Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 208
Offentligt
3050738_0001.png
KUMULT! 2.0
Børnenes Kulturregion
Midt- og Vestsjælland,
2025-2028
1
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Henvendelse af 4/7-25 fra KUMULT v. Lejre Kommune om præsentation af KUMULT – en omfattende børnekulturindsats, som finder sted i fem kommuner: Sorø, Odsherred, Kalundborg, Ringsted og Lejre (anmodning om foretræde for udvalget)
3050738_0002.png
Indhold
Forord
....................................................................................................................................................
3
Indledning til Kumult! 2.0
........................................................................................................................
4
Kreativitet, kunst og kultur
......................................................................................................................
5
10 principper for KUMULT!-metoden
........................................................................................................
5
I det følgende præsenteres hovedindholdet, de tre spor, i KUMULT! 2.0.
....................................................
6
SPOR 1: Kulturforløb
...............................................................................................................................
7
SPOR 2: KUMULTariet – et integreret kompetencespor
..............................................................................
9
1. Viden
..............................................................................................................................................
12
2. Praksisnære eksempler
....................................................................................................................
12
3. Kreativitet i dagligdagen
....................................................................................................................
12
4. Evaluering
.......................................................................................................................................
13
SPOR 3: Følgeforskning
.........................................................................................................................
14
Metodegrundlag
...................................................................................................................................
15
KUMULT!-metodens bestanddele
..........................................................................................................
15
Modig nysgerrighed – 1. element
...........................................................................................................
16
Det legende og skabende – 2. element
..................................................................................................
16
Det resonerende / erkendende – 3. element
..........................................................................................
17
KUMULT! 2.0 - Opsamling
......................................................................................................................
19
Kommunikation, synliggørelse og evaluering
.........................................................................................
20
Milepæle
.............................................................................................................................................
21
Organisering
........................................................................................................................................
22
Følgeforskning udført i 2021-2024
..........................................................................................................
23
Referencer – som fundament og til videre læsning
.................................................................................
24
2
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Henvendelse af 4/7-25 fra KUMULT v. Lejre Kommune om præsentation af KUMULT – en omfattende børnekulturindsats, som finder sted i fem kommuner: Sorø, Odsherred, Kalundborg, Ringsted og Lejre (anmodning om foretræde for udvalget)
3050738_0003.png
Forord
Velkommen til KUMULT! 2.0
og til Kulturregion
Midt- og Vestsjællands fælles
børnekulturindsats med fokus på kreativitet.
En indsats, der p.t. involverer over 22.000 børn og unge, 70 professionelle kunstnere, 1200
lærere og pædagoger og 6 kommuner; Kalundborg, Sorø, Odsherred, Lejre, Slagelse og
Ringsted kommune.
KUMULT!
er mere end blot et kunstprojekt og mere end blot et kulturelt indspark i hverdagen
for børn og unge. KUMULT! repræsenterer og inspirerer til en kreativ og legende tilgang, som
understøtter børns kreative udvikling og styrker deres personlige og faglige kompetencer.
Igennem vores erfaringer med KUMULT! fra 2021 til 2024 har vi set, hvordan det at arbejde i en
kunstnerisk proces med en kreativ tilgang, ikke blot giver børnene og de unge en
enkeltstående kulturel oplevelse, men derimod kan bidrage til at styrke deres selvværd, tro på
egne evner, give en ny plads i fællesskabet og være identitetsudviklende - også fremadrettet.
Med KUMULT! gives et bud på en anderledes læringsform; en læringsform, der er
eksperimenterende, undersøgende og kreativ, som ikke har et rigtigt facit og hvor processen
giver plads til nye måder at fortolke og tænke på.
KUMULT! er en modvægt til præstationskulturen. Med kulturforløbenes fokus på den kreative
proces, hvor der ikke er et rigtigt svar, placerer KUMULT! sig uden for den
målorientering, der
er fokus på i disse
år. Igennem arbejdet med kreative processer i kunstpraksisserne, hvor
barnet og den unge udforsker egne idéer,
selv skal tage stilling og begrunde sine valg,
styrkes
barnets og den unges selvtillid og tro på sig selv.
At få tillid til egne valg styrker også egen
identitet.
Denne tilgang giver også barnet og den unge mulighed for at vise nye sider af sig selv
og mulighed for at indgå i andre fællesskaber.
Med tilknyttet følgeforskning af professor Lene Tanggaard, som forsker i kreativitet og læring,
har vi mulighed for at skabe ny viden, afprøve ny praksis og på den måde kunne bidrage
refleksivt på en måde der kan være til gavn for børn og unge - ikke kun i Kulturregion Midt- og
Vestsjælland, men potentielt i hele landet.
I KUMULT! 2.0 tages indsatsen et skridt videre og undersøger og afprøver på hvilke måder at
KUMULT! kan integreres i dagtilbud og skolers hverdag - når kulturforløbene er afsluttet og
hverdagen fortsætter.
3
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Henvendelse af 4/7-25 fra KUMULT v. Lejre Kommune om præsentation af KUMULT – en omfattende børnekulturindsats, som finder sted i fem kommuner: Sorø, Odsherred, Kalundborg, Ringsted og Lejre (anmodning om foretræde for udvalget)
3050738_0004.png
Indledning til Kumult! 2.0
KUMULT! 2.0 udvikles på baggrund af de meget positive erfaringer fra KUMULT-indsatsen
2021-2024, hvor indsatsen er blevet fuldt implementeret og involverer 22.000 børn og unge,
mere end 1200 lærere og pædagoger og over 70 kunstnere.
Det er erfaringen, at indsatsen er særdeles velfungerende og giver et bud på, hvordan der kan
arbejdes med kreativitet i en struktureret indsats, der sikrer at alle børn og unge bliver
involveret. Det er også erfaringen, at samarbejdet mellem kunstnere, lærere og pædagoger
har en afsmittende effekt, så kulturinstitutioner, skoler og dagtilbud bliver inspireret til i højere
grad at inkorporere kunst og kreativitet i skole og dagtilbud. Dette vil vi gerne udfolde og
stimulere i den nye KUMULT! 2.0.
I det følgende uddybes KUMULT! 2.0-indsatsen, udviklet på baggrund af første projektperiode,
med den samme vision og det samme hovedformål, med kreativitet i fokus.
Visionen med KUMULT!
er:
At børn og unge i Kulturregion Midt-og Vestsjælland igennem hele deres dagtilbuds-og
skoletid skal have mulighed for at beskæftige sig med kunst og kultur og udfolde deres
kreativitet, på måder som skaber værdi nu og her og senere i livet.
Formålet med KUMULT!
er:
Give børn og unge mod og lyst til at bruge deres kreativitet gennem hele livet
Understøtte dagtilbud og skolers arbejde med kulturel dannelse og kreativitet
Skabe solide samarbejder mellem skoler/dagtilbud og kunst- og kulturinstitutioner og
hermed kvalificere Åben skole og Åben dagtilbud
Videreudvikle det børnekulturelle felt i Kulturregion Midt- og Vestsjælland.
I KUMULT! 2.0
vil vi både fortsætte den strukturerede indsats med kreative kulturforløb til alle
børn og unge, men vi vil også søge at øge bevidstheden om hvad det betyder at arbejde
kreativt, hvilke greb der skal til og hvordan det kan integreres i hverdagen.
KUMULT! 2.0 hviler på et metodegrundlag, som er erfaret gennem de første 4 års indsats med
KUMULT! og trækker på teoretiske perspektiver inden for kreativitet, leg og læring. Derudover
består det af 3 spor:
1.
2.
3.
Kulturforløb
KUMULTariet
Følgeforskning
I denne projektbeskrivelse for den 4-årige indsats, KUMULT! 2.0, vil vi redegøre for de tre spor
og metodegrundlaget, samt kommunikation, synliggørelse, evaluering, milepæle og budget.
4
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Henvendelse af 4/7-25 fra KUMULT v. Lejre Kommune om præsentation af KUMULT – en omfattende børnekulturindsats, som finder sted i fem kommuner: Sorø, Odsherred, Kalundborg, Ringsted og Lejre (anmodning om foretræde for udvalget)
3050738_0005.png
Kreativitet, kunst og kultur
Kreativitet er ikke forbeholdt kunst og kultur. Men det at arbejde inden for det kunstneriske felt
har vist sig at give nogen ”smutveje”, idet der her sker en naturlig kreativ proces – og fordi der
intuitivt kan arbejdes ud fra at der ikke er et endeligt og færdigt mål. De forskellige fagligheder
inden for kulturområdet, f.eks. musik, teater, billedkunst og dans, giver en udfoldelsesramme,
hvor de fleste umiddelbart accepterer at arbejde på en måde, der kendetegner kreative
processer.
På den måde kan man sige, at kunsten bliver det værktøj, der bruges for at åbne op for at
stimulere leg og skabelse.
10 principper for KUMULT!-metoden
Tilgangen til undervisningen og pædagogikken i KUMULT! baserer sig på 10 grundlæggende
principper, som er kendetegnende for alle forløb og den udvikling der sker i kulturindsatsen.
Principperne ligger implicit som et grundlag for de tre spor i KUMULT! 2.0.
Principperne foldes ud i metodegrundlaget (se s. 13). og både principperne og metoden er
baseret på de nuværende erfaringer i kulturforløbene i KUMULT! og
trækker på teoretiske
perspektiver indenfor kreativitet, leg og læring.
Kreativitet
Børn og unge
1
skal opmuntres til at være kreativt skabende, udforske egne idéer og finde
løsninger på problemer.
Aktiv læring
I KUMULT! lærer børn bedst ved at gøre, afprøve og opleve på egen krop.
Kritisk tænkning
KUMULT! opfordrer børn til at stille spørgsmål og undre sig.
Processen frem for produktet
I KUMULT! fokuseres på de kreative processer undervejs. Der er dermed ikke nødvendigvis
noget facit og der er plads til at fejle. Der er plads til at være skabende og lege - og i legen er
fejl ligegyldige.
KUMULT! dækker børn fra 0 år til 9. kl. Fremover vil betegnes ’børn’/’barnet’ implicit derfor også inkluderer
’unge’/’den unge’
1
5
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Henvendelse af 4/7-25 fra KUMULT v. Lejre Kommune om præsentation af KUMULT – en omfattende børnekulturindsats, som finder sted i fem kommuner: Sorø, Odsherred, Kalundborg, Ringsted og Lejre (anmodning om foretræde for udvalget)
3050738_0006.png
Læringsmiljøer
Alle børn
er
i udgangspunktet kreative og i KUMULT! tilstræbes alsidige og inkluderende
læringsmiljøer, der tilgodeser børns forskellige måder at gøre tingene på. Børn skal
præsenteres for forskellige arbejdsmetoder
,
så de bliver bevidste om at udfordringer kan løses
på mange måder.
Tro på egne evner
KUMULT! tilstræber at børnene lærer at tro på deres egen iboende kreativitet og dømmekraft
og får redskaber til at udvikle egne evner i samspil med professionelle kunstnere.
Hoved, hånd og hjerte
Kunst og kultur handler om barnets oplevelse af verden og om at give form
eller udtryk for denne til gavn for både andre og barnet selv. Kreative læreprocesser skal give
børnene adgang til at skabe forbindelse mellem deres tanker, hånden og kroppens arbejde og
følelsernes sprog.
Livsglæde og virkelyst
At udforske sin indre kunstner og være kreativ er ikke blot sjovt i sig selv, det er også en kilde til
både livsglæde og virkelyst, der inspirerer til aktiv handling og livsengagement.
Fællesskab
KUMULT!s kreative forløb kan styrke fællesskabet mellem børn ved at ryste på etablerede
normer for væremåder og identitet.
Ligestilling
I KUMULT! har alle børn uanset social og økonomisk baggrund ret til at møde og afprøve
kunstretninger, der kan skabe værdi for dem nu og senere i livet.
I det følgende præsenteres hovedindholdet, de tre spor, i KUMULT! 2.0.
6
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Henvendelse af 4/7-25 fra KUMULT v. Lejre Kommune om præsentation af KUMULT – en omfattende børnekulturindsats, som finder sted i fem kommuner: Sorø, Odsherred, Kalundborg, Ringsted og Lejre (anmodning om foretræde for udvalget)
3050738_0007.png
SPOR 1: Kulturforløb
KUMULT! 2.0 består, som nævnt, af tre spor. Første spor er, som i første projektperiode,
kulturforløb med fokus på den kreative proces.
Kulturforløbene består af et kulturforløb pr. barn hvert år. Barnet vil en gang om året deltage i
et kulturforløb med en professionel kunstner, hvor barnet selv udfolder sig kreativt.
Med denne systematiske struktur sikrer vi at man som barn i KUMULT! gennem hele ens
dagtilbuds- og skoletid, fortsætter med at udvikle og styrke sine kreative kompetencer. Alle
kunstretninger er repræsenteret i det fulde program – og det betyder at barnet undervejs også
vil udvide sit kendskab til de forskellige kunstarter.
Alle forløb er planlagt, sådan at alle lærere og pædagoger ved præcis hvornår deres
kulturforløb foregår og hvor. På denne måde sikrer vi at alle børn får ”sit” kulturforløb, da
ansvaret for rammerne er sikret af projektadministrationen, i tæt parløb med den enkelte
kommunes konsulenter.
Et forløb strækker sig i udgangspunktet over 2 dage og varer omkring 6 timer. Alle forløb
understøtter de pædagogiske læreplaner og dele af læringsmålene for det eller de fag,
kulturforløbet er knyttet til. Det betyder at forløbet bliver en del af lærerne og pædagogernes
undervisningsplan/pædagogiske læreplan og dermed kan understøtte det eksisterende
arbejde i undervisning og hverdag.
For at sikre at det enkelte kulturforløb gennemføres bedst muligt, er samarbejdet mellem
kunstner og lærer/pædagog meget vigtigt. Derfor afholdes der forud for hvert forløb en
workshop for lærerne/pædagogerne, hvor kunstneren gennemgår det forløb, som børnene
skal præsenteres for. Workshoppen sikrer at alle ved hvad der skal ske i det kommende
kulturforløb og giver forståelse for den metodiske tilgang til det at arbejde med kreative
processer. Dette betyder også en kompetenceudvikling for læreren/pædagogen.
Samlet set rammer KUMULT! ca. 22.000 børn, fordelt på mere end 1000 dagtilbudshold og
klasser. Der udvikles over 50 forskellige forløb årligt og der involveres over 1200 lærere og
pædagoger, 70 kunstnere og formidlere og 10 kultur, skole- og dagtilbudskonsulenter.
På næste side ses dette års kulturforløb, som indeholder en bred vifte af kunstneriske genre,
fra ”Rytme-leg” for de 0-2-årige til et kreativt projektopgave-forløb i 9. klasse.
Se www.kumult.dk for de aktuelle kulturforløb.
7
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Henvendelse af 4/7-25 fra KUMULT v. Lejre Kommune om præsentation af KUMULT – en omfattende børnekulturindsats, som finder sted i fem kommuner: Sorø, Odsherred, Kalundborg, Ringsted og Lejre (anmodning om foretræde for udvalget)
3050738_0008.png
8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Henvendelse af 4/7-25 fra KUMULT v. Lejre Kommune om præsentation af KUMULT – en omfattende børnekulturindsats, som finder sted i fem kommuner: Sorø, Odsherred, Kalundborg, Ringsted og Lejre (anmodning om foretræde for udvalget)
3050738_0009.png
SPOR 2: KUMULTariet – et integreret kompetencespor
KUMULTariet er det andet spor i KUMULT! 2.0. Det er et integreret kompetenceudviklingsspor
for de fagprofessionelle (lærere, pædagoger og kunstnere), der deltager i KUMULT!. Her
sættes fokus på at understøtte og videreudvikle lærerne og pædagogernes kompetencer i
forhold til selv at udvikle en (endnu) mere kreativ undervisning ved at integrere metoderne fra
KUMULT! i deres daglige praksis. Forskningen viser nemlig, at nogen af lærerne og
pædagogerne allerede nu observerer og efterfølgende integrerer greb og kreative elementer
fra kulturforløbene, da de kan se, at det er virkningsfuldt for børnegruppen (Tanggaard &
Lyndgaard, 2024). Ved at systematisere kompetencesporet, sikrer vi at flere lærere og
pædagoger bliver i stand til at anvende de kreative greb i deres praksis, og med dette håbet
om, at endnu flere børn vil blive præsenteret og får mulighed for at arbejde med kreative og
skabende læreprocesser på mere hyppig basis end blot igennem de tidsmæssigt afgrænsede
årlige kulturforløb.
Ideen er, at KUMULT! bidrager til at kreative læreprocesser integreres i hverdagen og
undervisningen i skoler og daginstitutioner for at øge deltagelsesmulighederne for både børn
og fagprofessionelle. Den kreative tilgang skaber et læringsmiljø, der er inkluderende og
rummeligt, hvor børnene og lærerne/pædagogerne har større mulighed for at deltage på
anderledes og mere engagerende måder. Dette understøttes også af den nuværende
forskning (Tanggaard & Lyndgaard, 2024). Det er målet, at denne undervisning vil få en positiv
indflydelse på børns trivsel, motivation og lyst til at lære.
Dette vil vi sikre gennem en udbredelse af KUMULT!-metoden (beskrevet på side 13), som alle
deltagere i KUMULT! bliver grundigt involveret i. I korte træk baserer KUMULT!-metoden sig på
’modig nysgerrighed’, ’det legende og skabende’ og ’det resonerende/erkendende’.
KUMULTariet er et praksisbaseret kompetenceløft i anvendt kreativitet, for de
fagprofessionelle, der i forvejen er involveret i KUMULT!. KUMULTariet bliver fuldt integreret i
kulturforløbene, da stort set al aktivitet kobles op mod de aktiviteter, der afholdes i forvejen.
Den nuværende forskning vil danne grobund for både teoretisk indsigt samt bidrage til
praksiseksempler på, hvordan kreativitet kan integreres i dagligdagen. Derudover anvendes
KUMULT!-metoden og principperne, som grundlag for udviklingen af KUMULTariet.
9
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Henvendelse af 4/7-25 fra KUMULT v. Lejre Kommune om præsentation af KUMULT – en omfattende børnekulturindsats, som finder sted i fem kommuner: Sorø, Odsherred, Kalundborg, Ringsted og Lejre (anmodning om foretræde for udvalget)
3050738_0010.png
Med over 1200 lærere og pædagoger samt mere end 70 kunstnere involveret i KUMULT! er der
allerede et solidt fundament for ”at smitte”/inspirere med denne tilgang.
Lærerne/pædagogerne deltager sammen med børnene i kulturforløbet, hvor kunstneren
anses som den professionelle bærer af KUMULT!-metoden. Det er derfor naturligt at øge fokus
på at overføre og integrere metoderne fra KUMULT! til hverdagen og undervisningen, så den
kreative tilgang bliver en endnu mere integreret del af dagtilbud, skoler og kulturinstitutioner.
Mange lærere og pædagoger har allerede efterspurgt dette i de tidligere kulturforløb.
KUMULT!
metoden
Lærere
Pædagoger
Kunstnere
Ledelse og
adm.
En succesfuld implementering af KUMULTariet vil kræve en væsentlig opbakning fra ledelse og
administration på den enkelte skole/dagtilbud. KUMULTariet kan skabe en kulturændring i
tilgangen til den faglige undervisning og pædagogik, som potentielt kan være med til at øge
trivslen for det enkelte barn.
Derfor er det også væsentligt at ledelsen og administrationen involveres i og forstår KUMULT!-
metoden.
10
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Henvendelse af 4/7-25 fra KUMULT v. Lejre Kommune om præsentation af KUMULT – en omfattende børnekulturindsats, som finder sted i fem kommuner: Sorø, Odsherred, Kalundborg, Ringsted og Lejre (anmodning om foretræde for udvalget)
3050738_0011.png
KUMULTariet er bygget op omkring fire væsentlige områder:
En tilegnende og inspirerende del samt en aktiv/udførende og evaluerende del.
-
-
-
-
Viden
Praksisnære eksempler
Kreativitet i dagligdagen
Evaluering
Teori
Effekt
Læsegrupper
Metodekendskab
Præfabrikerede
instruktionsvideoer
Vejledninger
Workshops
Praksis-'bank' med de gode
eksempler på integration af
kreative læreprocesser i
hverdagen/undervisningen
Viden
Praksisnære
eksempler
Evaluering
Sparring fra
kunstner og
kollegaer
Hvad skete der i rummet
Hvad skal jeg prøve igen
Hvad skal jeg dele med
mine kollegaer?
Skal processen i 'praksis-
banken' til glæde for
andre?
Kreativitet i
dagligdagen
Kollegial sparring
Små eksperimenter
Kulturforløbene
Afprøvning med børn i egen
praksis
11
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Henvendelse af 4/7-25 fra KUMULT v. Lejre Kommune om præsentation af KUMULT – en omfattende børnekulturindsats, som finder sted i fem kommuner: Sorø, Odsherred, Kalundborg, Ringsted og Lejre (anmodning om foretræde for udvalget)
3050738_0012.png
1. Viden
Her fokuseres på at opbygge en grundlæggende forståelse af, hvordan der kan arbejdes med
kreative processer og hvorfor det er væsentligt med indføring i KUMULT!-metoden.
Det handler om at skabe bevidsthed om, hvordan kreativitet kan bidrage til børns læring,
trivsel og udvikling af vigtige færdigheder som problemløsning, selvudtryk og refleksion.
Konkret gøres relevant materiale tilgængeligt på kumult.dk. Viden og egen erfaring deles.
Resultaterne fra den tilknyttede forskning deles og ikke mindst benyttes forskernes viden og
indsigt i området, som et naturligt afsæt for den teoretiske viden, der stilles til rådighed. Her
opbygges et fælles sprog og fundament for, hvad kreativitet er og kan, også i de
fagprofessionelles eksisterende praksis.
Målet er ikke, at lærerne og pædagogerne skal være kunstnere, men i det nuværende
forskningsmateriale kan vi se, at der er et stort potentiale i at øve sig i de kreative åbne,
sansende og engagerende metoder, som kunstnerne benytter samt at lege med materialer,
samværsformer og kunstgenrer (Tanggaard & Lyndgaard, 2024). Dette element, ’viden’, skal
bidrage til at sprogliggøre, bevidstgøre og udvide praksis med et kreativt afsæt/udgangspunkt.
2. Praksisnære eksempler
Denne del har til formål at inspirere. Det indebærer konkrete eksempler og værktøjer til lærere
og pædagoger, så de kan implementere kreative metoder i deres undervisning og praksis.
Eksemplerne stammer fra både forskningen og kunstnerne, men også andre
fagprofessionelles erfaringer, der sikrer et element af peer-to-peer læring. Det kan omfatte
præfabrikerede instruktionsvideoer, vejledninger eller workshops, der viser, hvordan man
praktisk kan integrere kreativitet i forskellige fag og aktiviteter. Der kan oprettes en praksis-
bank på kumult.dk, hvor alle opfordres til at dele deres gode eksempler. De praksisnære
eksempler skal være dynamiske på en måde så de fagprofessionelle kan tilgå dem, men også
supplere med egne eksempler, som en del af ’evaluerings-elementet’.
3. Kreativitet i dagligdagen
Kreativitet i dagligdagen fokuserer på at give lærere og pædagoger mulighed for at øve sig i at
anvende kreative metoder og værktøjer i praksis. Dette kan ske gennem workshops, øvelser og
simulationer, hvor deltagerne får mulighed for at afprøve og finjustere deres tilgang.
De fagprofessionelle kan tage udgangspunkt i kulturforløbet eller et særligt element fra
KUMULT!-metoden, f.eks. at arbejde med børnenes nysgerrighed. Ofte kan små ændringer
gøre en stor forskel. Et eksempel fra forskningen er, at en dansklærer anvender en øvelse fra et
forfatterforløb, der gjorde det muligt for børnene at skrive koncentreret i 45 minutter
(eksempler fra feltobservationer og interviews, Tanggaard & Lyndgaard, 2023).
12
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Henvendelse af 4/7-25 fra KUMULT v. Lejre Kommune om præsentation af KUMULT – en omfattende børnekulturindsats, som finder sted i fem kommuner: Sorø, Odsherred, Kalundborg, Ringsted og Lejre (anmodning om foretræde for udvalget)
3050738_0013.png
Kreativitet i dagligdagen handler om små greb, der kan gøre en stor forskel for relationen til
børnegruppen samt børnenes evne til at indgå i fællesskabet. En vigtig læringsmekanisme er
her feedback fra kunstner eller kollegaer, der kan observere den fagprofessionelles praksis.
4. Evaluering
Dette punkt har til formål at integrere kreative metoder og værktøjer i den daglige undervisning
og praksis. Det indebærer at skabe en kultur, hvor kreativitet værdsættes og prioriteres i
hverdagen og hvor de fagprofessionelle kontinuerligt arbejder på at udvikle og forbedre deres
kreative undervisningsmetoder og pædagogiske greb. Dette kan ske gennem regelmæssige
møder, sparringsessioner og erfaringsudveksling, hvor deltagerne får mulighed for at
reflektere over deres praksis og lære af hinandens erfaringer.
Det er afgørende, at de fagprofessionelle får mulighed for at gøre sig sine erfaringer bevidste
gennem evaluering i fællesskab med andre fagprofessionelle og kunstnere. For at kunne
ændre på det, der er, er det nødvendigt at kunne beskrive, hvad der allerede er, og
integrationen af de kreative læreprocesser skal derfor ske gennem en bevidst praksis.
KUMULTariets
endelige form og praktiske udførelse vil blive udviklet i løbet af foråret 2025 og
implementeringen vil ske gradvist på de forskellige årgange.
13
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Henvendelse af 4/7-25 fra KUMULT v. Lejre Kommune om præsentation af KUMULT – en omfattende børnekulturindsats, som finder sted i fem kommuner: Sorø, Odsherred, Kalundborg, Ringsted og Lejre (anmodning om foretræde for udvalget)
3050738_0014.png
SPOR 3: Følgeforskning
KUMULT! fortsætter forskningssamarbejdet med Professor i pædagogisk psykologi,
kreativitetsforsker og rektor ved Designskolen Kolding, Lene Tanggaard. Forskningen sigter
mod at undersøge børns kontinuerlige møde med kunst, kreativitet og kulturelle oplevelser
gennem kulturindsatsen KUMULT!
Initiativet adresserer spørgsmålet om, hvordan kontinuerlig eksponering for kunst og kreative
processer kan påvirke børns udvikling positivt. Forskningen sigter mod at generere viden, der
kan informere udviklingen af en national strategi for integration af kunst og kreativitet i skole-
og uddannelsessystemet og derigennem gøre en forskel for børn i Danmark. Derudover er
forskningen særlig relevant for fagprofessionelle, forskere, kunstnere og beslutningstagere,
som beskæftiger sig med udvikling af skole- og dagtilbudsområdet i Danmark.
Forskningen bygger på en børnecentreret tilgang, som er udviklet af Feder (2020). Tilgangen
har til formål at sikre børnenes perspektiv og stemmer i oplevelserne med kunst og skabende
processer (Tanggaard, Feder, Lyndgaard & Grøn, 2022). Den børnecentrerede tilgang er
gennemgående i dataindsamlingen, både i de kvalitative og kvantitative metoder. Ved at
kombinere forskellige metoder sikres en holistisk forståelse af børnenes møde med kunst og
muligheden for at tilvejebringe relevante og nuancerede data. Forskningen vil fokusere på
flere analyseenheder, herunder børnenes læring og kreativitet, de fagprofessionelle omkring
børnene samt det systemiske niveau (kulturkonsulenter, ledelse og politikere).
Gennem observationer, interviews og eksperimenterende aktiviteter, vil forskerne undersøge
børnenes tilgang til kunsten. Derudover interviewes pædagoger, lærere og kunstnere samt
udvalgte repræsentanter fra det systemiske niveau.
Resultaterne formidles gennem videnskabelige publikationer og evalueringen foregår gennem
peer-review. Forskningen formidles også igennem artikler i populære medier og fagblade,
oplæg på konferencer og formidling gennem LinkedIn.
Forskningen forventes at løbe fra januar 2025 til december 2028. For at sikre maksimal
relevans og kvalitet i forskningen, fastsættes fokus for forskningen løbende og i samråd med
projektadministrationen. Den endelige forskningsplan udarbejdes af Lene Tanggaard.
For oversigt over formidlingsaktiviteter i forskningen fra 2021-2024, se s. 23.
14
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Henvendelse af 4/7-25 fra KUMULT v. Lejre Kommune om præsentation af KUMULT – en omfattende børnekulturindsats, som finder sted i fem kommuner: Sorø, Odsherred, Kalundborg, Ringsted og Lejre (anmodning om foretræde for udvalget)
3050738_0015.png
Metodegrundlag
Som tidligere nævnt har vi samlet 10 principper for udviklingen af kunstpædagogik på
baggrund af et samlet metodegrundlag for KUMULT 2.0. Metodegrundlaget er, som
principperne, baseret på de nuværende erfaringer i kulturforløbene i KUMULT!
og trækker
derudover på teoretiske perspektiver indenfor kreativitet, leg og læring.
I KUMULT! er grundantagelsen, at alle i udgangspunktet er kreative. Alle har iboende
kreativitet, der kan aktiveres og udvikles i de rette omgivelser/forudsætninger. Formålet med
KUMULT! er at skabe rammerne for at fremme det enkelte barns kreativitet i fællesskab med
resten af klassen eller børnegruppen. Målet med KUMULT! er ikke at uddanne 22.000
kunstnere, men derimod at give en masse børn modet til at være kreative og skabende og
modet til at stå ved sine ideer og troen på at kunne realisere dem.
KUMULT!-metodens bestanddele
Modig nysgerrighed
Det legende og skabende
Det resonerende / erkendende
Modig
nysgerrighed
KUMULT!-metoden er dynamisk, og
børnene vil i processen bevæge sig frit
mellem de tre ovenstående elementer.
Det er vigtigt at understrege, at der ikke
er tale om en lineær og faseopdelt
forståelse af den kreative proces.
Elementerne, som beskrives
dybdegående herunder, er derimod et
forsøg på at indramme og formidle,
hvad det er, børnene oplever og lærer,
når de deltager i et kreativt
kulturforløb.
KUMULT!-
METODEN
Det
resonerende
/erkendende
Det legende
og skabende
15
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Henvendelse af 4/7-25 fra KUMULT v. Lejre Kommune om præsentation af KUMULT – en omfattende børnekulturindsats, som finder sted i fem kommuner: Sorø, Odsherred, Kalundborg, Ringsted og Lejre (anmodning om foretræde for udvalget)
3050738_0016.png
Modig nysgerrighed – 1. element
Når barnet skaber noget nyt, gennemgår barnet en række faser, der overskrider de vante
grænser og måder at agere og tænke på. I dette element udfordres det bestående og måske
også barnet selv. Denne fase er kendetegnet ved usikkerhed, tvivl, famlen, diskussion,
dekonstruktion og måske frygt for at fejle. Selvom denne famlen kan være ubehagelig, er fasen
essentiel, da det handler om at udfordre det gængse, få ideerne og turde tro på dem - selvom
det indre kaos måske forsøger at holde én tilbage. For at kunne dette, kræver det, at barnet
kan bevare eller opøve en art ”modig nysgerrighed”.
For mange børn er denne fase udfordrende, fordi rammerne i dagtilbud og skole ofte er meget
faste og forudsigelige, hvorimod denne fase er uforudsigelig og ikke har et korrekt svar eller
facit, men derimod retter sig mod barnets egen dømmekraft (se evt. Tanggaard, Feder,
Lyndgaard & Grøn, 2022, hvor dette eksemplificeres). Hvis barnet samtidig ikke er i trivsel,
kan det være særligt udfordrende.
Netop disse børn kan have ekstra glæde af at
arbejde med kreative processer, da det kan hjælpe dem med at håndtere og bearbejde de
udfordringer, de står overfor i deres hverdag. Udforskningen af deres kreativitet kan fungere
som et frirum, hvor de frit kan udtrykke sig og udforske nye sider af sig selv.
For alle gælder det dog, at dette element af KUMULT!-metoden fokuserer på at skabe en tryg
atmosfære, hvor børnene føler sig støttet og opmuntret til at udforske deres egen kreativitet,
selvom de måske står over for indre eller ydre udfordringer. Modig nysgerrighed handler altså
om at turde tro på sin egen ide og dømmekraft.
Det legende og skabende – 2. element
I KUMULT! benyttes legen som en central genvej til den kreative proces. I legen er alt tilladt og
vi tør afprøve ting – ”for det er bare noget vi leger” - samtidig med at der skal forhandles og
udveksles meninger, for at legen udvikler sig. Når man leger, glemmer man den faglige
kontekst eller agenda, og i stedet aktiveres forestillingsevnen og fantasien, der giver adgang til
følelser og nye udtryk.
Leg og kreativitet er dybt forbundne og kan styrke hinanden på flere niveauer. I legens univers
får børn mulighed for at udforske og eksperimentere uden begrænsninger. Her er der ingen
rigtige eller forkerte svar, og børnene er frie til at udtrykke sig på deres egen unikke måde.
Denne frihed til udforskning og fantasi er en afgørende drivkraft bag kreative læreprocesser.
Når børn leger, skaber de bro mellem verden, som den er og verden, som den kunne være, i
kraft deres fantasi. Legen kan således betragtes som en genvej til kreativitet, da den åbner
døren til det fantasifulde og forener det eksisterende og det uudforskede.
16
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Henvendelse af 4/7-25 fra KUMULT v. Lejre Kommune om præsentation af KUMULT – en omfattende børnekulturindsats, som finder sted i fem kommuner: Sorø, Odsherred, Kalundborg, Ringsted og Lejre (anmodning om foretræde for udvalget)
3050738_0017.png
Legen rummer også udfordringer, hvor børnene skal finde kreative løsninger i fællesskab, hvor
børnene deler ideer, improviserer og bygger videre på hinandens kreationer. Dette fremmer
ikke kun kreativitet, men også sociale og kommunikative færdigheder, da børnene lærer at
forhandle, lytte og udtrykke sig på en konstruktiv måde. Legen skaber et dynamisk og
stimulerende miljø, hvor kreativitet kan blomstre ved at tilskynde til at eksperimentere og
samarbejde.
Det samme gør sig ofte gældende i en skabende proces. Igennem kunsten gives en ramme der
leges indenfor. Det er ofte relativt nemt for barnet at forstå hvad opgaven er og ligeledes er det
relativt nemt at lege inden for den givne ramme på en måde, der er sjov og opslugende. Det at
glemme tiden, komme i en form for flow er ofte kendetegnede for denne fase.
Det er kunstneren, der sørger for, at forløbet er tilrettelagt sådan at den enkelte elev kan lege
sig frem til noget; til en idé, der skal afprøves. Øvelserne er rammesat på en måde, hvor
børnene kan udfordre sig selv og hinanden i fællesskab. Rammesætningen sikrere en legende
tilgang, der åbner op for nysgerrigheden og forsyner børnene med modet til at kaste sig ud i
skabende processer.
Det resonerende / erkendende – 3. element
Når børnenes ideer bliver konkretiseret i form af et værk, bliver det muligt at tale om, hvilke
greb og hvilken struktur værket består af. Værkerne og materialerne kan være konkrete, såsom
malerier og tekst, men også mere abstrakte i form af lyd, dans og lign. Gennem processen
med at skabe og forfine ideen, begynder barnet at forstå, hvad der tiltaler dem og hvad de
foretrækker. Dette kan omfatte valg af farver, former, lyde, bevægelser eller andre æstetiske
elementer.
På denne måde begynder en gradvis bevidsthed om kunstnerisk udtryk og smag at udvikle sig.
Dette sker i et fællesskab, hvor værker og holdninger bliver diskuteret og forhandlet. Denne
bevidsthed kan understøttes af fremførelse, oplæsning, udstilling eller måske bare ved at tale
om hvad man har ønsket at lave – og måske er lykkedes med eller ikke lykkedes med.
Samtidig med at barnet arbejder sammen med andre, vil de se deres ideer og tanker
anerkendt af venner eller medskabere, hvilket kan styrke følelsen af samhørighed og øge
forståelsen for deres bidrag til fællesskabet. KUMULT! kan derigennem give adgang til
fællesskabet for børn, der ikke trives i en ’almindelig kontekst’. De opdager, at deres bidrag,
både gennem værker og arbejdsmetoder, kan være værdifulde for helheden.
17
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Henvendelse af 4/7-25 fra KUMULT v. Lejre Kommune om præsentation af KUMULT – en omfattende børnekulturindsats, som finder sted i fem kommuner: Sorø, Odsherred, Kalundborg, Ringsted og Lejre (anmodning om foretræde for udvalget)
3050738_0018.png
Denne fase er ikke kun begrænset til kunstnerisk skabelse, men kan også have en dybere
betydning i livet som helhed. Evnen til at genkende og værdsætte ens egen personlige smag
og stil er en vigtig del af selvforståelse og identitetsudvikling. Gennem denne proces kan
barnet ikke kun styrke deres kreative evner, men også øge deres selvtillid og selvværd. Barnet
oplever ikke blot at skabe noget, men også at skabe en del af sig selv, som medfører stolthed
og forbundethed.
Ud over nuværende erfaringer og teoretiske perspektiver indenfor kreativitet, leg og læring, er
ovenstående også
baseret på den tilknyttede forskning og følgende referencer:
Lene Tanggaard, Shumpeter, Haabermas, Vygotsky, Csikszentmihalyi, Beth Juncker, Gert
Biesta, Helle Marie Skovbjerg, Lave & Wenger mfl.
18
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Henvendelse af 4/7-25 fra KUMULT v. Lejre Kommune om præsentation af KUMULT – en omfattende børnekulturindsats, som finder sted i fem kommuner: Sorø, Odsherred, Kalundborg, Ringsted og Lejre (anmodning om foretræde for udvalget)
3050738_0019.png
KUMULT! 2.0 - Opsamling
KUMULTariet repræsenterer en tilgang til undervisning og pædagogik, hvor kreativitet er
integreret i læringsprocessen, og det er håbet, at det kan underbygge et øget engagement og
styrke motivationen og glæden ved læring.
Det, vi allerede nu kan se, er, at lærere og pædagoger bliver motiverede af egne positive
observationer i kulturforløbene - altså dér, hvor de kan se, hvad der virker med deres
børnegruppe. Dvs. der, hvor børnene er særligt motiverede, fordybede, nysgerrige osv.; alle de
elementer, som KUMULT!-metoden vil understøtte. Det er derfor vigtigt at læreren og
pædagogen kan sætte fokus på det, der giver mening for dem – og sætte ind dér, hvor der er
brug for det. Derfor har det kontinuerlige møde med kulturforløbene et stort potentiale, da der
er brug for igen og igen at arbejde med denne tilgang.
Ganske lidt kompetenceudvikling foregår direkte i egen praksis. Det er derfor ganske
banebrydende/unikt i forhold til at sikre umiddelbar implementering. De fire områder i
KUMULTariet sikrer en systematisering og et fokus, der kan være afgørende for at mange børn
får en ny forståelse af sig selv som kompetente, fordi de får mulighed for at opleve sig selv i
nye rammer og får nye muligheder for at deltage aktivt.
KUMULTariet understøtter samtidig en form for ”dobbelt-mesterlære”, hvor kunstneren går i
mesterlære hos læreren eller pædagogen, mens de læreren og pædagogen går i mesterlære
hos kunstneren i kreative læreprocesser.
Ved at integrere kreative metoder i dagligdagen i skoler og dagtilbud giver KUMULTariet børn
mulighed for at udfolde sig på en måde, der sætter fokus på det modsatte af at opnå
specifikke resultater på tests og prøver.
Med koblingen af de tre spor i KUMULT 2.0; kulturforløbene, KUMULTariet og følgeforskningen,
har vi en mulighed for at skabe ny viden, afprøve praksis og igangsætte en væsentlig
kulturændring, helt fra det yngste barn til det unge menneske, gennem de fagprofessionelle og
videre ud til administration og ledelse.
19
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Henvendelse af 4/7-25 fra KUMULT v. Lejre Kommune om præsentation af KUMULT – en omfattende børnekulturindsats, som finder sted i fem kommuner: Sorø, Odsherred, Kalundborg, Ringsted og Lejre (anmodning om foretræde for udvalget)
3050738_0020.png
Kommunikation, synliggørelse og evaluering
Der udarbejdet en kortfattet kommunikationsplan for hvorledes der arbejdes med
synliggørelse på hhv. nationalt, regionalt og lokalt niveau.
Kommunikationsplanen vil forholde sig til alle aktører involveret i KUMULT! og forholde sig til
både digitale og analoge kanaler.
Evaluering
Der foretages en midtvejs evaluering samt en afslutningsevaluering i KUMULT! 2.0.
Evalueringer tager udgangspunkt i spørgeskema, interviews og suppleres med viden fra
forskningen.
20
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Henvendelse af 4/7-25 fra KUMULT v. Lejre Kommune om præsentation af KUMULT – en omfattende børnekulturindsats, som finder sted i fem kommuner: Sorø, Odsherred, Kalundborg, Ringsted og Lejre (anmodning om foretræde for udvalget)
3050738_0021.png
Milepæle
•Udvikling
af model for KUMULTariet for fagprofessionelle
•Udvikling
af kulturforløb for skoleåret 2025-2026
•Videreudvikling
af website
Forår 2025
Skoleår
2025-2026
•Gennemførelse
af kulturforløb for 22.000 børn
•Gennemførelse
af første del af KUMULTariet for 1 årgang i alle kommuner
•August
2025: Deltagelse ved Kulturmødet MORS
•Forår
2026: Udvikling af kulturforløb for skoleåret 2026-2027
•Forår
2026: Videreudvikling af KUMULTariet
Skoleår
2026-2027
•Gennemførelse
af kulturforløb for 22.000 børn
•Gennemførelse
af anden del af KUMULTariet for yderligere 2 årgang i alle kommuner
•Forår
2027: Udvikling af kulturforløb for skoleåret 2027-2028
•Udgivelse
af bog vedr. KUMULT!
Skoleår
2027-2028
•Gennemførelse
af kulturforløb for 22.000 børn
•Efterår
2027: Konference med fremlæggelse af de første erfaringer ved KUMULTariet
•Gennemførelse
af tredje del af KUMULTariet for yderligere 3 årgang i alle kommuner
•Forår
2028: Midtvejsevaluering
•Forår
2028: Udvikling af kulturforløb for skoleåret 2028-2029
Skoleår
2028-2029
•Gennemførelse
af kulturforløb for 22.000 børn
•Færdig
implementeret model for KUMULTarium
21
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Henvendelse af 4/7-25 fra KUMULT v. Lejre Kommune om præsentation af KUMULT – en omfattende børnekulturindsats, som finder sted i fem kommuner: Sorø, Odsherred, Kalundborg, Ringsted og Lejre (anmodning om foretræde for udvalget)
3050738_0022.png
Organisering
Styregruppen skal med ledelsesmæssigt ansvar tage stilling til
indfrielsen af milepælene og udviklingen og kvalificeringen af indsatsen.
Lejre Kommune er tovholder på indsatsen og er som projektansvarlige bindeled mellem det
politiske, ledelsesmæssige og administrative niveau. Koordinering og udvikling af de enkelte
kulturforløb i indsatsen samles i en tværgående netværksgruppe bestående af en skole-,
dagtilbuds- og/eller kulturkonsulenter fra hver kommune.
Model for organiseringen
Odsherred
Koordineringsgr
uppe:
Skole- og
kulturchef og
koordinerede
team
Koordinerende
team:
Rep. fra
skole og rep. fra
dagtilbud,
projektleder og
børnekulturkons.
Netværk:
Rep. fra hver
skole- og
dagtilbud
Ringsted
Lejre
Sorø
Kalundborg
22
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Henvendelse af 4/7-25 fra KUMULT v. Lejre Kommune om præsentation af KUMULT – en omfattende børnekulturindsats, som finder sted i fem kommuner: Sorø, Odsherred, Kalundborg, Ringsted og Lejre (anmodning om foretræde for udvalget)
3050738_0023.png
Følgeforskning udført i 2021-2024
KUMULT! har i første projektperiode gennemført et forskningssamarbejde med Designskolen
Kolding med Rektor Lene Tanggaard som leder, muliggjort gennem fondsstøtte fra 15. Juni
Fonden.
Samarbejdet med forskningsholdet har medvirket til øget national og regional
opmærksomhed omkring Kulturregion Midt- og Vestsjællands kultur, skole- og dagtilbud, bl.a.
igennem publicering af forskningsartikler om kreative læreprocesser og igennem løbende
foredrag og talks på internationalt og nationalt plan om KUMULT!.
Oversigt over formidlingsaktiviteter i forskningen, 2021-2024
Kapitel i grundbog
med titlen:
‘Alle med i undervisningen - en grundbog i
specialpædagogik
(Tanggaard & Lyndgaard, til udgivelse i 2024
NERA-udgivelse,
kommende 2024
NERA-konference
(Nordic Educational Research Association), forskningsoplæg v.
Lene Tanggaard og Maria Lyndgaard, marts 2024
Lærfest 2024,
forskeroplæg v. Maria Lyndgaard om Kunst og Design i skolekontekst,
marts 2024
PLENUM,
udgivelse af artikel om KUMULT! oktober 2023
Kulturmødet Mors,
forskningsoplæg v. Lene Tanggaard og debat om effekten af
æstetiske læreprocesser og KUMULT!, august 2023
Folketingets Kulturudvalg og Børne- og Undervisningsudvalget,
forskeroplæg v.
Lene Tanggaard om vigtigheden af kunstmøder for børn og unges udvikling, juni 2023
Children Need Arts,
Oplæg til det internationale børnekulturtopmøde, maj 2023
Unge Pædagoger,
Lene Tanggaard, Feder, Lyndgaard & Grøn, 2022: Udgivelse af peer-
reviewed forskningsartikel med titlen ‘Når
design skaber nye muligheder i skolen,
2022’.
Løbende formidlingsaktiviteter
Oplæg v. diverse ledermøder, politiske fora, for lærergruppen og kunstnerne
Opslag på LinkedIn, samt indslag i lokal presse
23
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Henvendelse af 4/7-25 fra KUMULT v. Lejre Kommune om præsentation af KUMULT – en omfattende børnekulturindsats, som finder sted i fem kommuner: Sorø, Odsherred, Kalundborg, Ringsted og Lejre (anmodning om foretræde for udvalget)
3050738_0024.png
Referencer – som fundament og til videre læsning
Austring, B. & Sørensen, M.: Æstetik og Læring, Hans Reitzels Forlag, 2006
Biesta, Gert: Lad kunst Undervise, Forlaget Klim, 2021
Boeskov, Kim: Grib engagementet. Kulturministeriet, 2023
Bowen, D. & Kisida, Brian: Investigating Casual Effects of Arts Education Experiences,
Expermental Evidence from Houston’s Arts Access initiative, 2019
Catterall, J.S: Doing Good and doing Well by doing art, 2009
Folkeskolens formålsparagraf:
https://www.uvm.dk/folkeskolen/folkeskolens-maal-
love-ogregler/om-folkeskolen-og-folkeskolens-formaal/folkeskolens-formaal
FN’s Børnekonvention, Børnerådet:
https://www.boerneraadet.dk/vores-
viden/2014/materialer/fns-boernekonvention/,
2014
Hermansen, M. Løw, O., & Petersen, V. Kommunikation og samarbejde i professionelle
relationer. Akademisk Forlag, 2013
Klinge, K.: Skolens 15 Paradokser. Kronik. Skolemonitor. Politiken, 2023
Klinge, L.: Autonomi, Kompetence, Sammenhørighed. Akademisk Forlag, 2023
Kristoffersen, T.: En indføring til Vygotsky:
Vygotsky – en kort indføring - Artikler -
Paedagogen.dk
Tanggaard, L., Feder, K., Lyndgaard Petersen, M, Grøn Truelsen, L.: Når design skaber
nye muligheder i skolen. Unge Pædagoger, vol. 83. udgave 4, 2022
Tanggaard, L: Kreativitet kan læres, Aalborg Universitets forlag, 2008
Tanggaard, L.: Professor: Det kan lærere gøre for at fremme børns kreativitet.
Interviewartikel af Pernille Aisager, Folkeskolen, d. 26. september, 2019
Vygotskij, L.: Tænkning og sprog, 1934
24