Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 202
I brev af 3. marts 2025 har udvalget efter ønske fra Theresa Berg Ander-
sen (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 202:
Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen konkret vil sikre, at Triv-
selskommissionens anbefalinger også kommer sårbare børn og unge til
gode som f.eks. dem med diagnoser eller sociale udfordringer?
Svar:
Regeringen har modtaget Trivselskommissionens samlede afrapportering
d. 25. februar 2025. I den kommende tid vil regeringen behandle anbefa-
lingerne i sin helhed.
Trivselskommissionens opdrag var ifølge
kommissoriet, at ”fokusere
på
den brede, almene gruppe af børn og unge mellem 0-25 år.
(…)
Børn og
unge med psykiske lidelser, vil regeringen bl.a. se på i forbindelse med en
ny 10-årsplan for psykiatrien.”
På trods af opdraget, peger Trivselskommissionen i
Anbefaling 31: Fortsat
fokus på systematisk opsporing af børn og unge i risiko for mistrivsel
på
vigtigheden af at sætte rettidigt ind, når et barn udviser tegn på mistriv-
sel. I
Anbefaling 32: Pædagogiske og socialfaglige trivselsindsatser som en
del af lettilgængelige behandlingstilbud
peger kommissionen hertil på, at
det bør overvejes, at tilpasse de lettilgængelige behandlingstilbud, så de
fremover også kan tilbyde børn og unge en pædagogisk og/eller social-
faglig trivselsindsats.
Regeringen deler Trivselskommissionens ambition om et stærkt almen-
område samt vigtigheden af en tidlig og rettidig indsats. Derfor har rege-
ringen allerede taget en række skridt for at styrke en folkeskole, der kan
mere for flere blandt andet gennem aftalen om Kvalitetsprogrammet for
folkeskolen fra marts 2024. I aftalen har regeringen givet øget valgfrihed
til eleverne i udskolingen, så de i højere grad selv kan udfylde dele af de-
res skema og tilrettelægge mere af deres undervisning efter egne interes-
ser. Dette indebærer også muligheden for at komme i juniormesterlære
,
hvilket skal være med til at styrke og bevare elevernes motivation, særligt
for de elever, der er skoletrætte og har brug for et andet skoletilbud.
Børne- og Undervisningsministeriet
31. marts 2025
Sagsnr.: 25/06117