Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 325
I brev af 6. juni 2025 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl (DD) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 325:
Vil ministeren redegøre for om en opgørelse af aktivitet som årselever i
stedet for antal elever i en ny samlet institutionslov for ungdomsuddan-
nelserne, jf. epx-reformen, vil betyde, at eud-elever kommer til at tælle
mindre end øvrige elever, da en sådan opgørelsesmetode ser bort fra ele-
vernes tid på oplæringsvirksomheden?
Svar:
Jeg læser spørgsmålet sådan, at det vedrører den tekniske opgørelsesme-
tode, som ligger til grund for den nye model for antallet af partsudpe-
gede bestyrelsesmedlemmer, som indføres på de institutioner, der omfat-
tes af en ny fælles institutionslov på ungdoms- og voksenuddannelses-
området jf.
1. delaftale om etablering af et nyt uddannelses- og instituti-
onslandskab på ungdoms- og voksenuddannelsesområdet
fra 11. juni 2025.
Med den aftalte model vil arbejdsmarkedets parter kunne opnå repræ-
sentation i institutionernes bestyrelser på baggrund af to kriterier. For det
første vil parterne få mulighed for at udpege minimum to bestyrelses-
medlemmer på alle institutioner med udbud af epx. For det andet vil par-
terne ydermere få ret til at udpege op til maksimalt seks bestyrelsesmed-
lemmer samlet set pr. institution alt efter institutionens uddannelsesakti-
vitet på erhvervsuddannelser (eud) og arbejdsmarkedsuddannelser (amu)
som andel af institutionens samlede uddannelsesaktivitet,
jf. tabel 1 i 1.
delaftale.
I den aftalte model opgøres uddannelsesaktivitet ved enheden
årselever,
som er udtryk for en elev/studerende/kursist, der gennemfører et års nor-
meret fuldtidsundervisning på institutionen. Årselever anvendes som den
tilskudsudløsende aktivitetsenhed på tværs af en lang række uddannelser,
fx fuldtidsgymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelser, videre til almene
voksenuddannelser og arbejdsmarkedsuddannelser mv. Årselever udgør
således en sammenlignelig aktivitetsenhed på tværs af forskellige uddan-
nelser, som institutionerne er bekendt med og som de modtager langt
Børne- og Undervisningsministeriet
25. juni 2025
Sagsnr.: 25/17341-2
OFFENTLIG