Boligudvalget 2024-25
BOU Alm.del
Offentligt
3018636_0001.png
12. maj 2025
J.nr. 2025 - 3245
Til Folketinget
Boligudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 76 af 23. april 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Karin Liltorp (ALT).
Rasmus Stoklund
/ Mads Prisum
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om, hvad det årlige estimerede provenutab er for henholdsvis staten og kommunerne som følge af de gældende regler, der tillader forældre at sælge en ejerbolig til deres barn med op til 20 pct. rabat i forhold til den seneste offentlige ejendomsvurdering
3018636_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad det årlige estimerede provenutab er for henholdsvis staten og
kommunerne som følge af de gældende regler, der tillader forældre at sælge en ejerbolig til
deres barn med op til 20 pct. rabat i forhold til den seneste offentlige ejendomsvurdering
hvorefter barnet kan videresælge boligen uden beskatning af en eventuel fortjeneste?
Svar
Fast ejendom kan inden for en familie sælges op til 20 pct. under den offentlige ejen-
domsværdi uden at handlen udgør en afgiftspligtig gave. Såfremt handelsværdien fastsæt-
tes lavere end 20 pct. under den offentlige ejendomsværdi udgør forskelsbeløbet mellem
den offentlige ejendomsvurdering fratrukket 20 pct. og handelsprisen en afgiftspligtig
gave. Da der internt i en familie årligt kan gives afgiftsfrie gaver på op til 76.900 kr. (2025-
niveau), kan dette beløb fratrækkes i opgørelsen af det afgiftspligtige beløb.
Der kan dog optræde særlige omstændigheder, hvor familieprisen afviger væsentligt fra
handelsværdien, og hvor ovenstående 20 pct.-regel derfor ikke finder anvendelse. En så-
dan omstændighed kan opstå, hvis ejendommen efterfølgende sælges i fri handel til et væ-
sentligt højere beløb end seneste ejendomsvurdering. Et sådant tilfælde kan indebære, at
forskellen mellem den anvendte familiepris og handelsprisen anses for gaveafgiftspligtig.
Det bemærkes hertil, at de nye ejendomsvurderinger i højere grad end de hidtidige vurde-
ringer afspejler faktiske handelspriser, hvorfor praksis om særlige omstændigheder vil
blive mindre relevant.
Ved benyttelse af 20 pct.-reglen, skal Skatteforvaltningen kun oplyses, hvis købesummen
berigtiges med en hel eller delvis gave. Dermed vil Skatteforvaltningen i mange tilfælde
ikke kende til en sådan familiehandel. Der findes derfor ikke et velegnet datagrundlag, der
kan benyttes til at skønne over de provenumæssige konsekvenser forbundet med reglen.
Det skal endeligt bemærkes, at der findes andre alternativer til 20 pct.-reglen, der mulig-
gør overførsel af beløb mellem familiemedlemmer, der er undtaget for gaveafgift.
Det er ikke muligt at kvantificere det umiddelbare årlige mindreprovenu ved 20 pct.-reg-
len. Det skal dog bemærkes, at en afskaffelse af 20 pct.-reglen vil medføre et øget brug af
alternative gaveoverdragelsesmuligheder, hvorfor en afskaffelse af reglen kun skønnes at
medføre et beskedent merprovenu.
Side 2 af 2