Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
3030434_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 287
I brev af 13. maj 2025 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl (DD) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 287:
Vil ministeren redegøre for, hvilke foranstaltninger en kommune er for-
pligtet til at iværksætte, når et barn udvikler en belastningsreaktion som
følge af mobning? Herudover ønskes en redegørelse for, hvilke sanktions-
muligheder der er til rådighed, hvis kommunen ikke reagerer i en sag
og særligt i det tilfælde, hvor forældrene har fået medhold i en klage hos
den nationale klageinstans, der pålægger kommunen at udarbejde en
handleplan, men uden at dette fører til handling fra kommunens side?
Svar:
Alle skoler og uddannelsesinstitutioner skal ifølge undervisningsmiljølo-
ven udarbejde en undervisningsmiljøvurdering mindst hvert tredje år,
som forholder sig til både det fysiske, psykiske og æstetiske undervis-
ningsmiljø, og som beskriver eventuelle udfordringer. Alle skoler skal
også have et værdiregelsæt, som bl.a. skal indeholde en antimobbestra-
tegi med retningslinjer for god adfærd og respektfulde relationer.
Hvis der er problemer med undervisningsmiljøet, herunder mobning eller
lignende, skal skolen inden for ti arbejdsdage lave en handlingsplan for,
hvordan de løses. Skolen skal også straks iværksætte de midlertidige for-
anstaltninger, som er nødvendige for, at der øjeblikkeligt kan gribes ind
over for de konstaterede problemer.
Der kan pålægges forskellige sanktioner, hvis et uddannelsessted ikke har
efterlevet et påbud fra Den Nationale Klageinstans mod Mobning om at
overholde lovens ovennævnte handlepligter.
Jeg kan, som ansvarlig ressortminister, efter Klageinstansens anmodning
tilbageholde tilskud til et selvejende uddannelsessted, indtil uddannelses-
stedet efterlever et påbud, eller helt lade tilskud bortfalde. Hvis der er tale
om et kommunalt uddannelsessted, kan Klageinstansen anmode det
kommunale tilsyn under Ankestyrelsen om at sikre, at påbuddet efterleves
af kommunen. Som yderste konsekvens kan det kommunale tilsyn træffe
Børne- og Undervisningsministeriet
27. maj 2025
Sagsnr.: 25/15034
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 287: Spm. om, hvilke foranstaltninger en kommune er forpligtet til at iværksætte, når et barn udvikler en belastningsreaktion som følge af mobning
afgørelse om tvangsbøder til de medlemmer af kommunalbestyrelsen,
der kan holdes ansvarlige for, at skolen ikke efterlever påbuddet.
Klageinstansen er imidlertid underlagt en solnedgangsklausul, som inde-
bærer at klagesagsbehandlingen automatisk skal ophøre senest den 31.
juli 2027. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet overtager varetagelsen af
klageordningen fra Dansk Center for Undervisningsmiljø fra den 1. juli
2025 frem til den 31. juli 2027. Centeret nedlægges pr. 1. juli 2025 som
følge af politisk prioriteret opgavebortfald på ministeriets område.
Hvis en elev ikke overholder folkeskolens ordensregler, fx ved at mobbe,
kan skolelederen iværksætte foranstaltninger over for eleven jf. ordensbe-
kendtgørelsen. Eleven kan fx modtage eftersidning eller blive udelukket
fra undervisningen. Jeg har taget initiativ til en skærpelse af reglerne i fol-
keskolens ordensbekendtgørelse, som trådte i kraft ved årsskiftet. Med
skærpelsen kan skolen i fremtiden i større grad tage hensyn til de elever,
som andres opførsel er gået ud over.
Sygeundervisning
Hvis en elev udvikler en belastningsreaktion som følge af mobning og
derfor har sygefravær, gælder reglerne om sygeundervisning. Skolens le-
der skal vurdere sygefraværets varighed og snarest muligt kontakte ele-
vens forældre for at vurdere behovet for sygeundervisning. Skolens leder
skal kontakte forældrene senest efter 15 dages sygefravær.
Det er selvfølgelig også vigtigt, at skolen sørger for, at eleven kan vende
tilbage til et trygt undervisningsmiljø på skolen og i elevens klasse.
Udfordringer med mobning vidner om et presset klassefællesskab og et
utrygt socialt miljø. Individrettede indsatser kan derfor ikke stå alene og
må aldrig træde i stedet for det forebyggende arbejde med at skabe et
trygt undervisningsmiljø, der fremmer alle elevers deltagelse.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye