Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 268
I brev af d. 30. april 2025 har udvalget efter ønske fra Helena Artmann
Andresen (LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 268:
Vil ministeren redegøre for, hvad de samlede implementeringsudgifter var
ifm. udrulningen af folkeskolereformen efter dens vedtagelse i 2012? Mini-
steren bedes herunder redegøre for afholdte timer af kommunalt ansatte,
ansatte på skolerne samt andre offentligt ansatte, der bidrog til implemen-
teringen.
Svar:
Folkeskolereformen fra 2014 har haft udgiftsmæssige konsekvenser på
tværs af staten og kommunerne. Ministeriet kan dog ikke redegøre for de
samlede udgifter eller offentligt ansattes afholdte timer forbundet med im-
plementeringen. Det skyldes, at hverken de statslige eller kommunale
regnskabsoplysninger er tilstrækkeligt detaljerede.
Ministeriet kan dog henvise til de finansieringsmæssige forudsætninger,
der blev lagt til grund for folkeskolereformen
1
. De samlede offentlige ud-
gifter blev forudsat til i alt 6,2 mia. kr. for perioden 2013-2020 fordelt med
4,4 mia. kr. i kommunerne og 1,8 mia. kr. i staten (2013-pl). Udgifterne i
perioden inkluderer både midlertidige implementeringsudgifter og varige
udgifter, som efter fuld indfasning udgør 0,5 mia. kr. årligt. Det bemærkes,
at udgifterne også inkluderer de afledte merudgifter for både staten og
kommunerne til de frie grundskoler.
De kommunale udgifter omfattede bl.a. indførelse af en længere og mere
varieret skoledag med mere undervisningstid, herunder til undervisning i
fagene og understøttende undervisning, samt øget betaling af bidrag til
staten for elever i frie grundskoler. Kommunerne blev kompenseret for om-
stillingsudgifter på i alt 1,8 mia. kr. i perioden 2014-2017 og merudgifter
på 0,2 mia. kr. i 2014 og 0,4 mia. kr. årligt fra 2015 og frem. Det bemærkes,
Børne- og Undervisningsministeriet
28. maj 2025
Sagsnr.: 25/13545
1
For yderligere detaljer henvises til forslag L 51 til lov om ændring af lov om folkeskolen og
forskellige andre love (indførelse af en længere og mere varieret skoledag) fremsat 31. ok-
tober 2013 og vedtaget som lov nr. 1640 af 26. december 2013.