Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 309
I brev af 28. maj 2025 har udvalget efter ønske fra Mette Abildgaard (KF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 309:
”Kan ministeren bekræfte, at unge, der opholder sig 1 år i udlandet efter
9. klasse og derfor flytter adresse, ikke tildeles en gymnasieplads efter de-
res forældres bopæl? Vil ministeren herunder uddybe, om der bør tages
højde for denne problemstilling ved optag på de gymnasiale uddannel-
ser? Jf. artiklen »Victoria valgte at tage et år til USA
–
nu bliver hun straf-
fet for den beslutning«, TV2 Kosmopol, 20. maj 2025.”
Svar:
Fordeling af ansøgere til de gymnasiale uddannelser sker i en it-under-
støttet fordelingsproces. Fordelingen tager først og fremmest udgangs-
punkt i ansøgerens egne prioriterede ønsker. Hvis der er flere ansøgere
end pladser på en bestemt institution, er det transporttiden fra ansøge-
rens bopæl til institutionen, der som udgangspunkt er afgørende for for-
delingen. Det indebærer, at en ansøger, der har kortere transporttid, som
udgangspunkt får tildelt plads på institutionen forud for en ansøger med
længere transporttid.
Ansøgere, der ikke har en dansk folkeregisteradresse, som transporttiden
kan beregnes ud fra, bliver fordelt ud fra en administrativt fastsat trans-
porttid på 23 minutter. Det drejer sig fx om ansøgere, som er på udveks-
lings- eller uddannelsesophold i udlandet på ansøgningstidspunktet.
Fordeling på baggrund af en administrativt fastsat transporttid på 23 mi-
nutter kan for den enkelte ansøger både være en fordel og en ulempe.
Det vil i det konkrete tilfælde afhænge af, hvor den pågældende søger
om optagelse og forventer at bosætte sig samt i øvrigt af de generelle
søgemønstre.
Der er ikke på nuværende tidspunkt planer om at ændre på reglerne om
fordeling på baggrund af en administrativt fastsat transporttid. Jeg kan i
den forbindelse oplyse, at der ved fordeling af ansøgere til skoleåret
2025/26 er 244 ansøgere, der har fået tildelt en administrativ transporttid
Børne- og Undervisningsministeriet
16. juni 2025
Sagsnr.: 25/16687