resterende
skoler afkortede mellem 20-79 pct. af undervisningen eller kendte ikke
omfanget. Kortlægningen er vedlagt.
Med vedtagelsen af lovforslag nr. L 41 (2024-25) om ændring af lov om
folkeskolen, lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre love (Folke-
skolens kvalitetsprogram m.v.) blev reglerne om reduktion af undervis-
ningstiden ændret fra og med 1. august 2025. Det blev således besluttet
at afskaffe den understøttende undervisning, men på en måde, hvor res-
sourcerne herfra fastholdes i folkeskolen med mulighed for lokale priori-
teringer, herunder til indsatser, der styrker kvaliteten i fritidstilbud. Forsla-
get betyder, at der fremover vil være udstrakt frihed for kommuner og
skoler til at tilrettelægge skoledagen ud fra lokale ønsker og behov.
Børne- og Undervisningsministeriet
24. juni 2025
Sagsnr.: 25/17479
OFFENTLIG
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 328: Spm. om, hvor mange kommuner der benytter sig af muligheden for kortere skoledage, og i hvilket omfang kommunerne anvender denne mulighed
Der er ikke i denne forbindelse lagt op til, at der udarbejdes et landsdæk-
kende centralt overblik over, hvor mange skoler/kommuner, der reduce-
rer undervisningstiden helt eller delvist. Baggrunden herfor er regerin-
gens afbureaukratiseringsdagsorden, hvor der er et fokus på at minimere
registrering og indberetning fra skolernes side.
Børne- og Undervisningsministeriet vil dog få et indblik gennem Grund-
skolepanelet, som består af et repræsentativt udsnit af skolerne (ca. 180
folkeskoler og 60 frie grundskoler). Der indsamles spørgeskemadata fra
Grundskolepanelet hvert andet år. Her spørges pt. blandt andet ind til
skolernes brug af muligheden for at afkorte skoledagens længde, og
hvad skolerne benytter de frigivne personaleressourcer fra den konverte-
rede tid til. Grundskolepanelet vil derfor forventeligt kunne bidrage til at
indsamle viden om kommunernes praksis ift. skoleugens længde, næste
gang panelet kører. Disse resultater ligger forventeligt klar omkring 2.
halvår 2026.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
OFFENTLIG