Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 188
I brev af 14. februar 2025 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af ud-
valget (MFU) Helene Brydensholt (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 188:
En forælder har på den offentlige Facebook-gruppe
”Forældrebevægel-
sen #Hvorerderen-voksen”
delt en historie om et dagtilbud, hvor der slet
ikke var ansat nogen pædagoger, jf. Forældrebevægelsen HvorErDerEn-
Voksen DK | Facebook. Information bragte den 20. december 2024 et ind-
læg fra en ung pædagogmedhjælper, der havde sagt sit job op i despera-
tion over tilstanden i den vuggestue, han arbejdede i, jf. https://www.in-
forma-tion.dk/debat/2024/12/paedagogmedhjaelper-kan-holde-masken-
laengere-sagt. Manglen på pædagoger resulterede i dage, hvor han var
den mest erfarne i vuggestuen. Det rejser et grundlæggende spørgsmål
om, hvordan vi sikrer, at dagtilbud lever op til dagtilbudslovens § 7 om
trygge og pædagogiske læringsmiljøer. I forlængelse heraf, mener mini-
steren, at et dagtilbud uden ansat pædagogisk personale kan leve op til
dag-tilbudslovens § 7, som fastslår, at dagtilbud skal sikre trygge og pæ-
dagogiske lærings-miljøer? Og hvordan vil ministeren definere "pædago-
gisk personale" i dagtilbudsloven? Der synes ikke at være en klar defini-
tion i loven, hvilket skaber usikkerhed om, hvilke fagligheder, der tæller
med i normeringen.
Svar:
Det er kommunerne, der har ansvaret for dagtilbudsområdet. Kommu-
nerne skal derfor sikre, at der er det nødvendige pædagogiske personale i
dagtilbuddene, så børnene hver dag sikres en forsvarlig pasning, og at
dagtilbuddene har god pædagogisk kvalitet. Det har jeg en forventning
om, at kommunerne efterlever.
Dagtilbudsloven fastsætter ikke krav til uddannelse. Det er kommunernes
ansvar at sikre, at det pædagogiske personale har de kompetencer, der er
nødvendige for at kunne efterleve de krav til pædagogisk kvalitet, der føl-
ger af dagtilbudsloven. I den sammenhæng er uddannet pædagogisk
personale et centralt element.
Børne- og Undervisningsministeriet
12. marts 2025
Sagsnr.: 25/04506