Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Victoria Velasquez (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 4116
25. september 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af den 14. august 2025 stillet følgende spørgsmål
nr. 473 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra (Vic-
toria Velasquez).
Spørgsmål nr. 473:
”Vil ministeren på baggrund af artiklen »Italiensk byggegigant får kritik for for-
hold på offentlige milliardbyggerier: 'Det kan føre til alvorlige ulykker'«, dr.dk, den
11. august 2025, be- eller afkræfte, om det konkrete forløb med Itinera, som har
fået over 60 strakspåbud fra Arbejdstilsynet på offentlige byggeprojekter inden for
ét år, kan udløse et entreprenørstop efter gældende regler?”
Svar:
Jeg ser med stor alvor på sager, hvor der på trods af gentagne reaktioner fra myn-
dighedernes side ikke bliver rettet op på forholdene på landets byggepladser. Det er
uacceptabelt, at virksomheder igen og igen demonstrerer, at de ikke har styr på ar-
bejdsmiljøet, og at de ikke respekterer lovgivningen. Arbejdstilsynet får med de
nye regler om entreprenørstop et ekstra værktøj, der kan anvendes på de bygge-
pladser, hvor der til trods for, at Arbejdstilsynet har afgivet adskillige påbud om al-
vorlige forhold, bliver ved med at ske alvorlige overtrædelser af arbejdsmiljøloven.
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Arbejdstilsynet, som oplyser
følgende:
”Reglerne om entreprenørstop er endnu ikke trådt i kraft. Reglerne træder i kraft
den 1. januar 2026. Det er derfor vanskeligt at svare på, hvorvidt en byggeplads
ville have fået et entreprenørstop i tilfælde af, at reglerne var trådt i kraft, blandt
andet fordi det også forventes, at reglerne om entreprenørstop i sig selv kan have
en påvirkning på virksomhedernes adfærd.
Forud for entreprenørstoppet ligger et intensiveret tilsyn. Arbejdstilsynet har på det
seneste gennemført intensiverede tilsyn på udvalgte byggepladser med udgangs-
punkt i en række kriterier.
Reglerne om intensiveret tilsyn og entreprenørstop tager udgangspunkt i den en-
kelte byggeplads og antallet af reaktioner til virksomhederne på byggepladsen dan-
ner således grundlag for Arbejdstilsynets intensivering af tilsynet, varsel og påbud