Boligudvalget 2024-25
BOU Alm.del
Offentligt
3048835_0001.png
1. juli 2025
J.nr. 2025 - 4229
Til Folketinget
Boligudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 83 af 3. juni 2025 (alm. del).
Rasmus Stoklund
/ Matilde Roi Fischer
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om provenueffekten af at afskaffe henholdsvis a) hele tinglysningsafgiften, b) den faste del af tinglysningsafgiften og c) den variable del af tinglysningsafgiften
3048835_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse provenueffekten af at afskaffe henholdsvis a) hele tinglysningsaf-
giften, b) den faste del af tinglysningsafgiften og c) den variable del af tinglysningsafgif-
ten? I sin besvarelse bedes ministeren opgøre provenuet både før og efter tilbageløb og
adfærd. Ministeren bedes i sin besvarelse desuden opgøre effekterne af en hel eller delvis
afskaffelse af tinglysningsafgiften på arbejdsudbuddet, BNP og de estimerede administra-
tive konsekvenser for henholdsvis erhvervslivet og det offentlige.
Svar
Tinglysning er en sikringsakt, hvorved man sikrer sine rettigheder imod tredjemand. Når
der tinglyses rettigheder, skal der betales tinglysningsafgift til staten. Det omfatter bl.a.
tinglysning af ejerskifte af fast ejendom og tinglysning af pant i fast ejendom. Ved fast
ejendom forstås bl.a. ejerboliger og erhvervsejendomme. Pant benyttes som sikkerhed for
lån, herunder fx boliglån. Der vil derfor fortsat være behov for tinglysning, selvom afgif-
ten afskaffes helt eller delvist.
I de fleste tilfælde består afgiften af en fast afgift og en variabel afgift. Ved tinglysning af
ejerskifte af fast ejendom betales en fast afgift på 1.850 kr. og en variabel afgift på 0,6
pct., der som udgangspunkt beregnes af ejerskiftesummen. Ved tinglysning af pant i fast
ejendom betales en fast afgift på 1.825 kr. og en variabel afgift på 1,45 pct. af det pante-
sikrede beløb. Den variable tinglysningsafgift af pant i fast ejendom nedsættes den 1. ja-
nuar 2026 til 1,25 pct.
En stor del af provenuet fra tinglysningsafgiften kan henføres til tinglysning af skøder og
pantebreve i fast ejendom, hvorfor de skønnede provenumæssige konsekvenser i høj grad
afhænger af den forudsatte udvikling på bolig- og lånemarkedet. Af denne årsag er skøn-
nene behæftet med betydelig usikkerhed.
En afskaffelse af hele tinglysningsafgiften skønnes med betydelig usikkerhed at medføre
et umiddelbart mindreprovenu på ca. 6,7 mia. kr., og ca. 5,6 mia. kr. efter tilbageløb og
adfærd (2025-niveau). Derudover skønnes en BNP-effekt på ca. 2,2 mia. kr. og en for-
øgelse af arbejdsudbuddet på ca. 700 fuldtidspersoner
jf. tabel 1.
Det er på foreliggende datagrundlag ikke muligt for Skatteforvaltningen at opgøre hvor
stor en del af provenuet, som kommer fra hhv. den faste og den variable del af afgiften.
Skatteministeriet skønner med betydelig usikkerhed, at ca. 30 pct. af provenuet kommer
fra den faste afgift.
På den baggrund skønnes de umiddelbare provenueffekter ved afskaffelse af hhv. den fa-
ste og den variable del af afgiften med betydelig usikkerhed at udgøre hhv. ca. 2,1 og ca.
4,6 mia. kr., og hhv. ca. 1,8 og ca. 3,9 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd (2025-niveau).
Derudover skønnes en BNP-effekt på hhv. ca. 0,7 og ca. 1,5 mia. kr. og en forøgelse af
arbejdsudbuddet på hhv. ca. 225 og ca. 475 fuldtidspersoner
jf. tabel 1.
Side 2 af 4
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om provenueffekten af at afskaffe henholdsvis a) hele tinglysningsafgiften, b) den faste del af tinglysningsafgiften og c) den variable del af tinglysningsafgiften
3048835_0003.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved hel eller delvis afskaffelse af tinglysningsafgiften
Mio. kr. (2025-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
BNP
Arbejdsudbudseffekt (fuldtidspersoner)
Afskaffelse af
tinglysningsafgift
-6.700
-5.900
-5.600
2.200
700
Afskaffelse af
fast del
-2.100
-1.800
-1.800
700
225
Afskaffelse af
variabel del
-4.600
-4.000
-3.900
1.500
475
Anm: Beløb er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. og antal fuldtidspersoner til nærmeste 25, hvorfor tallene ikke nødvendig-
vis summerer til totalen. Der er antaget en beregnet tilbageløbssats på ca. 12 pct., idet provenuet vil komme fra en blanding
af virksomheder og husholdninger. Der er forudsat en virkning på arbejdsudbuddet og BNP svarende til en lempelse af ar-
bejdsmarkedsbidraget.
Kilde: Skatteministeriet
Omfanget af administrative besparelser for erhvervslivet er uafklaret. De forventes dog at
være begrænsede, da der fortsat vil være det samme behov for tinglysning.
Ca. 95 pct. af provenuet skønnes at komme fra såkaldte storkunder, der er en frivillig re-
gistreringsordning, hvor virksomheder, der ofte tinglyser på egne eller kunders vegne, kan
blive registreret hos Skatteforvaltningen. Ordningen bruges fx af banker, realkreditinsti-
tutter og advokater. Storkunder betaler tinglysningsafgift direkte til Skatteforvaltningen på
månedsbasis. I 2024 var der registreret ca. 1.250 sådanne storkunder.
Tiltagene vil medføre administrative konsekvenser for det offentlige, for både Skattefor-
valtningen og Tinglysningsretten. I relation til Skatteforvaltningen oplyser Skattestyrelsen
følgende:
A) Fuld afskaffelse af tinglysningsafgiften
Fuld afskaffelse af tinglysningsafgiften vil medføre en besparelse på 11,5 årsværk i Skatte-
styrelsen. Disse årsværk er i dag ansat til at håndtere den daglige drift med kontrol af virk-
somheders og borgeres betaling af tinglysningsafgiften.
Skattestyrelsen kan ikke vurdere de administrative konsekvenser på vegne af erhvervsli-
vet.
B) Afskaffelse af den faste del af tinglysningsafgiften
Afskaffelse af den faste del af tinglysningsafgiften på 1.825 kr. pr. tinglysning af pant i fast
ejendom og andelsboliger og 1.850 kr. pr. tinglysning for andre tinglysninger forventes
ikke at medføre besparelser hos Skattestyrelsen til håndtering af sagsbehandling og efter-
kontrol. Den faste del af tinglysningsafgiften er ikke forbundet med administrative konse-
kvenser hos Skattestyrelsen, da der i dag ikke er ansat medarbejdere til alene at behandle
denne del af afgiften.
Side 3 af 4
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om provenueffekten af at afskaffe henholdsvis a) hele tinglysningsafgiften, b) den faste del af tinglysningsafgiften og c) den variable del af tinglysningsafgiften
3048835_0004.png
Afskaffelse af den faste del af tinglysningsafgiften vil medføre, at Skattestyrelsen skal vej-
lede borgere, virksomheder og branchen om afskaffelsen. En afskaffelse af den faste del
af tinglysningsafgiften vil kun medføre mindre ændringer i Skattestyrelsens it-systemer.
Skattestyrelsen kan ikke vurdere de administrative konsekvenser på vegne af erhvervsli-
vet.
C) Afskaffelse af den variable del af tinglysningsafgiften
Afskaffelse af den variable del af tinglysningsafgiften på 0,6 pct. af købssummen for skø-
der og 1,45 pct. af hovedstolen ved pantebreve mv. forventes at medføre en besparelse på
ca. ni årsværk i Skattestyrelsen. Disse årsværk er i dag ansat til at håndtere den daglige
drift med kontrol af virksomheders og borgeres angivelse og betaling af den variable del
af tinglysningsafgiften.
Afskaffelse af den variable del af tinglysningsafgiften vil medføre, at Skattestyrelsen skal
vejlede borgere, virksomheder og branchen om afskaffelsen. Afskaffelse af den variable
del af tinglysningsafgiften vil kun medføre mindre ændringer i Skattestyrelsens systemer.
Skattestyrelsen kan ikke vurdere de administrative konsekvenser på vegne af erhvervsli-
vet.”
I relation til de administrative konsekvenser hos Tinglysningsretten, har Justitsministeriet
indhentet følgende udtalelse fra Domstolsstyrelsen:
”Domstolsstyrelsen har indhentet en udtalelse fra Tinglysningsretten og kan oplyse føl-
gende:
Domstolsstyrelsen vurderer overordnet, at der vil være økonomiske og administrative
konsekvenser for staten forbundet med en hel eller delvis afskaffelse af tinglysningsafgif-
ten. Således vil ændringen kræve, at der foretages systemtilpasninger af Tinglysningssyste-
met. Det er for nuværende ikke muligt at fastlægge et estimat over de forventede merud-
gifter forbundet hermed. Til en sådan opgørelse vil det være nødvendigt at foretage en
analyse af Tinglysningssystemet samt at indhente oplysninger fra Tinglysningssystemets
eksterne it-leverandør.
En hel eller delvis afskaffelse af tinglysningsafgiften forventes alene at medføre begræn-
sede administrative besparelser på Tinglysningsrettens område, som vil skyldes, at Ting-
lysningsretten i dag udtager visse betalinger af tinglysningsafgift til manuel gennemgang
med henblik på videresendelse til afgiftsprøve, ligesom retten også besvarer henvendelser
fra borgere om afgiften.”
Side 4 af 4