Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
3016989_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 252
I brev af 9. april 2025 har udvalget efter ønske fra
Mai Villadsen
(EL) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 252:
På landets almene gymnasier findes der særlige tilrettelagte stx-forløb
målrettet unge med autisme og lignende behov (ASF/SAFE-klasser).
Uddannelsesforløb, der har stor søgning og gode resultater. Flere af de
unge får en diagnose i de sidste klassetrin i grundskolen, og har derfor
ikke fået den nødvendige hjælp igennem deres skoletid. Elever i denne
gruppe har ikke nødvendigvis modtaget undervisning i ASF-venlige
rammer, og eleverne har derfor ikke haft mulighed for at præstere deres
bedste i undervisningen og til eksamen. Det betyder, at deres
karaktergennemsnit ikke altid står mål med deres faktiske niveau. Der er
en andel af disse elever, der vil blive ramt af de nye skærpede
karakterkrav til stx. Vil ministeren oplyse, om det overvejes at indføre
undtagelser for disse elever?
Svar:
Det følger af Aftale om en ny erhvervs- og professionsrettet
gymnasieuddannelse af 18. februar 2025, at hhx, (htx) og stx skal være for
de unge, der har de faglige forudsætninger og motivationen for at
gennemføre disse uddannelser og på sigt en videregående uddannelse.
Det følger i forlængelse heraf, at adgangskravene til hhx, (htx) og stx
skærpes ved at hæve og forenkle karakterkravet til uddannelserne.
Det vil fortsat være muligt at blive optaget på uddannelserne via en
optagelsesprøve, dog med et skærpet fagligt niveau i prøven svarende til
det skærpede karakterkrav.
Ansøgere til de særlige ASF-klasser, hvortil der ydes særtilskud for at
holde elevtallet i klassen lavt, optages i dag på baggrund af § 29 i
elevfordelingsbekendtgørelsen. § 29 er en særlig optagelsesregel for
disse ansøgere, der træder i stedet for de almindelige
optagelsesforudsætninger i lov om de gymnasiale uddannelser. Der er
ikke med aftalen lagt op til at ændre denne særlige regel.
I lighed med i dag vil ansøgere til ASF-klasser, der har de faglige
forudsætninger, der er nødvendige for at gennemføre en gymnasial
Børne- og Undervisningsministeriet
8. maj 2025
Sagsnr.: CaseNo
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 252: Spm., om det overvejes at indføre undtagelser for disse elever
uddannelse, således kunne optages efter institutionens konkrete
vurdering, hvis der er plads. Det følger af elevfordelingsbekendtgørelsens
§ 29, at det er en forudsætning for at blive optaget, at:
1.
2.
Ansøgeren har ønsket en ASF-klasse som sit højst prioriterede
uddannelsesønske.
Der foreligger en lægeerklæring, der omfatter en diagnose inden
for Autisme Spektrum Forstyrrelser og en anbefaling om
særundervisning.
3.
Kommunalbestyrelsen har for ansøgere fra grundskolen eller 10.
klasse som en del af den individuelle vejledning vurderet, at
ansøgeren på baggrund af de personlige og sociale
forudsætninger ikke kan gennemføre en gymnasial uddannelse
på almindelige vilkår, men at ansøgeren har tilstrækkelige faglige
forudsætninger, således at den pågældende kan henvises til et
særligt tilrettelagt forløb.
4.
Et visitationsudvalg nedsat af institutionens leder har vurderet, at
ansøgerens faglige, personlige og sociale kompetencer er
tilstrækkelige til, at ansøgeren kan gennemføre det særligt
tilrettelagte forløb, herunder at den pågældende har den
fornødne motivation.
Gymnasiale institutioner kan herudover i dag tilrettelægge særlige klasser
for elever med funktionsnedsættelse eller tilsvarende svære
vanskeligheder med behov for specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand, herunder for elever med forlængede forløb
(herunder de såkaldte SAFE-klasser).
Ansøgere, der søger om optagelse på institutioner, der tilrettelægger
sådanne særlige klasser, skal opfylde de almindelige
adgangsforudsætninger for at opnå retskrav på optagelse, herunder de
krav, der stilles til ansøgerens gennemsnit af henholdsvis standpunkts- og
prøvekarakterer. Der er ikke med aftalen lagt op til at ændre herpå.
En ansøger, hvis karaktergennemsnit ikke står mål med ansøgerens
faktiske niveau, vil imidlertid kunne opnå optagelse på uddannelsen via
en optagelsesprøve, hvor ansøgeren har mulighed for at vise sit faktiske
faglige niveau.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye