Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2998091_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 204
I brev af 3. marts 2025 har udvalget efter ønske fra Theresa Berg Ander-
sen (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 204:
Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen vil balancere ambitioner
om faglighed med et stærkere fokus på trivsel ud fra Trivselskommissio-
nens anbefaling om behovet for mindre præstationspres i skolen?
Svar:
Regeringen har modtaget Trivselskommissionens samlede afrapportering
d. 25. februar 2025. I den kommende tid vil regeringen behandle anbefa-
lingerne i sin helhed.
Faglig og social trivsel går ofte hånd i hånd, hvorfor det må forventes, at
indsatser, målrettet enten faglighed eller trivsel kan have en forstærkende
effekt på hinanden.
Trivselskommissionens anbefalinger spænder bredt, herunder ændring af
karakterskalaen og justering af prøvetrykket. Det fremgår af
Aftale om en
ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse
at aftalepartierne
ønsker at justere den eksisterende karakterskala og vil drøfte konkrete
modeller herfor, ligesom der med
Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram
er nedsat en ekspertgruppe for folkeskolens prøver. På baggrund af ek-
spertgruppens anbefalinger og input fra skolens parter vil regeringen
tage stilling til, hvordan vi får et relevant og validt prøvesystem, der un-
derstøtter undervisningen i skolens fag og giver eleverne retvisende be-
dømmelse af deres kompetencer i forhold til videre uddannelse.
Med
Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram
ønsker regeringen overord-
net at sætte folkeskolen mere fri, så det åbenlyst vigtigste kommer i fokus
nemlig elevernes faglige udvikling, dannelse og trivsel. Det handler bl.a.
om at tilbyde en undervisning, der er relevant og udfordrende for flere,
ved at være mere varieret. Undervisningen skal være virkelighedsnær,
give tid og rum til faglig fordybelse og så skal der være frihed til at kom-
muner, skoler og lærere træffer lokale valg. Faglighed og præstation står
ikke i modsætning til trivsel, men vi skal arbejde for, at der er sammen-
hæng mellem undervisning, bedømmelse og det liv, der møder eleverne
på den anden side af folkeskolen.
Børne- og Undervisningsministeriet
31. marts 2025
Sagsnr.: 25/06117
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 204: Spm. om, hvordan regeringen vil balancere ambitioner om faglighed med et stærkere fokus på trivsel ud fra Trivselskommissionens anbefaling om behovet for mindre præstationspres i skolen
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye