Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2989275_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 188
I brev af 14. februar 2025 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af ud-
valget (MFU) Helene Brydensholt (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 188:
En forælder har på den offentlige Facebook-gruppe
”Forældrebevægel-
sen #Hvorerderen-voksen”
delt en historie om et dagtilbud, hvor der slet
ikke var ansat nogen pædagoger, jf. Forældrebevægelsen HvorErDerEn-
Voksen DK | Facebook. Information bragte den 20. december 2024 et ind-
læg fra en ung pædagogmedhjælper, der havde sagt sit job op i despera-
tion over tilstanden i den vuggestue, han arbejdede i, jf. https://www.in-
forma-tion.dk/debat/2024/12/paedagogmedhjaelper-kan-holde-masken-
laengere-sagt. Manglen på pædagoger resulterede i dage, hvor han var
den mest erfarne i vuggestuen. Det rejser et grundlæggende spørgsmål
om, hvordan vi sikrer, at dagtilbud lever op til dagtilbudslovens § 7 om
trygge og pædagogiske læringsmiljøer. I forlængelse heraf, mener mini-
steren, at et dagtilbud uden ansat pædagogisk personale kan leve op til
dag-tilbudslovens § 7, som fastslår, at dagtilbud skal sikre trygge og pæ-
dagogiske lærings-miljøer? Og hvordan vil ministeren definere "pædago-
gisk personale" i dagtilbudsloven? Der synes ikke at være en klar defini-
tion i loven, hvilket skaber usikkerhed om, hvilke fagligheder, der tæller
med i normeringen.
Svar:
Det er kommunerne, der har ansvaret for dagtilbudsområdet. Kommu-
nerne skal derfor sikre, at der er det nødvendige pædagogiske personale i
dagtilbuddene, så børnene hver dag sikres en forsvarlig pasning, og at
dagtilbuddene har god pædagogisk kvalitet. Det har jeg en forventning
om, at kommunerne efterlever.
Dagtilbudsloven fastsætter ikke krav til uddannelse. Det er kommunernes
ansvar at sikre, at det pædagogiske personale har de kompetencer, der er
nødvendige for at kunne efterleve de krav til pædagogisk kvalitet, der føl-
ger af dagtilbudsloven. I den sammenhæng er uddannet pædagogisk
personale et centralt element.
Børne- og Undervisningsministeriet
12. marts 2025
Sagsnr.: 25/04506
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 188: MFU spm. om en historie om et dagtilbud, hvor der slet ikke var ansat nogen pædagoger, jf. Forældrebevægelsen HvorErDerEnVoksen DK | Facebook
Fra statsligt hold har vi et stort ansvar for at skabe rammerne for, at kom-
munerne kan løfte kvaliteten i dagtilbuddene.
Et vigtigt element i at øge kvaliteten i dagtilbuddene handler om tilstræk-
kelige normeringer. Regeringen har derfor prioriteret 1,9 mia. kr. årligt
(2025-pl) på at indføre minimumsnormeringer i daginstitutionerne, og
tallene viser, at der ér kommet mere personale i daginstitutionerne. Fra
2019 til 2023 er der kommet 7.660 flere kolleger i de kommunale og selv-
ejende daginstitutioner. Heraf er 1.070 pædagoger, og 930 er pædagogi-
ske assistenter.
Et andet vigtigt element i at øge kvaliteten handler om mere pædagogisk
uddannet personale i dagtilbuddene. Derfor har regeringen gennemført
en række tiltag, som samlet set skal medvirke til, at der kommer mere ud-
dannet pædagogisk personale i dagtilbuddene, og at flere har lyst til at
uddanne sig til pædagog eller pædagogisk assistent og blive i faget.
Der er for det første afsat ca. 210 mio. kr. årligt (2025-pl) til opkvalifice-
ring på dagtilbudsområdet, så bl.a. erfarne pædagogmedhjælpere kan
blive uddannet til pædagog og pædagogisk assistent. Opkvalificerings-
puljen skal være med til at understøtte et bredt løft af kompetencer
blandt det pædagogiske personale i både daginstitutioner og dagplejen.
Regeringen ønsker for det andet at gøre det mere attraktivt at være pæ-
dagog og sende et signal til pædagogerne om, at de er vigtige for vores
velfærdssamfund. Derfor har regeringen i december 2023 indgået en hi-
storisk aftale med arbejdsmarkedets parter om højere løn til at forbedre
rekrutterings- og fastholdelsessituationen på blandt andet børneområdet.
For det tredje har regeringen præsenteret en samlet reform af de profes-
sions- og erhvervsrettede uddannelser, herunder pædagoguddannelsen,
som vi aktuelt forhandler om, som skal løfte kvaliteten af uddannelsen.
Endelig er det med indgåelse af
Aftale om kommunernes økonomi for
2025
med KL aftalt, at kommunernes serviceramme løftes realt med 3,2
mia. kr. i 2025 (2025-pl), hvilket er det største realløft i mere end 15 år.
For så vidt angår spørgsmålet om definition
på ’pædagogisk
personale’
og hvilke fagligheder, der tæller med i opgørelsen af normeringen, kan
jeg oplyse, at lovkravet om minimumsnormeringer i kommunale, selv-
ejende og udliciterede daginstitutioner og institutionslignede puljeord-
ninger trådte i kraft den 1. januar 2024. I relation hertil er der udstedt be-
kendtgørelse nr. 1809 af 28. december 2023 om opgørelse af normerin-
ger i daginstitutioner, der fastsætter metoden for opgørelse af normerin-
ger.
Det er fastsat i bekendtgørelsens § 3, at pædagogisk personale omfatter
pædagoger, pædagogiske assistenter, pædagogmedhjælpere, pædagogi-
ske ledere, pædagogstuderende og pædagogisk assistentelever, herun-
der vikarer for pædagogisk personale, pædagogisk personale, som ikke er
Side 2/3
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 188: MFU spm. om en historie om et dagtilbud, hvor der slet ikke var ansat nogen pædagoger, jf. Forældrebevægelsen HvorErDerEnVoksen DK | Facebook
tilknyttet en specifik daginstitution og som udfører pædagogisk arbejde
med børn i daginstitutioner, pædagogisk personale, der varetager støtte-
funktioner i relation til børnene og pædagogiske personale ansat for
kommunale midler til sociale normeringer. Pædagoger, pædagogiske as-
sistenter og pædagogmedhjælpere vægtes med 1, pædagogiske ledere
vægtes med 0,85, pædagogstuderende vægtes med 0,43 og pædagogisk
assistentelever vægtes med 0,24 i opgørelsen af normeringen.
Det er dette pædagogiske personale, der indgår i opgørelsen af norme-
ringer i daginstitutioner i henhold til dagtilbudslovens 19 a.
Med venlig hilsen
Side 3/3
Mattias Tesfaye