Boligudvalget 2024-25
BOU Alm.del
Offentligt
3055558_0001.png
Folketingets Boligudvalg
Christiansborg
1240 København K
Boligudvalget har ved brev af 25. juni 2025 (BOU alm. del
spørgsmål 92) bedt
om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren, evt. med bidrag fra øvrige relevante ministerier, redegøre for,
om det efter gældende regler er muligt for en virksomhed at få tilladelse fra kom-
munen eller anden instans til at drive hoteludlejning i beboelsesejendomme?
Ministeren bedes i sin besvarelse redegøre for, hvilke tilladelser det i givet fald
kræver for at kunne drive en sådan virksomhed lovligt, samt om det er muligt at
omdanne en beboelsesejendom med helårsstatus til en ejendom, hvor det er til-
ladt og lovligt at drive hotelvirksomhed.
Ministeren bedes desuden redegøre for, hvilke krav der stilles til virksomheder,
der udbyder hoteludlejning, herunder om adgangen til at opnå en hoteltilladelse
forudsætter mulighed for servering. Der henvises til bolig- og planstyrelsens no-
tat »Hotelbegrebet i sommerhusloven« fra den 17. februar 2021.”
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Plan- og Landdistriktsstyrelsen, som oplyser føl-
gende:
”Beboelsesejendomme er som oftest beliggende i byzone i områder, der i en
lokalplan er udlagt til boligformål.
En ejendom kan anvendes til hotel, hvis det fremgår af lokalplanen, at anven-
delse til denne type erhverv er mulig på ejendommen. Det er kommunen, der
er den ansvarlige myndighed i forhold til at vurdere, om anvendelsen af en
ejendom er i overensstemmelse med plangrundlaget.
Hvis anvendelse af en ejendom til hotel ikke er i overensstemmelse med den
gældende kommune- og lokalplan for området, kan kommunen udarbejde et
nyt plangrundlag, som giver mulighed for at ændre anvendelsen fra boligfor-
mål til erhverv med hotelvirksomhed. Kommunen skal i den forbindelse ind-
drage en række planlægningsmæssige hensyn, herunder hensyn til omkring-
boende, i vurderingen af, om den ændrede anvendelse bør muliggøres.
Omdannelsen af en beboelsesejendom til hotel skal i øvrigt ske efter anden
relevant lovgivning, herunder f.eks. byggeloven og en omdannelse vil typisk
kræve en byggetilladelse til den ændrede anvendelse fra kommunen.
Traditionelle hoteller, vandrerhjem, bed & breakfast og lignende hoteldrift
kan drives uden en udlejningstilladelse efter sommerhusloven, så længe som-
merhuslovens hotelbegreb overholdes.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 504364
Dato: 13. august 2025
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om ministeren vil redegøre for, om det efter gældende regler er muligt for en virksomhed at få tilladelse fra kommunen eller anden instans til at drive hoteludlejning i beboelsesejendomme
3055558_0002.png
Det kræver dog en udlejningstilladelse, når der er tilknyttet fritliggende hyt-
ter eller huse til hotelvirksomheden, og disse udlejes for mere end fem nætter
ad gangen. Her gives der efter fast praksis en udlejningstilladelse, hvis som-
merhuslovens hotelbegreb er opfyldt.
Det er Plan- og Landdistriktsstyrelsen, der vurderer, hvorvidt hotelbegrebet
er opfyldt. Ved hotelvirksomhed forstås, at:
der skal være tale om en selvstændig erhvervsvirksomhed, der modtager
overnattende gæster,
gæsterne modtages af en form for reception,
der skal være mulighed for servering af et af dagens hovedmåltider i sær-
skilte serveringslokaler, og at
der er tale om et samlet anlæg, hvilket i praksis betyder, at både serve-
ring og overnatningsfaciliteter m.v. skal være placeret således, at det
fremtræder som én samlet enhed.
Akt nr.: 504364
Side 2
Hotelbegrebet er nærmere beskrevet i det notat, som spørgeren henviser til
- »Hotelbegrebet i sommerhusloven« af den 17. februar 2021.
Hotelvirksomhed skal dertil også opfylde anden øvrig lovgivning, herunder
plangrundlaget, lov om restaurations- og hotelvirksomhed, fødevareloven,
natur-
og miljøbeskyttelsesloven m.v.”
Morten Dahlin
/ Lise Marie Buhl