Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
3044760_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 324
I brev af 6. juni 2025 har udvalget efter ønske fra (MFU) Karin Liltorp (ALT)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 324:
Hvad vil ministeren konkret gøre for at styrke det relationelle fokus i over-
gangen fra dagtilbud til skole, og hvordan følges det op, jf. initiativ 36 i
National handlingsplan mod ensomhed af maj 2023?
Svar:
En god overgang fra dagtilbud til skole er afgørende for, at børn trygt kan
udvikle sociale relationer og opbygge venskaber, som styrker deres trivsel
og lyst til at deltage i fællesskaber.
Det følger af dagtilbudslovens § 7, at dagtilbud i samarbejde med foræl-
dre og skole skal sikre børn en god sammenhængende overgang fra dag-
tilbud til fritidstilbud og skole ved at udvikle og understøtte deres grund-
læggende kompetencer og lysten til at lære.
Børn skal have den bedst mulige start på skolelivet. For nogle børn er et
ekstra år i børnehaven dét, der skal til for at blive klar til skolen. Regerin-
gen vedtog derfor i 2023, med et bredt flertal i Folketinget, lovforslag om
udsat skolestart, der forbedrer mulighederne for at få udsat skolestarten
med ét år, hvis et barn af trivselsmæssige, sociale eller faglige årsager har
behov for det.
Det er kommunerne, som har ansvaret for at sikre en god overgang fra
dagtilbud til skole, og som ud fra kendskab til de lokale forhold kan un-
derstøtte, at alle børn får den nødvendige støtte til at opbygge relationer
og trives i skolestarten.
Børne- og Undervisningsministeriet
23. juni 2025
Sagsnr.: 25/17340
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye