Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
3070023_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Sascha Faxe
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 4261
19. september 2925
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. august 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
482 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem af ud-
valget (MFU) Sascha Faxe (ALT).
Spørgsmål nr. 482:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan ATP’s målsætning om 200 mia. kr. i grønne
investeringer i 2030 kan opfylde internationale standarder for bæredygtighed og
samtidig fastholde en demokratisk legitimitet, så borgerne kan have tillid til, at de-
res pensionsindskud anvendes ansvarligt og i overensstemmelse med bred sam-
fundsmæssig interesse?”
Svar:
ATP er oprettet ved lov. Det blev ved oprettelsen af ATP samtidig besluttet, at
ATP skulle ledes af en bestyrelse og repræsentantskab med repræsentanter fra ar-
bejdsmarkedets parter, der har den direkte interesse i ordningen. ATP
og ATP’s be-
styrelse har således også ansvaret for investeringerne. ATP er ikke underlagt min
instruktionsbeføjelse, og jeg har derfor bedt ATP om en udtalelse:
”ATP’s investeringsvirksomhed er reguleret af § 26 i Lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension. Det følger heraf, at ATP
skal investere sine aktiver således, at
medlemmernes interesser varetages bedst muligt. Ved investering af aktiverne skal
der tilstræbes en opretholdelse af aktivernes realværdi.
Det fremgår uddybende af forarbejderne til bestemmelsen, at ATP skal investere
sine midler ud fra det såkaldte prudent person-princip. Det indebærer bl.a., at
ATP’s investeringsstrategi skal understøtte det, ATP’s medlemmer er stillet i ud-
sigt efter ATP-loven, dvs. garanterede pensioner og
hvis det er muligt
en opret-
holdelse af aktivernes realværdi. Det betyder bl.a., at investeringsstrategien skal
understøtte langsigtede mål frem for mere kortsigtede mål, herunder sikre det bedst
mulige afkast under behørigt hensyn til den valgte risikoappetit. Dette forhindrer
ikke ATP i at fastsætte en investeringsstrategi, som fx tager etiske og miljømæssige
hensyn, men ATP kan ikke vægte etiske og miljømæssige hensyn højere end af-
kast- og/eller risikomæssige overvejelser.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 482: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan ATP’s målsætning om 200 mia. kr. i grønne investeringer i 2030 kan opfylde internationale standarder for bæredygtighed og samtidig fastholde en demokratisk legitimitet
3070023_0002.png
Det følger i forlængelse heraf, at ATP’s klimaambitioner er
ambitioner
og ikke
målsætninger.
Ambitionen om 200 mia. kr. i grønne investeringer i 2030 blev såle-
des opstillet under en række betingelser
1
. Dels Forsikring & Pensions betingelser
for den resterende sektors klimatilsagn. Dels specifikke betingelser relateret til
ATP, herunder at arbejdet med klimaambitionerne skal ske inden for rammerne af
prudent person-princippet og kravet om, at ATP skal investere sine aktiver, så ATP
kan give sine medlemmer det, som ATP-loven stiller dem i udsigt.
Som det fremgår af ATP’s politik for bæredygtighed i investeringer
2
, er ATP af
den overbevisning, at inddragelse af bæredygtighedsfaktorer
det vil sige miljø-
mæssige, sociale og personalemæssige spørgsmål samt spørgsmål vedrørende re-
spekt for menneskerettighederne og bekæmpelse af korruption og bestikkelse
of-
test er en forudsætning for en varig, god indtjening og dermed for bevarelse af in-
vesteringernes realværdi. Samtidig er det sigtet, at ATP’s arbejde med bæredygtig-
hed kommer de berørte medarbejdere, virksomheder og lokalsamfund til gode, og
at der tages hensyn til negative indvirkninger af ATP’s investeringer på mennesker
og miljø.
ATP har faste principper for at opgøre grønne investeringer, som følger internatio-
nale standarder.
Grønne obligationer: Opgøres som de grønne obligationer, der lever op til
ATP’s egne krav baseret på ICMA’s Green Bond Principles.
Ejendomme: Opgøres som de ejendomme, der er certificeret efter de internatio-
nalt anerkendte standarder DNGB, LEED og BREEAM.
Børsnoterede aktier: Opgøres ud fra rapporteret data på taksonomi-alignment
fra en anerkendt dataleverandør (Bloomberg).
Direkte investeringer og fonde:
ATP’s investeringsdirektør udpeger grønne ak-
tiver, som forventeligt vil kunne rummes indenfor EU’s taksonomi for bæredyg-
tige investeringer. ATP tæller kun disse investeringer med, hvis investeringer-
nes sandsynlige grad af tilpasning til EU’s taksonomi for
bæredygtige aktivite-
ter verificeres af en ekstern konsulent.”
I forhold til ATP’s grønne ambitioner henviser jeg
desuden til mit svar på udval-
gets spørgsmål nr. 466 (alm. del) samling 2024-25.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
1
2
Betingelser for klimatilsagn: https://www.atp.dk/dokument/betingelser-klimatilsagn
Politik for bæredygtighed i investeringer i ATP: politik-baeredygtighed-i-investeringer-i-atp-koncernen
2