Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 327
I brev af 6. juni 2025 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl (DD) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 327:
Er ministeren enig i, at eud-elever skal vægtes lige så højt som institutio-
nens øvrige elever i en ny samlet institutionslov for ungdomsuddannel-
serne jf. epx-reformen? Og er ministeren i givet fald enig i, at det derfor
vil være uhensigtsmæssigt at opgøre antallet som årselever, da det kan
reducere eud-elevernes antal med 50-70 procent?
Svar:
Jeg læser spørgsmålet sådan, at det vedrører modellen for antallet af
partsudpegede bestyrelsesmedlemmer i 1. delaftale om etablering af et
nyt uddannelses- og institutionslandskab på ungdoms- og voksenuddan-
nelsesområdet. Jeg vil gerne understrege, at jeg finder det meget vigtigt,
at parterne spiller en central rolle ift. udvikling af erhvervsskolerne og er-
hvervsuddannelserne.
Derfor indebærer den aftalte model, at arbejdsmarkedets parter i særlig
grad skal udpege medlemmer til bestyrelsen på institutioner med væ-
sentlig aktivitet inden for arbejdsmarkedsuddannelser (amu) og erhvervs-
uddannelser (eud). Dermed understøttes, at parterne kan bringe viden ind
om arbejdsmarkedet, adgangen til lærepladser og samarbejdet med sko-
lerne om oplæring samt at parterne får særlig stor indflydelse på de insti-
tutioner, hvor svendeprøverne aflægges.
Eud og amu uddanner som udgangspunkt direkte til arbejdsmarkedet, og
private såvel som offentlige virksomheder løfter en væsentlig uddannel-
sesopgave som oplæringsvirksomhed for elever og lærlinge. Derfor er re-
lationen til arbejdsmarkedet og virksomhederne i de enkelte lokalområ-
der desto mere vigtig på institutioner med udbud af disse uddannelser.
Dertil kommer, at udbud af epx også fremover skal have betydning for,
om arbejdsmarkedets parter får ret til at udpege bestyrelsesmedlemmer.
Konkret indebærer aftalen således, at der også bliver krav om minimum
to partsudpegede bestyrelsesmedlemmer på institutioner med epx-ud-
bud.
Børne- og Undervisningsministeriet
25. juni 2025
Sagsnr.: 25/17341-2
OFFENTLIG