Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
3035910_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 288
I brev af 13. maj 2025 har udvalget efter ønske fra Helena Artmann An-
dresen (LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 288:
Vil ministeren redegøre for, om der findes politisk fastsatte mål eller an-
dre indikatorer for kvaliteten af PPR, herunder forældretilfredsheden med
ordningen? Såfremt, der ikke findes kvalitetsindikatorer for PPR, bedes
ministeren uddybe, hvordan kvaliteten i PPR vurderes?
Svar:
Der findes ikke politisk fastsatte mål eller andre indikatorer for kvaliteten
af kommunernes pædagogisk-psykologisk rådgivning (PPR).
PPR er reguleret som en funktion og kan være organiseret forskelligt i
kommunerne. PPR skal ifølge lovgivningen bl.a. yde pædagogisk-psyko-
logisk rådgivning i forbindelse med afgørelser om specialundervisning og
anden specialpædagogisk bistand, jf. folkeskolelovens § 12, stk. 2.
Der er dog kommunal praksis for, at kommunernes enheder for PPR har
en bredere og mere varierende opgaveportefølje i forhold til børn og
unge mellem 0 og 18 år.
Krav om pædagogisk-psykologisk rådgivning i forbindelse med afgørelser
om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand betyder, at
kommunerne har ansvar for, at der, efter en konkret vurdering i den en-
kelte situation, inddrages både pædagogisk og psykologisk sagkundskab.
Der er ikke i folkeskoleloven særlige krav til den psykologiske rådgivning,
herunder fx krav om autorisation.
Det er dog Psykolognævnets opfattelse, at en pædagogisk-psykologisk
vurdering er en erklæring i psykologlovens forstand, og nævnet behand-
ler klager over pædagogisk-psykologiske vurderinger.
I en undersøgelse af PPR fra 2023, udarbejdet af Danmarks Evalueringsin-
stitut, er skolelederne blevet bedt om at vurdere kvaliteten af forskellige
typer af opgaver, som varetages af PPR. Svarene udtrykker en langt over-
vejende tilfredshed med samarbejdet med PPR. Skolelederne er især til-
fredse med varetagelse af opgaver, der relaterer sig til individuelle elever,
Børne- og Undervisningsministeriet
6. juni 2025
Sagsnr.: 25/15062
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm., om der findes politisk fastsatte mål eller andre indikatorer for kvaliteten af PPR, herunder forældretilfredsheden med ordningen
dvs. anbefalinger i PPV’erne eller rådgivning eller sparring om specifikke
børn.
Undersøgelsen viser også, at forældre med børn i forløb med PPR kan
opleve, at det svært at få kontakt, og at det ikke altid er tydeligt, hvilken
rolle PPR spiller. Undersøgelsen peger på, at kommunikationen undervejs
i forløbet har stor betydning for, hvordan forældre oplever ventetiden.
I interview italesætter forældrene i undersøgelsen, at PPR’s helhedsorien-
terede tilgang til barnets udfordringer især kan gøre en forskel. Det gæl-
der fx i forhold til at skabe en større overensstemmelse mellem skolens
og forælderens forståelse af barnets situation og udfordringer.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye