Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
3023532_0001.png
TALEPAPIR – DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Samrådsspørgsmål D om forskelsbehandling mellem drenge og piger på Helsingør
Privatskole
Titel
Målgruppe
Arrangør
Besvarelse af BUU alm. del
samrådsspørgsmål D
Børne- og Undervisningsudvalget (BUU)
Børne- og Undervisningsudvalget (BUU)
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD), Marlene Harpsøe (DD) og
Peter Skaarup (DD)
Taletid
Tid og sted
Ca. 7 minutter
15. maj 2025 kl. 10.15-11.45 i lokale 2-133
Samrådsspørgsmål D
Vil ministrene redegøre for, hvordan det kan ske, at der forekommer forskelsbehandling
mellem drenge og piger på en muslimsk friskole i Helsingør, og hvorfor har Styrelsen for Un-
dervisning og Kvalitet (STUK) ikke taget yderligere skridt over for den pågældende skole? Vil
ministrene hertil redegøre for, hvad regeringens holdning er til, at en muslimsk friskole ind-
drager religiøse praksisser i undervisningen, som fører til forskelsbehandling på baggrund af
køn? Og hvilke tiltag vil regeringen iværksætte for at sikre, at religiøst betinget forskelsbe-
handling på baggrund af køn ikke finder sted på landets muslimske friskoler? Der henvises til
artiklen ”Muslimsk friskole afsløret: Lavede kønsopdelt bøn i timen, hvor piger skulle tie”,
bt.dk, den 2. december 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD), Marlene Harpsøe (DD) og Peter
Skaarup (DD).
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm., om talepapir fra samrådet den 15/5-25 om forekomst af forskelsbehandling mellem drenge og piger på en muslimsk friskole i Helsingør
3023532_0002.png
Indhold
1. Indledning ...........................................................................................1
2. Frihed og folkestyre-kravet ...........................................................1
3. Tilsyn med frihed og folkestyre-kravet .....................................3
4. Den konkrete sag vedr. Helsingør Privatskole .......................3
5. Styrket tilsyn med frie grundskoler med skæv
elevsammensætning..............................................................................5
6. Afslutning ............................................................................................6
1. Indledning
Mange tak til Karina Adsbøl, Marlene Harpsøe og Peter
Skaarup fra Danmarksdemokraterne for spørgsmålet.
***
2. Frihed og folkestyre-kravet
Jeg vil godt starte med at slå fast, at forskelsbehandling
mellem drenge og piger selvfølgelig er helt uacceptabelt.
Og at det ikke hører hjemme i en dansk skole.
Undervisningen i skolerne skal hvile på grundlæggende
danske værdier om frihed, ligeværd og demokrati. Det
Side 1/6
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm., om talepapir fra samrådet den 15/5-25 om forekomst af forskelsbehandling mellem drenge og piger på en muslimsk friskole i Helsingør
3023532_0003.png
står også i folkeskolens allerførste paragraf, formålspara-
graffen.
Og det gælder også for alle fri- og privatskoler. De skal
både stå mål med folkeskolen og helt uden undtagelse
leve op til det, vi kalder frihed og folkestyre-kravet i fri-
skoleloven.
Det her krav, altså frihed og folkestyre-kravet, det bety-
der, at frie grundskoler er forpligtet til at udvikle elever-
nes demokratiske dannelse og respekt for grundlæg-
gende frihedsrettigheder. Og ikke mindst respekten for li-
gestilling mellem kønnene.
Inden for rammerne af frihed og folkestyre-kravet har de
frie grundskoler ret til at give eleverne undervisning, der
stemmer overens med skolernes egen overbevisning. Det
kan også være en religiøs anskuelse.
Der er derfor ikke noget til hinder for, at skolens under-
visning bygger på bestemte religiøse livsanskuelser. Lige-
som der godt må praktiseres bøn.
Men det skal ske på en måde, som bidrager til elevernes
demokratiske dannelse.
Når der undervises i kønsopdelt bøn, er det langt over
den grænse. Der er ingen tvivl om, at det er helt uaccep-
tabelt. Og i strid med lovgivningen.
***
Side 2/6
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm., om talepapir fra samrådet den 15/5-25 om forekomst af forskelsbehandling mellem drenge og piger på en muslimsk friskole i Helsingør
3023532_0004.png
3. Tilsyn med frihed og folkestyre-kravet
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har ansvaret for det
statslige tilsyn med friskoler.
Hvis en skole ikke overholder lovgivningen, kan styrelsen
give påbud til skolen om at rette op på de givne forhold.
I særligt alvorlige tilfælde eller gentagne tilfælde kan sko-
len også udtages til skærpet tilsyn.
I sidste instans har styrelsen hjemmel til at træffe afgø-
relse om bortfald af statstilskud eller fratage en skole ret-
ten til at være friskole.
Reglerne på området understøtter altså i dag, at der kan
gribes ind over for skoler, der ikke efterlever frihed og
folkestyre-kravet.
***
4. Den konkrete sag vedr. Helsingør Privatskole
Jeg har så indhentet bidrag fra den her styrelse om sagen
på Helsingør Privatskole.
Styrelsen har oplyst, at den i skoleåret 2022/2023 gen-
nemførte et risikobaseret tilsyn med frihed og folkestyre-
kravet på netop den skole.
Styrelsen aflagde skolen to uanmeldte tilsynsbesøg i
2023.
Side 3/6
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm., om talepapir fra samrådet den 15/5-25 om forekomst af forskelsbehandling mellem drenge og piger på en muslimsk friskole i Helsingør
3023532_0005.png
Styrelsen observerede i én lektion med undervisning i
skolens eget fag, religion, at eleverne skulle bede en bøn,
hvor de blev kønsopdelt.
Her var det kun drengene, der på skift skulle fremsige
bønnen, mens pigerne sad bagerst i lokalet.
Styrelsen observerede anden undervisning, der levede op
til frihed og folkestyre-kravet.
Det gjaldt også andre lektioner i faget religion.
Her var temaerne fx Grundtvig og frelse inden for kristen-
dommen, islam og buddhisme.
Eleverne var i de timer blandet på tværs af køn, og alle
elever havde lige muligheder for at sige noget.
På baggrund af observationerne gav styrelsen 31. august
2023 påbud til skolen om fremadrettet at sikre ligestilling
mellem kønnene.
I dialogen om påbuddet oplyste skolen, at de fremadret-
tet vil adskille undervisning og bøn. Og at de fremover
kun vil tale med eleverne om, hvordan bøn kan foregå i
praksis.
Styrelsen blev betrygget i, at skolen havde forstået og
fremover vil efterleve reglerne om kønsligestilling.
Styrelsen har ikke modtaget henvendelser om problema-
tiske forhold på skolen eller i øvrigt haft grund til at tvivle
på, at skolen har rettet ind. Der er i øvrigt også kommet
Side 4/6
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm., om talepapir fra samrådet den 15/5-25 om forekomst af forskelsbehandling mellem drenge og piger på en muslimsk friskole i Helsingør
3023532_0006.png
en ny skoleleder. Men når der ikke har været grund til at
tvivle på, at skolen har rettet ind, er der med andre ord
ikke sket nyt i sagen, som giver anledning til bekymring.
Styrelsen har vurderet, at der ikke var behov for at iværk-
sætte skærpet tilsyn med skolen. Men at et påbud var
den proportionelle sanktion på baggrund af sagens fakti-
ske omstændigheder og dialogen med skolen.
***
5. Styrket tilsyn med frie grundskoler med skæv
elevsammensætning
Når det er sagt, så ser Børne- og Undervisningsministeriet
løbende på, om reglerne på området er, som de skal
være. Eller om der er behov for at skærpe de regler.
Og derfor lancerede vi også fra regeringens side i januar
en styrket indsats mod parallelsamfund og social kontrol.
Heri indgår også initiativer, der er målrettet tilsynet med
de frie grundskoler.
For vi skal i højere grad kunne opspore skoler med paral-
lelsamfundsudfordringer.
Og derfor vil ministeriet gå det risikobaserede tilsyn med
de frie grundskoler efter i sømmene. Vi mener, at der er
behov for at stramme lidt op.
Blandt andet skal styrelsen fremover benytte elevsamtaler
i det risikobaserede tilsyn og i enkeltsagstilsynet.
Side 5/6
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm., om talepapir fra samrådet den 15/5-25 om forekomst af forskelsbehandling mellem drenge og piger på en muslimsk friskole i Helsingør
3023532_0007.png
Og på den måde kan styrelsen bedre få indblik i forhol-
dene på skolen og den undervisning, der finder sted an-
dre dage, end når styrelsen er på tilsynsbesøg.
Og så vil vi se på, om vi kan skærpe reglerne om de certi-
ficerede tilsynsførende, der skal følge skolens løbende ar-
bejde og sikre, at det er i overensstemmelse med reg-
lerne.
Jeg kan i øvrigt nævne, at antallet af friskoler med mere
end 50 pct. elever med oprindelse i et MENAPT-land,
altså fra Mellemøsten, Nordafrika, Pakistan eller Tyrkiet,
er faldet fra 33 skoler til nu 25 skoler. Det betyder også,
at færre elever går på sådan en skole.
***
6. Afslutning
Jeg vil gerne slutte af med at understrege, at vi ikke skal
acceptere, hvis der er skoler, der unddrager sig grund-
læggende danske, demokratiske værdier.
Og derfor er det helt afgørende for mig og for regerin-
gen, at vi har et stærkt tilsyn. Men jeg er også optaget af,
at vi ikke belemrer alle landets frie grundskoler med unø-
dig bureaukrati, tilsyn og kontrol. Indsatsen skal derfor
målrettes der, hvor udfordringerne er.
Og jeg forventer, at de nye initiativer, som vi præsente-
rede for nyligt, kan bidrage til netop det.
Side 6/6