Boligudvalget 2024-25
BOU Alm.del
Offentligt
3063325_0001.png
4. september 2025
J.nr. 2025 - 5589
Til Folketinget
Boligudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 99 af 20. august 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Carl Andersen (LA).
Rasmus Stoklund
/ Lasse Bank
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om ministeren vil oplyse provenueffekten, både før og efter tilbageløb og adfærd, af at fordoble bundfradraget ved korttidsudlejning af et privat værelse eller en bolig, som udlejer selv bor i
3063325_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse provenueffekten, både før og efter tilbageløb og adfærd, af at for-
doble bundfradraget ved korttidsudlejning af et privat værelse eller en bolig, som udlejer
selv bor i, når udlejning sker henholdsvis via og uden anvendelse af en platform, og sam-
tidig hæve bundfradraget ved udlejning af et sommerhus eller en fritidsbolig til tilsvarende
niveau? Ministeren bedes ydermere estimere de administrative besparelser ved forslaget.
Svar
Personer, der udlejer et værelse eller en bolig, som udlejer selv bor i, sommerhus eller fri-
tidsbolig, skal efter gældende regler betale skat af den del af lejeindtægten, der overstiger
et bundfradrag. Bundfradraget udgør 33.500 kr. (2025-niveau) ved korttidsudlejning af et
privat værelse eller en bolig, som udlejer selv bor i og 47.900 kr. (2025-niveau) ved udlej-
ning af et sommerhus eller fritidsbolig, hvis udlejningen sker gennem en indberetnings-
pligtig platform. I begge tilfælde udgør bundfradraget 13.100 kr. (2025-niveau), hvis udlej-
ningen sker privat. Den lejeindtægt, der overstiger bundfradraget beskattes som kapital-
indkomst, dog kun for 60 pct. af indtægten. Den resterende indtægt beskattes ikke.
1
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at en fordobling af bundfradraget for korttidsud-
lejning af et privat værelse eller en bolig, som udlejer selv bor i (både via og uden plat-
form) vil medføre et mindreprovenu på ca. 75 mio. kr. (2025-niveau) efter tilbageløb og
adfærd. Ligeledes med betydelig usikkerhed skønnes det, at en fordobling af bundfradra-
get ved udlejning af et sommerhus eller fritidsbolig (både via og uden platform) vil med-
føre et mindreprovenu på ca. 200 mio. kr. (2025-niveau) efter tilbageløb og adfærd
Samlet set skønnes forhøjelserne af bundfradragene med betydelig usikkerhed at medføre
et mindreprovenu på 275 mio. kr. (2025-niveau) efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Mindreprovenu ved en fordobling af bundfradraget ved korttidsudlejning og udlejning af et
sommerhus eller en fritidsbolig
Mio. kr. (2025-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
Sommerhus og fritidsbolig
250
200
200
Korttidsudlejning af helårsbolig
100
75
75
Anm: Skønnet er baseret på oplysninger om personers samlede lejeindtægter over bundfradragene, hvor det beregnings-
teknisk er lagt til grund, at 30 pct. af indtægten vedr. korttidsudlejning af et privat værelse eller en bolig, som udlejer selv
bor, 60 pct. vedr. udlejning af fritidsbolig eller sommerhus, og 10 pct. vedr. langtidsudlejning. Skønnet er behæftet med be-
tydelig usikkerhed, da der ikke foreligger detaljerede oplysninger om baggrunden for de opnåede lejeindtægter, herunder fx
hvilken type bolig, udlejningen vedrører. Provenuvirkningen er afrundet til nærmeste 25 mio. kr. Der foreligger ingen faglige
holdepunkter for at skønne over adfærdsvirkningen af forslaget, hvorfor denne er sat til 0.
Kilde: Skatteministeriet.
1
De skitserede regler vedr. korttidsudlejning (mindre en 4 måneder), hvor skatteyder vælger at benytte bundfradrag. Der er
alternativt mulighed for at vælge et regnskabsmæssigt fradrag, hvorefter dokumenterede udgifter ifm. udlejningen kan fra-
drags i lejeindtægten. Når bundfradraget anvendes, er der derimod ikke mulighed for at fradrage de faktiske udgifter, her-
under fx til el, vand og varme.
Side 2 af 3
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om ministeren vil oplyse provenueffekten, både før og efter tilbageløb og adfærd, af at fordoble bundfradraget ved korttidsudlejning af et privat værelse eller en bolig, som udlejer selv bor i
3063325_0003.png
Der foreligger i Skatteministeriets systemer ikke oplysninger om antallet af personer, som
har lejeindtægter
under
bundfradraget. Der er således ikke grundlag for at oplyse det sam-
lede antal personer, der benytter bundfradraget ifm. udlejning. I
tabel 2
fremgår antallet af
personer med indkomst
over
bundfradragsgrænserne i 2024, fordelt på regioner.
Tabel 2. Borgere med lejeindtægt over bundfradraget i 2024
Antal personer
Nordjylland
Midtjylland
Syddanmark
Hovedstaden
Sjælland
Ikke placerbar
Total
2024
6.000
18.000
20.000
17.000
6.000
2.000
70.000
Anm.: Antallet af personer er afrundet til nærmeste 1.000. Personerne er fordelt efter bopælsregion, dvs. regionen hvor
udlejer bor. Tabellen omfatter alle personer med lejeindtægt over bundgrænsen, uanset om indtægten vedr. udlejning af
helårsbolig eller sommerhus eller fritidsbolig. Fordelingen er ikke nærmere opdelt på boligtype eller udlejningslænge, da der
ikke foreligger detaljerede oplysninger om baggrunden for de opnåede lejeindtægter, herunder fx hvilken type bolig, udlej-
ningen vedrører.
Kilde: Skatteministeriet
En forhøjelse af bundfradraget vil betyde, at færre personer vil skulle betale skat af deres
lejeindtægter og dermed ikke har behov for at indberette indtægten. Det kan i sig selv in-
debære en administrativ besparelse for borgerne, som dog vurderes at være begrænset.
Det skal ses i lyset af, at der efter implementeringen af DAC7-direktivet sker automatisk
indberetning af indtægten for alle udlejere, der benytter en udlejningsplatform.
Justeringer af bundfradragsgrænserne kan ligeledes havde administrative konsekvenser for
skatteforvaltningen i form af bl.a. systemtilpasninger og et tilpasset kontrolbehov.
Side 3 af 3