Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 261
I brev af 16. april 2025 har udvalget efter ønske fra Mai Villadsen (EL) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 261:
Vil ministeren opdatere sit svar på BUU alm. del
–
spørgsmål 137 (folke-
tingsåret 2023-24) med de nyeste tal og således redegøre for, hvad det vil
koste at afskaffe forårs-SFO’en
og dermed lade minimumsnormeringen
følge barnet frem til skolestart?
Svar:
Indledningsvis kan jeg oplyse, at min besvarelse af BUU alm. del 137 (fol-
ketingssamling 2023-2024) er baseret på et opstillet beregningseksempel,
som illustrerer det varige niveau for personaleudgifter forbundet med at
indføre minimumsnormeringer i førskoletilbud etableret med hjemmel i
folkeskoleloven frem til skolestart (1. august). Regneeksemplet er i det
nedenstående opdateret med nye data dog med enkelte tilpasninger af
den bagvedlæggende beregningsmetode.
Dagtilbudslovens regler om minimumsnormeringer i kommunale-, selv-
ejende- og udliciterede daginstitutioner og institutionslignende puljeord-
ninger medfører, at der skal være minimum én pædagogisk personale pr.
seks børn i alderssvarende daginstitutioner til 3-årige børn indtil skole-
start (børnehave) opgjort som et årligt gennemsnit i den enkelte kom-
mune.
Beregningseksemplet er dog baseret på, at der som minimum skal være
én pædagogisk personale pr. seks børn i førskoletilbud opgjort på lands-
niveau. Afhængigt af de enkelte kommuners afvigelse fra landsgennem-
snittet kan et normeringskrav fastsat på kommuneniveau være fordy-
rende.
Der er forskel i driften af forskellige typer af dagtilbud, fritidstilbud og
førskoletilbud, herunder ift. rammer og indhold. Der er herudover forskel-
lige regler for forældrenes egenbetaling. Fx må forældrenes egenbetaling
i kommunale og selvejende daginstitutioner højst udgøre 25 pct. af de
budgetterede bruttodriftsudgifter for ophold i daginstitutioner, mens der
Børne- og Undervisningsministeriet
16. maj 2025
Sagsnr.: 25/12300