Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
3004423_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 226
I brev af 19. marts 2025 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af udval-
get (MFU) Helene Brydensholt (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 226:
Vil ministeren bede de kommuner, som ikke har justeret tilskuddet til pri-
vate daginstitutioner på baggrund af øgede bruttodriftsudgifter på kom-
munens dagtilbudsområde som følge af trepartsaftalen fra 2023 om løn
og arbejdsvilkår, om at efterjustere tilskuddet til de private daginstitutio-
ner i 2024, og vil ministeren ændre loven, så kommuner altid skal beregne
tilskud ud fra et retvisende beløb og ikke blot ud fra de budgetterede be-
løb?
Svar:
Det følger allerede af gældende regler, at kommunerne skal fastsætte
kommunens tilskud og forældrenes egenbetaling på et retvisende grund-
lag, og at kommuner skal genberegne driftstilskuddet til privatinstitutio-
ner i tilfælde, hvor der sker en ændring af bruttodriftsudgifterne på områ-
det. Jeg ser på den baggrund ikke grund til at ændre reglerne.
Det er op til de enkelte kommuner at vurdere, hvorvidt trepartsaftalen fra
2023 om løn og arbejdsvilkår giver anledning til en ændring af de bud-
getterede bruttodriftsudgifter og dermed en genberegning af driftstil-
skuddet til privatinstitutioner beliggende i kommunen.
I det følgende gennemgås de gældende regler.
Det følger af dagtilbudsloven, at kommunens tilskud og forældrenes
egenbetaling for en plads i dagtilbud fastsættes på grundlag af dagtil-
buddenes vedtagne budgetter. Det følger af bemærkninger til bestem-
melsen (lovforslag nr. L 16, fremsat den 9. oktober 2008, folketingsamling
2008/1), at tilskud og egenbetaling kan ændres i løbet af året, så tilskud-
det og forældrebetalingen tilsammen udgør de samlede bruttodriftsud-
gifter ved en plads. Bestemmelsen giver kommunalbestyrelsen mulighed
for at foretage ændringer i tilskud og forældrebetaling i løbet af året, så
forældrebetalingen og det kommunale tilskud til en plads i dagtilbud
fastsættes på et retvisende grundlag ved såvel vedtagelsen af budgettet
for det kommende år som ved ændringer i løbet af året.
Børne- og Undervisningsministeriet
10. april 2025
Sagsnr.: 25/08482
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 226: MFU spm., om ministeren vil bede de kommuner, som ikke har justeret tilskuddet til private daginstitutioner på baggrund af øgede bruttodriftsudgifter på kommunens dagtilbudsområde som følge af trepartsaftalen fra 2023 om løn og arbejdsvilkår, om at efterjustere tilskuddet til de private daginstitutioner i 2024
Kommunens tilskud til forældre med børn i kommunale, selvejende og
udliciterede daginstitutioner og kommunal dagpleje skal efter nærmere
regler udgøre mindst 75 pct. og forældrenes egenbetaling højst 25 pct. af
de budgetterede bruttodriftsudgifter for hhv. daginstitutioner og dagple-
jen.
Kommunens bruttodriftsudgift er den samlede udgift ved at drive hen-
holdsvis daginstitutioner og dagpleje før indtægter fra forældrenes egen-
betaling for en plads i dagtilbud. I de budgetterede bruttodriftsudgifter
kan kommunen alene medtage udgifter, der vedrører dagtilbuddenes
drift.
Kommunalbestyrelsen skal give et driftstilskud pr. barn, der optages i en
privatinstitution. Driftstilskuddet skal som udgangspunkt svare til de gen-
nemsnitlige budgetterede nettodriftsudgifter eksklusive støttepædagog-
udgifter pr. barn i et alderssvarende dagtilbud i kommunen.
Hvorvidt trepartsaftalen fra 2023 om løn og arbejdsvilkår har medført æn-
dringer i den enkelte kommunes budgetterede bruttodriftsudgifter på
dagtilbudsområdet vil afhænge af, om kommunen har truffet politisk be-
slutning om at øge budgettet til dagtilbudsområdet.
Det vil være forskelligt fra kommune til kommune, hvilke forudsætninger
der er lagt til grund for kommunens budget for det kommende år. Den
enkelte kommune kan i budgettet have taget højde for en forventet stig-
ning i udgifter i løbet af året f.eks. som følge af OK24, hvorfor en stigning
i udgifterne på dagtilbudsområdet i løbet af året ikke nødvendigvis med-
fører en ændring af de budgetterede bruttodriftsudgifter i løbet af året.
Der kan ligeledes være forskel på de enkelte kommuners håndtering af
ændringer i de forudsætninger, som en kommune har lagt til grund for sit
budget. Det vil f.eks. ikke medføre en ændring i de budgetterede brutto-
driftsudgifter, hvis det besluttes, at stigende udgifter til løn som følge af
trepartsaftalen om løn og arbejdsvilkår skal håndteres via en ompriorite-
ring inden for den eksisterende ramme på dagtilbudsområdet. En kom-
mune kan således beslutte, at øgede lønudgifter til pædagoger i løbet af
året skal afholdes inden for det eksisterende budget.
Hvis det besluttes at tilføre flere midler til dagtilbudsområdet, vil dette in-
debære en ændring af de budgetterede bruttodriftsudgifter. Det betyder,
at kommunen efter dagtilbudsloven skal vedtage nye tilskud og takster
(forældrebetaling) for en plads i dagtilbud, så kommunens tilskud og for-
ældrenes egenbetaling for en plads i dagtilbud fastsættes på et retvi-
sende grundlag (de budgettererede bruttodriftsudgifter), og forældrenes
egenbetaling ikke overstiger 25 pct. Det er i forlængelse heraf et krav, at
kommunen skal genberegne driftstilskuddet til privatinstitutioner.
Det er et kommunalpolitisk anliggende løbende at vurdere, om det ved-
tagne budget muliggør driften af dagtilbud i kommunen, eller om det er
nødvendigt at øge budgettet med en medfølgende ændring i de budget-
terede bruttodriftsudgifter.
Side 2/3
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 226: MFU spm., om ministeren vil bede de kommuner, som ikke har justeret tilskuddet til private daginstitutioner på baggrund af øgede bruttodriftsudgifter på kommunens dagtilbudsområde som følge af trepartsaftalen fra 2023 om løn og arbejdsvilkår, om at efterjustere tilskuddet til de private daginstitutioner i 2024
Med venlig hilsen
Side 3/3
Mattias Tesfaye