Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 250
I brev af 9. april har udvalget efter ønske fra Mai Villadsen (EL) stillet mig
følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 250:
Vil ministeren, som opfølgning på BUU alm. del
–
svar på spørgsmål 263,
folketingsåret 2023-2024, fremsende en opdateret opgørelse over, hvor
stor en andel af de gymnasiale undervisningsindtægter (inkl. pædagogi-
kum, GSK, udkantstilskud m.v.), der rent faktisk anvendes til gymnasial un-
dervisning (mio. kr. og pct.)? Tallene bedes både opgjort samlet på insti-
tutionstype (alm, VUC og erhvervsskoler) samt for de enkelte institutioner.
Hf-enkeltfag/gymnasial-enkeltfag under Finanslovens § 20.74 bedes i den
forbindelse indregnet under VUC.
Svar:
I henhold til lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og al-
men voksenuddannelse mv. § 37 og lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse § 22 disponerer de statsfinansierede selvejende institutioner
frit over deres samlede statstilskud og kan opspare tilskud til anvendelse i
følgende finansår. Det vurderes derfor ikke retvisende at koble udvalgte
takstfastsatte indtægter, der udgør en del af ét samlet tilskud, som skal
disponeres til institutionens samlede uddannelsesaktiviteter, sammen
med enkelte udgiftsmæssige formål i et specifikt år.
Videre vurderes grundtilskud, herunder også udkantstilskud, til at være
institutionsspecifikke driftstilskud, som ikke direkte kan henføres til un-
dervisningen.
Denne besvarelse er på den baggrund afgrænset til at omfatte fuldtids-
gymnasiale undervisningstaxametertilskud samt undervisningstaxameter
for Gymnasial supplering (GS) og Hf-enkeltfag. Hertil opgøres skyggeårs-
elevstilskud til ASF-klasser samt pædagogikum som øvrige undervis-
ningsrelaterede tilskud.
Institutionernes udgifter til undervisningens gennemførelse på de gymna-
siale uddannelser tager udgangspunkt i institutionernes formålskontering
i forbindelse med aflæggelse af regnskab i 2023. Det bemærkes, at der
kan forekomme forskelle i konteringspraksis mellem institutionerne. Op-
gørelsen af udgifterne er således forbundet med usikkerhed.
Børne- og Undervisningsministeriet
8. maj 2025
Sagsnr.: 25/11482