Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 277
I brev af 8. maj 2025 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl (DD) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 277:
Vil ministeren kommentere henvendelsen fra Ingegerd Jenner Løth, Mår-
slet om forebyggelse af læsevanskeligheder, jf. BUU alm. del - bilag 89 (2.
omtryk)?
Svar:
Jeg er meget optaget af, at alle elever i grundskolen bliver gode til at
læse, og jeg er enig med Ingegerd Jenner Løth i, at gode læseevner er en
vigtig adgangsbillet til skolens fag, til videre uddannelse og til at blive en
aktiv deltager i samfundet. Jeg tror også, at Ingegerd Jenner Løth har ret,
når hun beskriver, hvordan faglige nederlag kan føre til mistrivsel og ne-
gativ adfærd i skolen.
Der er derfor al mulig grund til at prioritere læsning og opbygning af
stærke læsekompetencer
–
og læselyst
–
højt i skolen.
Regeringen har i de seneste år igangsat en række initiativer til at styrke
opbygning af stærke læsefærdigheder i skolen. Med Aftale om folkesko-
lens kvalitetsprogram fra 2024 har vi bl.a. afsat midler til flere fysiske bø-
ger i skolen, igangsat en læselystkampagne, afsat midler til indsatser til
elever med de største udfordringer i dansk og matematik og igangsat en
fagfornyelse, der skal gøre fagenes kernestof til omdrejningspunkt for un-
dervisningen.
Med Aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i fol-
keskolen fra 2021 blev der lanceret og igangsat udvikling af en række
værktøjer til tidlig opsporing af elever, der har brug for en ekstra indsats
herunder obligatorisk sprogvurdering i børnehaveklassen, obligatorisk
screeningstest for læsevanskeligheder, risikotest for ordblindhed og nati-
onale test i læsning i 2., 3., 4., 6. og 8. klasse.
Jeg er glad for at læse om Level Up og om de resultater af undervisnings-
metoden, som Ingegerd Jenner Løth præsenterer. Jeg vil opfordre Inge-
gerd Jenner Løth til at forsætte sit arbejde med at udbrede kendskabet til
metoden. Jeg ønsker imidlertid ikke som minister at stille specifikke krav
Børne- og Undervisningsministeriet
21. maj 2025
Sagsnr.: 25/14585