Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
3038651_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 305
I brev af 22. maj 2025 har udvalget efter ønske fra Sofie Lippert (SF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 305:
I artiklen ”Gymnasielærere: Arbejdspres
på gymnasielærere forringer
kvaliteten af studentereksamen”, altinget.dk,
den 19. maj 2025, fremgår
det, at færre og færre lærere melder sig som censor til de skriftlige
eksaminer grundet et stigende arbejdspres. Det betyder, at nogle
censorer må rette endnu flere opgaver, eller at opgaverne bliver givet til
folk uden de fornødne kompetencer, hvilket går ud over kvaliteten. Hvilke
konkrete initiativer overvejer ministeren at igangsætte for at sikre, at
lærere også i fremtiden vil påtage sig censuropgaver, som er afgørende
for eksamenssystemets legitimitet?
Svar:
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) oplyser, at der generelt er
god censurdækning, men at der visse år har været udfordringer med at
skaffe skriftlige censorer i enkelte fag. STUK ser imidlertid ikke en generel
tendens på tværs af fag i forhold til et fald i ønsket om at være skriftlig
censor i perioden 2023-2025, ligesom det varierer fra fag til fag fra år til
år. En skriftlig censor til de gymnasiale prøver er som det helt klare ud-
gangspunkt ansat ved en gymnasial institution, men der kan i de skriftlige
censorkorps indgå enkelte eksterne censorer, som er udpeget af styrel-
sen. Dette kræver dog, at den eksterne censor har faglig kompetence, og
at helt særlige forhold taler for, at vedkommende beskikkes. Man kan ikke
blive beskikket som skriftlig censor, hvis ikke man har de fornødne kom-
petencer. Det er STUK’s vurdering, at de skriftlige censorer leverer be-
dømmelse på et højt fagligt niveau, og STUK ser ingen tegn på, at kvalite-
ten i bedømmelserne er faldende. STUK har fokus på vejledning af censo-
rerne, så kvaliteten i bedømmelserne er høj.
Ministeriet følger løbende udviklingen på området, men der er ikke aktu-
elle planer om at ændre rammerne for censur eller eksamensafvikling.
Børne- og Undervisningsministeriet
12. juni 2025
Sagsnr.: 25/15981
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om, hvilke konkrete initiativer overvejer ministeren at igangsætte for at sikre, at lærere også i fremtiden vil påtage sig censuropgaver, som er afgørende for eksamenssystemets legitimitet
Med venlig hilsen
Side 2/2
Mattias Tesfaye