Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
3043614_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 263
I brev af 16. april 2025 har udvalget efter ønske fra Mai Villadsen (EL) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 263:
Vil ministeren redegøre for merudgifterne og de fordelingsmæssige kon-
sekvenser ved at justere fripladsskalaen for dagtilbud, således at dagtil-
bud bliver gratis for flere familier end i dag, samt hvor dagtilbud bliver
billigere for flere familier, idet ministeren bedes redegøre for konsekven-
serne ved hver af følgende modeller:
1. Indtægtsgrænsen for betaling på 0 pct. hæves fra 208.101 (og derun-
der) til 550.000 kr. (og derunder), og hvor betalingen i pct. af den til-
skudsberettede forældrebetaling øges gradvist op til den eksisterende
grænse på 646.500 kr.
2. Indtægtsgrænsen for betaling på 0 pct. hæves fra 208.101 (og derun-
der) til 550.000 kr. (og derunder), og hvor betalingen i pct. af den til-
skudsberettede forældrebetaling øges gradvist op til en grænse på
950.000 kr.
3. Indtægtsgrænsen for betaling på 0 pct. hæves fra 208.101 (og derun-
der) til 550.000 kr. (og derunder), og hvor betalingen i pct. af den til-
skudsberettede forældrebetaling øges gradvist op til en grænse på
1.200.000 kr.
Idet der bedes redegjort for de umiddelbare merudgifter, efter tilbageløb
og efter tilbageløb og adfærd, for hver af modellerne. De fordelingsmæs-
sige konsekvenser bedes angivet ved ændringer i gini-koefficienten (kor-
rigeret for udvidede forbrugsmuligheder), og der bedes angivet, hvor
mange familier der berøres ved hver af modellerne, samt hvor mange fa-
milier der vil kunne modtage gratis dagtilbud, samt hvor mange familier
der kan få deres betaling halveret (50 pct. betaling).
Dertil bedes der angivet virkningen af sparede udgifter for udvalgte fami-
lietyper herunder Arbejderfamilie med 2 børn i dagtilbud, Funktionærfa-
milie med 2 børn i dagtilbud, dagpengemodtagere (par) med 2 børn i
dagtilbud, HK’ere (par) med 2 børn i dagtilbud.
Børne- og Undervisningsministeriet
19. juni 2025
Sagsnr.: 25/12301
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om ministeren vil redegøre for merudgifterne og de fordelingsmæssige konsekvenser ved at justere fripladsskalaen for dagtilbud
Svar:
Det bemærkes indledningsvist, at der er indhentet bidrag fra Finansmini-
steriet til beregning af provenu, adfærd og fordelingsvirkninger for juste-
ringer i den økonomiske fripladsskala efter de tre foreslåede modeller.
Kommunalbestyrelsen skal give et økonomisk fripladstilskud under hen-
syn til forældrenes økonomiske forhold til forældre med børn i dagtilbud,
fritidshjem, klubtilbud og SFO (skolefritidsordning). Den økonomiske fri-
pladsskala omfatter af den grund ikke alene dagtilbud, men også SFO, fri-
tids- og klubtilbud. Justeringer i den økonomiske fripladsskala vil således i
udgangspunktet også have betydning for merudgifterne til SFO, fritids-
og klubtilbud.
I besvarelsen af spørgsmålet er der medregnet merudgifter ved de tre fo-
reslåede modeller for ændringer i den økonomiske fripladsskala for børn
indskrevet i kommunal dagpleje, kommunal og selvejende daginstitution
og kommunal SFO, efter folkeskoleloven. Beregningerne omfatter ikke
privat dagpleje, udliciterede daginstitutioner, privatinstitutioner, puljeord-
ninger, fritidshjem eller klubtilbud, som også er omfattet af den økonomi-
ske fripladsskala. Disse pasningstilbud indgår ikke i beregningerne, da der
ikke pt. foreligger et tilstrækkeligt datagrundlag til at inkludere disse. De
udeladte merudgifter fra disse pasningstilbud vurderes dog at være rela-
tivt begrænsede.
Børne- og Undervisningsministeriet offentliggør hvert år en fripladsskala
for det kommende år, som indeholder indtægtsgrænser for økonomisk
fripladstilskud. Den aktuelle økonomiske fripladsskala (2025-niveau) føl-
ger af bekendtgørelse nr. 1108 af 25. oktober 2024 om indtægtsgrænser
for økonomisk fripladstilskud i dag-, fritids- og klubtilbud. Det er i besva-
relsen lagt til grund, at spørgsmålet angår konsekvenserne i forhold til
den økonomiske fripladsskala, som er gældende i 2025.
Til besvarelsen af spørgsmålet er det lagt til grund, at de tre foreslåede
modeller for ændringer i den økonomiske fripladsskala, overordnet følger
de gældende regler for den økonomiske fripladsskala, herunder den
gradvise stigning i egenbetaling i procent af fuld tilskudsberettiget foræl-
drebetaling, samt at fripladsgrænsen forhøjes med 72.822 kr. (2025-ni-
veau) for enlige forsørgere. Endvidere lægges det til grund, at indtægts-
grænserne forhøjes med 7.000 kr. pr. barn ud over det første barn, for de
familier, hvor der indgår mindst to børn under 18 år i familien.
Figur 1 illustrerer den gældende økonomiske fripladsskala i 2025, samt de
tre foreslåede modeller for justering af den økonomiske fripladsskala.
Egenbetaling i pct. af fuldt tilskudsberettiget forældrebetaling angiver an-
delen af bruttodriftsomkostningerne til et pasningstilbud, som betales af
forældrene efter økonomisk fripladstilskud. Det betyder, at hvis en familie
er berettet til et økonomisk fripladstilskud på 0 pct., så vil familien kunne
modtage fuldt økonomisk fripladstilskud, hvor egenbetaling efter økono-
misk fripladstilskud vil være gratis.
Side 2/7
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om ministeren vil redegøre for merudgifterne og de fordelingsmæssige konsekvenser ved at justere fripladsskalaen for dagtilbud
3043614_0003.png
Figur 1. Illustration af gældende økonomiske fripladsskala og de tre foreslåede modeller
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
200.000
300.000
400.000
500.000
600.000
700.000
800.000
900.000 1.000.000 1.100.000 1.200.000
Side 3/7
Egnebetaling i pct. af fuld tilskudsberettiget
forældrebetaling
Husstandsindkomst
Gældende økonomisk fripladsskala (2025)
Model 1
Model 2
Model 3
Anm.: Fripladsskalaens indtægtsgrænser forhøjes med 7.000 kr. for hvert yderligere hjemmeboende barn under 18 år og 72.822 kr. (2025 niveau), når de
forældre, der har retten til pladsen og til fripladstilskuddet, er enlig forsørger
Forældre skal ansøge om at modtage tilskud efter den økonomiske fri-
pladsskala. Af det foreliggende datagrundlag fremgår det, at det ikke er
alle berettigede familier, som reelt gør brug af muligheden for at søge
om fripladstilskud efter den gældende økonomiske fripladsskala.
Model 2 og 3 hæver den øvre indkomstgrænse på fripladsskalaen. Bereg-
ninger af de økonomiske konsekvenser forbundet med de to tiltag forud-
sætter derved antagelser om tilbøjeligheden til at ansøge om tilskud
blandt de familier, hvis husstandsindkomst ligger over den gældende
øvre indkomstgrænse. Konkret er det i beregningerne for de tre modeller
lagt til grund, at tilbøjeligheden til at ansøge og modtage økonomisk fri-
pladstilskud på et givet trin på den økonomiske fripladsskala fastholdes,
når den økonomisk fripladsskala ændres. Den estimerede tilbøjelighed til
at ansøge om økonomisk fripladstilskud er selvsagt forbundet med bety-
delig usikkerhed.
Merudgifterne og de fordelingsmæssige konsekvenser ved justering i den
økonomisk fripladsskala.
Skøn for de umiddelbare merudgifter, merudgifter efter tilbageløb (i form
flere indtægter fra moms og afgifter, når familierne får flere midler til øv-
rigt forbrug) og adfærd (som følge af skatteindtægter fra afledte virknin-
ger på forældrenes arbejdsudbud), ved justering i den økonomiske fri-
pladsskala, samt effekten på Gini-koefficienten fremgår af tabel 1.
I beregningerne af provenu, adfærd og fordeling for justeringer i den
økonomiske fripladsskala efter de tre modeller, er der taget højde for
kommunernes udgifter til søskenderabat, pædagogisk fripladstilskud og
behandlingsmæssigt fripladstilskud, som kommunerne er forpligtede til at
give.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om ministeren vil redegøre for merudgifterne og de fordelingsmæssige konsekvenser ved at justere fripladsskalaen for dagtilbud
3043614_0004.png
Tabel 1. De økonomiske konsekvenser af justering i den økonomisk fripladskala
Umiddelbar merudgift
Merudgift efter tilba-
geløb
Mio. kr. (2025-niveau)
Model 1
Model 2
Model 3
1.000
2.200
3.300
700
1.700
2.500
1.200
2.700
3.600
Merudgift efter tilba-
geløb og adfærd
Arbejdsudbud i alt
Fuldtidspersoner
-1.600
-3.100
-3.100
Side 4/7
Gini-ko-
efficient
Pct.-point
-0,07
-0,13
-0,15
Anm.: Opgørelserne er baseret på betalingsoplysninger vedr. børn indskrevet i kommunal dagpleje, kommunal og selvejende daginstitution og SFO, oprettet
efter folkeskoleloven, i oktober 2021. De anførte merudgifter er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. (2025-pl). De anførte arbejdsudbudsvirkningen er afrundet til
nærmeste 100 fuldtidspersoner. Skøn for merudgifter er foretaget på en 33,3 pct. stikprøve. For så vidt angår den opgjorte arbejdsudbudsvirkning er beregnin-
gerne foretaget på basis af en stikprøve på 3,3 pct. Beregninger er opregnet til 2025-niveau ved at kalibrere til opdaterede skøn for bruttoforældrebetalingsan-
del, antal indskrevne børn og de kommunale driftsomkostninger. Skøn for de samlede driftsomkostninger, bruttoforældrebetalingsandel og pladser i kommu-
nal dagpleje, kommunal og selvejende daginstitution beror på kommunernes indberettede takstoplysninger for 2025, mens skøn for samlede driftsomkostnin-
ger og bruttoforældrebetalingsandel i SFO efter folkeskoleloven beror på regnskabsdata fra kommuner i 2025 opregnet til 2024-niveau. Skøn for antal pladser i
SFO er opgjort i 2023 og beror på Danmarks Statistisk tabel BOERN5. I opgørelserne er det antaget at den estimeret tilbøjeligheden til at ansøge og modtage
om økonomisk fripladstilskud ved et givet trin på den økonomisk fripladsskala, ikke ændres. Positivt fortegn indikerer en merudgift.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets og Finansministeriets beregninger pba. Lovmodellens datagrundlag.
Det bemærkes, at der i beregningerne er set bort fra eventuelle ændrin-
ger i dagtilbudsbenyttelsen og benyttelsen af SFO, idet der ikke vurderes
at foreligge et tilstrækkeligt datagrundlag for at skønne over afledte akti-
vitetsvirkninger sfa. de tre modeller. Den anførte adfærdsvirkning afspej-
ler således alene en arbejdsudbudsvirkning.
Den opgjorte arbejdsudbudsvirkning afspejler, at det økonomiske fri-
pladstilskud er indkomstmålrettet. Dermed vil der være en tendens til la-
vere daginstitutionsbetaling i en situation som ledig end ved beskæfti-
gelse, idet indkomsten som beskæftiget typisk er højere end som ledig.
Ændringer i fripladsskalaen må derfor antages at påvirke det økonomiske
incitament til deltagelse på arbejdsmarkedet.
Tilsvarende indebærer den gradvise aftrapning af fripladstilskuddet, at en
ekstra indsats på arbejdsmarkedet, der afspejler sig i en øget udbetalt løn,
for nogen vil give anledning til lavere fripladstilskud og øget daginstituti-
onsbetaling, hvilket reducerer den økonomiske gevinst ved den ekstra ar-
bejdsindsats. Ændringer i den økonomiske fripladsskala må derfor anta-
ges at påvirke arbejdsudbuddet blandt de allerede beskæftigede på
samme måde som ved en ækvivalent ændring i marginalskatten.
Endelig vil et øget fripladstilskud og dermed lavere daginstitutionsbeta-
ling indebære, at det samme forbrug vil kunne opretholdes ved en lavere
arbejdsindsats, hvilket isoleret set må forventes at trække i retning af lidt
lavere arbejdsudbud.
Samlet set vurderes arbejdsudbuddet som følge af disse tre effekter at
falde svarende til 1.600 fuldtidspersoner ved en ændring af fripladsska-
laen i model 1, mens faldet i arbejdsudbud i model 2 og 3 skønnes at
svare til ca. 3.100 fuldtidspersoner.
Reduktionen i arbejdsudbuddet indebærer et fald i provenuet fra ind-
komstbeskatningen og fra moms og afgifter. Når disse virkninger indreg-
nes kan de samlede offentlige merudgifter opgøres til 1,2 mia. kr. i model
1, 2,7 mia. kr. i model 2 og 3,6 mia. kr. i model 3.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om ministeren vil redegøre for merudgifterne og de fordelingsmæssige konsekvenser ved at justere fripladsskalaen for dagtilbud
Fordelingsvirkninger af ændringer i forældrebetalingen er baseret på virk-
ningen af en ækvivalent indkomstændring. Det afspejler, at forældrebeta-
ling for daginstitutionsbenyttelse ikke indgår i opgørelsen af familiernes
disponible indkomster. Et fald i udgifterne til daginstitutionsbetalingen på
fx 100 kr. indebærer imidlertid, at familien har 100 kr. ekstra til andet for-
brug, hvilket er ækvivalent med 100 kr. i øget disponibel indkomst. Denne
tilgang til opgørelse af fordelingsvirkninger svarer til den, der også an-
vendes på ved andre ændringer af betydning for familiernes forbrugsmu-
ligheder, men som ikke indgår i opgørelsen af deres disponible indkom-
ster, herunder ved fx afgiftsændringer.
Når Finansministeriet anvender denne tilgang til opgørelse af fordelings-
virkninger og ikke en opgørelse baseret på virkningen på de opgjorte ud-
videde forbrugsmuligheder, skyldes det for det første, at en opgørelse af
virkningen på de udvidede forbrugsmuligheder ikke ville kunne sammen-
lignes med traditionelle fordelingsvirkninger af fx skatteændringer, og for
der andet, at det kan være særdeles svært at tolke på ændringer i de ud-
videde forbrugsmuligheder.
På den baggrund vurderes ændring af den økonomiske fripladsskala at
have en fordelingsvirkning svarende til en reduktion i indkomstforskellene
på 0,07 pct.-point målt ved Gini-koefficienten i model 1, mens reduktio-
nen i indkomstforskellene ved model 2 og 3 kan opgøres til hhv. 0,13 og
0,15 pct.-point.
Antal berørte børn ved justering af den økonomiske fripladsskala
Der spørges til antal berørte familier for hver af de tre modeller for juste-
ring af den økonomiske fripladsskala. De underliggende beregninger i
forbindelse med besvarelsen inkluderer imidlertid en række hensyn af be-
regningsteknisk karakter, som medfører, at det i indeværende besvarelse
vurderes mere hensigtsmæssigt, at opgøre antal berørte børn, som ville
være berørt af de tre modeller for justering af den økonomiske friplads-
skala.
For alle tre foreslåede modeller for justering i den økonomiske friplads-
skala gælder det, at nettoforældrebetalingen bliver gratis for yderligere
ca. 71.850 børn i 2025,
jf. tabel 2.
Dette skyldes, at indkomstgrænsen for
den samlede husstandsindkomst, hvor et barn er berettiget til fuldt øko-
nomisk fripladstilskud, for alle tre modeller hæves fra en samlet hus-
standsindkomst under 208.101 (2025-niveau) til en samlet husstandsind-
komst på under 550.000 kr. (2025-niveau).
Det skønnes, at model 1 medfører, at 94.505 børn får nedsat nettoforæl-
drebetaling, samt at nettoforældrebetalingen vil blive mindst halveret for
10.335 børn, men ikke blive gratis. Ved en justering af den økonomiske
fripladsskala til model 3, skønnes det, at 278.025 børn får nedsat nettofor-
ældrebetaling, hvoraf 120.660 børn vil få nettoforældrebetalingen mindst
halveret, uden at denne bliver gratis,
jf. tabel 2.
Side 5/7
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om ministeren vil redegøre for merudgifterne og de fordelingsmæssige konsekvenser ved at justere fripladsskalaen for dagtilbud
3043614_0006.png
Tabel 2. Antal berørte børn ved justering af den økonomiske fripladsskala i
2025
Model 1
Antal berørte børn
Antal børn, som vil få gratis pasningstilbud
ved justering
Antal berørte børn, hvor nettoforældrebeta-
ling mindst halveret, men bliver ikke gratis
94.505
71.850
10.335
Model 2
205.365
71.850
63.865
Model 3
278.025
71.850
120.660
Side 6/7
Anm.: Opgørelserne er baseret på betalingsoplysninger vedr. børn indskrevet i kommunal dagpleje, kommunal og selvejende daginstitution og
SFO, oprettet efter folkeskoleloven, i oktober 2021. Beregninger er opregnet til 2025-niveau ved at kalibrere til opdaterede skøn for antal ind-
skrevne børn i kommunale og selvejende dagtilbud og kommunal SFO på kommuneniveau. De anførte berørte børn er afrundet til nærmeste 5
børn. Afrunding i tabellen indebærer, at elementerne ikke nødvendigvis summer til de anførte totaler. Skøn for antal berørte børn er foretaget på
en 33,3 pct. stikprøve. Se anmærkning til tabel 1 for beskrivelse af de bagvedliggende beregninger. I opgørelserne er det antaget at den estime-
rede tilbøjeligheden til at ansøge om økonomisk fripladstilskud ved et given trin på den økonomisk fripladsskala, ikke ændres.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets beregninger pba. Lovmodellens datagrundlag.
Betydning af justering i den økonomisk fripladsskala ved udvalgte familie-
typer
Det spørges til at få opgjort de besparede udgifter til dagtilbud for fire fa-
milietyper: ”Arbejderfamilie
med 2 børn i dagtilbud”,
”Funktionærfamilie
med 2 børn i dagtilbud”,
”Dagpengemodtagere
(par) med 2 børn i dagtil-
bud”,
samt ”HK’ere
(par) med 2 børn i dagtilbud”.
Det bemærkes, at det
har været nødvendigt at foretage en række justeringer i forhold til forud-
sætningerne i Økonomiministeriets standardfamilietyper.
Familietyperne;
Arbejderfamilie
og
Funktionærfamilie,
som er en del af
Økonomiministeriets familietyper, har to børn, hvoraf det ene barn er ind-
skrevet i børnehave og det andet er indmeldt SFO. De to familietyper er
tilpasset, så det antages at familierne har et barn i vuggestue og et barn i
børnehave.
Familietyperne: ”Dagpengemodtagere
(par) med 2 børn i dagtilbud”
og
”HK’ere
(par) med 2 børn i dagtilbud”
er ikke en del af Økonomiministeri-
ets familietyper, hvorfor der er lavet en række tilpasninger i forudsætnin-
gerne i Økonomiministeriets familietyper. Det er endvidere også her anta-
get, at familietyperne har ét barn i vuggestue og ét barn i børnehave.
Det skønnes, at en arbejderfamilie og en funktionærfamilie med to børn i
dagtilbud ikke vil opnå en besparelse ved model 1. Derimod vil en dag-
pengefamilie og en HK-familie med to børn i dagtilbud opnå en bespa-
relse på henholdsvis 41.200 kr. og 37.100 kr. årligt. Dette betyder, at disse
to familietyper ikke vil have udgifter til dagtilbud,
jf. tabel 3.
Ved en justering af den økonomiske fripladsskala efter model 3 skønnes
det, at en arbejderfamilie vil opnå en årlig besparelse på 34.700 kr., mens
en funktionærfamilie vil få en besparelse på 4.700 kr. Dog vil begge fami-
lietyper fortsat have udgifter til dagtilbud under model 3,
jf. tabel 3.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om ministeren vil redegøre for merudgifterne og de fordelingsmæssige konsekvenser ved at justere fripladsskalaen for dagtilbud
3043614_0007.png
Side 7/7
Tabel 3. Besparelse i udgifter til dagtilbud ved justering i den økonomiske fripladsskala udgifter ved udvalgte fami-
lietyper, opgjort i 2025 niveau
Arbejderfamilie
Funktionærfamilie
Dagpengefamilie
1
HK-familie
2
kr. (2025-niveau)
Udgifter til dagtilbud
Nuværende fripladsskala
Model 1
Model 2
Model 3
58.800
58.800
37.100
24.100
58.800
58.800
58.800
54.100
41.200
0
0
0
37.100
0
0
0
Besparelse ved ændringer i den økonomiske fripladsskala
Model 1
Model 2
Model 3
0
21.800
34.700
0
0
4.700
41.200
41.200
41.200
37.100
37.100
37.100
Anm.: Opgjort i 2025, og virkning er opgjort pr. familie. Det antages for alle inkluderede familietyper, at de har to børn, hvoraf et barn er indmeldt
vuggestue og et barn er indmeldt børnehave i hele 2025. Der er afrundet til nærmeste 100 kr. (2025 niveau).
1. Det er beregningsteknisk forudsat, at begge voksne i dagpengefamilien modtager det maksimale dagpengesats for alle årets måneder, dog eks-
klusiv tre karensdage, samt det maksimale beskæftigelsestillæg i tre måneder.
2. HK-familien forudsættes at have en årlig lønindkomst på 266.796 kr. pr. voksen, svarende til mindstelønnen for en ufaglært butiksansat ansat
under HK Handels butiksoverenskomst gældende fra 1. maj 2025.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets beregning pba. Økonomiministeriets familietypemodel pr. 10. januar 2025
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye