Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 318
I brev af 4. juni 2025 har udvalget efter ønske fra Christina Olumeko (ALT)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 318:
”Med aftalen om en ny erhvervs-
og professionsrettet ungdomsuddan-
nelse (epx) skærpes adgangskravene til de treårige gymnasiale uddannel-
ser (stx, hhx og htx). Fra 2030 vil det kræve et karaktergennemsnit på
mindst 6,0 i både de afsluttende standpunktskarakterer og de lovbundne
prøver for at opnå retskrav på optagelse. Det fremgår samtidig af aftalen,
at det fortsat skal være muligt at blive optaget via en centralt stillet opta-
gelsesprøve, dog med et fagligt niveau svarende til det skærpede ad-
gangskrav.
I BUU alm. del
–
svar på spørgsmål 246 oplyser børne- og undervisnings-
ministeren, at der i 2024 var 2.277 unge til mindst én optagelsesprøve til
en gymnasial uddannelse. Kun 40 pct. af disse bestod prøven. Blandt de
ansøgere, der havde et karaktergennemsnit på mindst 6,0, var det kun 42
pct, der bestod. Det rejser spørgsmål om, hvorvidt sværhedsgraden i den
nuværende optagelsesprøve reelt afspejler det faglige niveau, som karak-
terkravet på 6,0 er udtryk for.
Da adgangsvejen via optagelsesprøve potentielt får større betydning, i
takt med at karakterkravet skærpes og målgruppen ændres, er det afgø-
rende, at prøven udvikles og justeres på et solidt og gennemsigtigt fag-
ligt grundlag. Det er samtidig væsentligt, at vi som samfund har viden
om, hvordan det går de elever, som optages på baggrund af optagelses-
prøven
–
både af hensyn til elevernes trivsel og progression og for at sikre
kvalitet og sammenhæng i uddannelsessystemet.
-
Hvordan forholder ministeren sig til, at 58 pct. af ansøgere med et ka-
raktergennemsnit på mindst 6,0 ikke består den nuværende optagel-
sesprøve, i lyset af at optagelsesprøven fremover skal have et skærpet
fagligt niveau svarende til det nye adgangskrav?
-
Hvad er ministerens målsætning for sværhedsgraden i den kom-
mende optagelsesprøve med et højere fagligt niveau, og hvilken an-
del af ansøgere forventes at kunne bestå prøven fremover?
Børne- og Undervisningsministeriet
24. juni 2025
Sagsnr.: 25/17104