Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
3081945_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025
119660/2025-
4781
20. oktober 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af den 23. september 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 543 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Victoria Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 543:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor der angiveligt ikke er en helbredsmæssig på-
virkning af arbejdstageren ved arbejdsulykker, der medfører under tre dages fra-
vær?”
Svar:
Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at lovforslaget om lempelse af arbejdsgi-
vers anmeldepligt efter arbejdsskadesikringsloven ikke er udtryk for, at arbejds-
ulykker med under tre dages fravær er uden helbredsmæssig påvirkning for ansatte.
Arbejdsgiverne vil fortsat skulle anmelde en arbejdsulykke, hvis arbejdsgiveren
vurderer, at ulykken kan udløse ret til erstatning m.v. Det gælder allerede i dag,
uanset om ulykken har ført til én, tre eller flere fraværsdage
eller slet intet fravær.
Anmeldepligten af arbejdsulykker bygger således på to kriterier:
Fraværskriteriet, hvorefter arbejdsgiver skal anmelde en arbejdsulykke, hvis
ulykken har medført fravær fra tilskadekomnes sædvanlige arbejde udover til-
skadekomstdagen
Erstatningskriteriet, hvorefter en arbejdsulykke skal anmeldes, hvis arbejdsgiver
vurderer, at ulykkens følger kan udløse ret til erstatning m.v. efter arbejdsskade-
sikringsloven.
Er blot et af kriterierne opfyldt, er arbejdsulykken anmeldepligtig.
Lovforslaget om lempelse af arbejdsgivers anmeldepligt i forhold til fraværskrite-
riet fra mindst en til tre dages fravær har derfor ingen sammenhæng med den vur-
dering, som arbejdsgiverne skal foretage af arbejdsulykkens potentielle helbreds-
mæssige konsekvenser i forhold til erstatningskriteriet. Arbejdsgiver vil skulle fo-
retage denne vurdering på samme måde som før den foreslåede lovændring
Lovforslaget forhindrer derfor ikke ansatte i at få erstatning for deres arbejds-
ulykke, uanset om ulykken har ført til én, tre eller flere fraværsdage. Tilskade-
komne vil stadig have samme ret til erstatning som hidtil.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 546: Spm. om manglende forebyggelse af hændelser, der fører til arbejdsulykker med et fravær på under tre dage, kan have negativ betydning for forebyggelse af arbejdsulykker, der resulterer i et fravær, der er på tre dage eller derover
Forslaget om lempelse af anmeldepligten for arbejdsulykker fra én til tre dage har
alene til formål at forenkle de administrative procedurer for arbejdsgivere ved ar-
bejdsulykker med færre fraværsdage.
Venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2