Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
3016188_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 235
I brev af 2. april 2025 har udvalget efter ønske fra Helena Artmann Andre-
sen (LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 235:
Vil ministeren redegøre for, hvordan det kan blive udgiftsdrivende for
kommunerne, at driftstilskuddet til de private dagtilbud svarer til de ud-
gifter, som kommunen har til driften af de offentlige dagtilbud, og kom-
munerne dermed ikke medregner dagplejerne i udregningen af driftstil-
skuddet til de private dagtilbud? Hertil bedes redegøres for sammenhæn-
gen til etableringsretten.
Svar:
Jeg vil indledende bemærke, at private dagtilbud kan etableres af private
leverandører som både selvejende og udliciterede daginstitutioner, pulje-
ordninger, privatinstitutioner og privat dagpleje. I svaret er lagt til grund,
at der med private dagtilbud forstås privatinstitutioner efter dagtilbudslo-
vens § 19, stk. 5.
Privatinstitutioner er som driftsform bl.a. kendetegnet ved, at de har en
lovsikret ret til at etablere sig, hvis de kan efterleve de krav, der følger af
dagtilbudsloven og de godkendelseskriterier, som den enkelte kommune
har fastsat. Kommunen er derfor som udgangspunkt
forpligtet
til at god-
kende en privatinstitution, herunder give et drifts-, bygnings- og admini-
strationstilskud til privatinstitutionen, hvis en privatinstitution ønsker at
etablere sig. Dette gælder uanset, om kommunen vurderer, at udbuddet
af dagtilbud i kommunen allerede modsvarer pasningsbehovet i kommu-
nen eller i et specifikt lokalområde.
Driftstilskuddet til en privatinstitution skal efter hovedreglen svare til den
udgift, som barnet ville have kostet kommunen, hvis forældrene havde
valgt en kommunal eller selvejende daginstitutionen eller dagpleje. Kom-
munerne har dog mulighed for at give et driftstilskud, som svarer til kom-
munens udgift pr. barn til kommunale og selvejende daginstitutioner,
men kommunen er ikke forpligtet til det.
Det er kommunalbestyrelsen, der fastlægger serviceniveaet i kommunen,
herunder beslutter hvilke tilbud der skal være til aldersgruppen som f.eks.
Børne- og Undervisningsministeriet
7. maj 2025
Sagsnr.: 25/10457
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 235: Spm. om, hvordan det kan blive udgiftsdrivende for kommunerne, at driftstilskuddet til de private dagtilbud svarer til de udgifter, som kommunen har til driften af de offentlige dagtilbud
daginstitutioner og/eller dagpleje. Dagplejen som tilbud kan være billi-
gere end daginstitutioner.
Hvis en kommune har fastlagt et serviceniveau, som indebærer, at der
både er daginstitutioner og dagpleje som tilbud til aldersgruppen, og
dagplejen er billigere end daginstitutioner, vil kommunen have en gen-
nemsnitlig lavere udgift pr. barn set i forhold til, hvis der i den pågæl-
dende kommune alene var daginstitutioner (vuggestue) som tilbud til al-
dersgruppen.
Såfremt en privatinstitution havde ret til et driftstilskud pr. barn beregnet
på baggrund af kommunens udgift til alderssvarende
daginstitutioner
og
ikke
dagtilbud
(både daginstitutioner og dagplejen), som reglerne er fast-
sat i dag, ville kommunens udgift pr. barn, der vælger en privatinstitution,
være højere end den gennemsnitlige udgift pr. barn, som der er truffet
politisk beslutning om i kommunen (serviceniveauet).
Hvis kommunen var forpligtet til at give forældre med børn i privatinstitu-
tioner et højere serviceniveau end kommunens øvrige forældre, kunne
kommunen få vanskeligt ved at styre udgifterne på området, fordi kom-
munen ikke kan sige nej til at godkende en privatinstitution (etablerings-
retten), hvis den opfylder lovgivningens og kommunalbestyrelsens krite-
rier for godkendelse.
Med venlig hilsen
Side 2/2
Mattias Tesfaye