Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
3042798_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 306
I brev af 26. maj 2025 har udvalget efter ønske fra Mads Olsen (SF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 306:
Vil ministeren redegøre for, hvilke regler der gælder for donationer og
økonomisk støtte til skoler, som ikke er registreret som folkeskoler, fri- el-
ler privatskoler? Herunder ønskes det oplyst, om det er tilladt for uden-
landske aktører, såsom rigmænd, organisationer eller stater, at donere
penge til sådanne skoler, som det f.eks. er sket med moskeer? Vil ministe-
ren hertil oplyse, om en institution som Iværksætter-Akademiet for Børn
og Unge, der hverken er registreret som folkeskole, fri- eller privatskole,
er forpligtet til at føre offentligt tilgængeligt regnskab, og oplyse hvilke
muligheder Børne- og Undervisningsministeriet har for at føre tilsyn med
eller afdække, om sådanne institutioner modtager udenlandske donatio-
ner?
Der henvises
til følgende artikler ”Skoles forbindelse til islamisk trossam-
fund bekymrer politiker”, dr.dk, 4. marts 2025, ”Forening har samlet ind til
nødhjælp, men sendt penge til skole i København”, dr.dk, 4. marts 2025
og ”Finansiering af moskéer i Danmark”,
kristeligt-dagblad.dk, 22. maj
2019.
Svar:
Grundlovens § 76, 2. pkt., fastsætter følgende:
”Forældre eller værger, der selv sørger for, at børnene får en undervis-
ning, der kan stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, er
ikke pligtige at lade børnene undervise i folkeskolen.”
Undervisning iværksat i medfør af grundlovens § 76, 2. pkt., benævnes i
almindelighed
hjemmeundervisning
og omfatter ikke kun undervisning
varetaget af forældrene selv inden for hjemmets fire vægge, men f.eks.
også undervisning ved en huslærer eller uden for hjemmet i privatdrevne
skoletilbud. Forældres ret til at undervise deres børn er en frihedsret-
tighed, der ikke kan indskrænkes ved lov. Det påhviler forældrene at
drage omsorg for, at barnet modtager en undervisning, der kan stå mål
med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, og er dette krav ikke
opfyldt, skal hjemmeundervisningen bringes til ophør.
Børne- og Undervisningsministeriet
18. juni 2025
Sagsnr.: 25/16332
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 306: MFU spm. om, hvilke regler der gælder for donationer og økonomisk støtte til skoler, som ikke er registreret som folkeskoler, fri- eller privatskoler
Det vil således ikke være i overensstemmelse med grundloven at gøre
lovligheden af selve hjemmeundervisningen betinget af, at den, der vare-
tager hjemmeundervisningen, ud over at efterleve stå mål med-kravet
opfylder nærmere angivne regler om f.eks. regnskabsaflæggelse eller
modtagelse af donationer fra udlandet.
Omvendt fritager forældrenes grundlovssikrede ret til at lade deres børn
hjemmeundervise hverken forældrene selv eller de undervisere eller sko-
ler, der varetager undervisningen, fra at overholde lovgivningens almin-
delige regler, herunder regler om eksempelvis regnskabsaflæggelse eller
modtagelse af donationer fra udlandet.
Tilsynet med, om en fysisk eller juridisk person, herunder en privatdrevet
skole, der varetager hjemmeundervisning, efterlever lovgivningens almin-
delige regler, hører under de ministerområder, som den pågældende lov-
givning henhører under. Er der eksempelvis tale om, at en privatdrevet
skole i anpartsselskabsform giver hjemmeundervisning, som det er tilfæl-
det med Iværksætter Akademiet for Børn og Unge, vil anpartsselskabet
bl.a. skulle opfylde reglerne om aflæggelse af årsregnskab i årsregnskabs-
loven, og reglerne i lov om forbud mod donationer fra visse fysiske og ju-
ridiske personer. Denne lovgivning er ikke under Børne- og Under-
visningsministeriets ressort.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye