Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
3044752_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 321
I brev af 6. juni 2025 har udvalget efter ønske fra (MFU) Karin Liltorp (ALT)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 321:
Hvordan vil ministeren sikre, at alle dagtilbud og skoler systematisk arbej-
der med venskaber og sociale relationer som en del af deres pædagogi-
ske praksis, jf. initiativ 32 i National handlingsplan mod ensomhed af maj
2023?
Svar:
Det Nationale Partnerskab mod Ensomhed fremlagde i juni 2023 den na-
tionale strategi og handlingsplan mod ensomhed, som partnerskabet ud-
arbejdede på opdrag fra partierne bag aftalen om udmøntning af reser-
ven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
(SSA) for 2022-2025.
Handlingsplanen kan give inspiration til, hvordan aktører på tværs af sek-
torer og fagområder kan sætte ind over for ensomhed. På baggrund af
handlingsplanen og strategien udmøntede aftalepartierne 20,8 mio. kr. til
fire initiativer: Landsindsats til afstigmatisering af ensomhed, fællesskaber
og støtte til unge, der oplever ensomhed, fællesskabsguides for ældre
borgere samt fællesskabsguides for sårbare og socialt udsatte borgere.
Venskaber og sociale relationer spiller en afgørende rolle for børns trivsel.
Det følger af dagtilbudslovens § 7, at dagtilbud skal fremme børns trivsel,
læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske lærings-
miljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i
et børneperspektiv. Dagtilbuddene skal bidrage til, at børn udvikler selv-
stændighed samt evnen til at indgå i forpligtende fælleskaber og oplever
samhørighed.
Det følger af dagtilbudslovens § 8, at der i alle dagtilbud skal udarbejdes
en pædagogisk læreplan, som skal tage udgangspunkt i det fælles pæda-
gogiske grundlag. Det pædagogiske grundlag består af en række fælles
centrale elementer, som skal være kendetegnende for den forståelse og
tilgang, hvormed der skal arbejdes med børns trivsel, læring, udvikling og
dannelse i alle dagtilbud i Danmark, herunder bl.a. leg og børnefællesska-
ber. Det er kommunerne, der har ansvaret for at sikre, at dagtilbuddene
Børne- og Undervisningsministeriet
23. juni 2025
Sagsnr.: 25/17340
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 321: MFU spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at alle dagtilbud og skoler systematisk arbejder med venskaber og sociale relationer som en del af deres pædagogiske praksis
efterlever lovgivningen, herunder understøtter dagtilbuddene i arbejdet
med at skabe inkluderende fællesskaber, fremme børns sociale relationer
mv.
Det følger allerede af folkeskolelovens § 18, stk. 2, at det påhviler skolele-
deren at sikre, at det undervisende personale, der er tilknyttet klassen,
planlægger og tilrettelægger undervisningen, så alle elever udvikler sig
fagligt og alsidigt, herunder socialt, og trives i skolens faglige og sociale
fællesskaber. Skolerne skal derfor arbejde systematisk med at skabe
stærke fællesskaber og læringsmiljøer, hvor eleverne trives både fagligt
og socialt.
I februar 2025 afgav Trivselskommissionen sin afrapportering med 35 an-
befalinger. Kommissionen anbefaler bl.a., at grundskoler og ungdomsud-
dannelser bliver smartphonefrie, så der skabes gode betingelser for for-
dybelse, samvær og fællesskab. Regeringen er enig i, at ikke-undervis-
ningsrelevant brug af digitale teknologier på skoler kan være ødelæg-
gende for fællesskaberne og de fysiske aktiviteter. Regeringen vil derfor
se på, hvordan mobiltelefoner fremover kan fylde mindre i folkeskolen, så
skolerne har endnu bedre forudsætninger for at arbejde systematisk med
at skabe stærke fællesskaber, hvor eleverne trives både fagligt og socialt.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye