Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
3071844_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 4116
25. september 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af den 14. august 2025 stillet følgende spørgsmål
nr. 473 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra (Vic-
toria Velasquez).
Spørgsmål nr. 473:
”Vil ministeren på baggrund af artiklen »Italiensk byggegigant får kritik for for-
hold på offentlige milliardbyggerier: 'Det kan føre til alvorlige ulykker'«, dr.dk, den
11. august 2025, be- eller afkræfte, om det konkrete forløb med Itinera, som har
fået over 60 strakspåbud fra Arbejdstilsynet på offentlige byggeprojekter inden for
ét år, kan udløse et entreprenørstop efter gældende regler?”
Svar:
Jeg ser med stor alvor på sager, hvor der på trods af gentagne reaktioner fra myn-
dighedernes side ikke bliver rettet op på forholdene på landets byggepladser. Det er
uacceptabelt, at virksomheder igen og igen demonstrerer, at de ikke har styr på ar-
bejdsmiljøet, og at de ikke respekterer lovgivningen. Arbejdstilsynet får med de
nye regler om entreprenørstop et ekstra værktøj, der kan anvendes på de bygge-
pladser, hvor der til trods for, at Arbejdstilsynet har afgivet adskillige påbud om al-
vorlige forhold, bliver ved med at ske alvorlige overtrædelser af arbejdsmiljøloven.
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Arbejdstilsynet, som oplyser
følgende:
”Reglerne om entreprenørstop er endnu ikke trådt i kraft. Reglerne træder i kraft
den 1. januar 2026. Det er derfor vanskeligt at svare på, hvorvidt en byggeplads
ville have fået et entreprenørstop i tilfælde af, at reglerne var trådt i kraft, blandt
andet fordi det også forventes, at reglerne om entreprenørstop i sig selv kan have
en påvirkning på virksomhedernes adfærd.
Forud for entreprenørstoppet ligger et intensiveret tilsyn. Arbejdstilsynet har på det
seneste gennemført intensiverede tilsyn på udvalgte byggepladser med udgangs-
punkt i en række kriterier.
Reglerne om intensiveret tilsyn og entreprenørstop tager udgangspunkt i den en-
kelte byggeplads og antallet af reaktioner til virksomhederne på byggepladsen dan-
ner således grundlag for Arbejdstilsynets intensivering af tilsynet, varsel og påbud
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 475: Spm. om ministeren vil redegøre for Arbejdstilsynets vurdering af om de arbejdsmiljøforhold på de offentlige byggerier, som Itinera har ansvaret for, udgør et så alvorligt og vedvarende problem, at der bør iværksættes et entreprenørstop
om entreprenørstop. Hvis en virksomhed har fået påbud på en anden byggeplads,
regnes de ikke med i opgørelsen.
De omtalte pladser har dog ikke levet op til de kriterier, Arbejdstilsynet anvender i
udtaget til intensiveret tilsyn. På alle pladser er der i stedet gennemført et såkaldt
SDI-tilsyn, som retter sig mod udvalgte, store infrastruktur- og byggeprojekter med
en anlægssum på mindst 0,5 mia. kr. SDI-tilsynsmetoden indebærer hyppige besøg
af Arbejdstilsynet, idet Arbejdstilsynet følger projekterne tæt fra start til slut. Det
betyder, at Arbejdstilsynet har tilsyn og dialog med virksomhederne i alle faser og
niveauer af projektet.
Kriterierne for, at Arbejdstilsynet intensiverer sit tilsyn med en byggeplads, er, at
Arbejdstilsynet ved de seneste to tilsynsbesøg på byggepladsen inden for 2 måne-
der har afgivet mindst 5-10 strakspåbud med betydelig fare til mindst to virksom-
heder på byggepladsen.
Intervallet mellem 5-10 strakspåbud, afhænger af byggepladsens størrelse. Da alle
de nævnte byggepladser, som virksomheden Itinera er på, er store byggepladser, vil
de skulle ligge i det øverste del af intervallet på 5-10 påbud for at blive udtaget til
intensiveret tilsyn.
Det fremgår af artiklen, der henvises til i spørgsmålet, at virksomheden Itinera i pe-
rioden juni 2024 til juni 2025 har fået mindst 60 strakspåbud ved arbejde på bygge-
rierne af Storstrømsbroen og universitetshospitalerne i Odense og Køge. Arbejdstil-
synet kan oplyse, at ud af de strakspåbud, som Itinera har fået i perioden fordelt på
de tre byggerier er lidt over halvdelen med betydelig fare.
I nedenstående tabel gives et overblik over de påbud, der er givet på de byggeplad-
ser, som er knyttet til byggerierne af Storstrømsbroen og Universitetshospitalerne i
Køge og Odense.
2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 475: Spm. om ministeren vil redegøre for Arbejdstilsynets vurdering af om de arbejdsmiljøforhold på de offentlige byggerier, som Itinera har ansvaret for, udgør et så alvorligt og vedvarende problem, at der bør iværksættes et entreprenørstop
3071844_0003.png
Tabel 1. Oversigt over strakspåbud afgivet på Storstrømsbroen, Universitetshospita-
let i Odense og Universitetshospitalet i Køge i perioden 1. juni 2024 til 30. juni 2025
Byggerier
Alle strakspåbud (inkl.
strakspåbud med betyde-
lig fare)
Storstrømsbroen
4
0
0
45
Universitetshospitalet i Køge
53
Universitetshospitalet i Odense
2
0
3
4
6
4
0
3
Strakspåbud med betyde-
lig fare
Byggeplads 1
Byggeplads 2
Byggeplads 3
Byggeplads 4
4
0
0
31
Byggeplads 1
29
Byggeplads 1
Byggeplads 2
Byggeplads 3
Byggeplads 4
Byggeplads 5
Byggeplads 6
Byggeplads 7
Andet*
0
0
0
4
5
0
0
2
Anm: Data i tabellen er behæftet med en vis usikkerhed. Det skyldes blandt andet, at det i Arbejdstilsynets data er
vanskeligt at knytte udenlandske virksomheder og de påbud, de evt. har fået, til en byggeplads, da den udenlandske
virksomhed kan have registreret sig på en anden adresse end den, hvor byggeriet foregår. Derudover er strakspåbud
givet i forbindelse med en ulykkesundersøgelse registreret på virksomhedens hjemadresse, og vil derfor ikke være
knyttet til byggepladsen.
*Tallet dækker over tre udenlandske virksomheder, som arbejder på byggeriet af Universitetshospitalet i Odense, men
de er ikke knyttet til en byggeplads.
Kilde: Arbejdstilsynet, manuelt datatræk
Byggeriet af Storstrømsbroen er fordelt på fire byggepladser. Den ene byggeplads
er en fabrik, hvor der støbes elementer til broen, den anden er landfæstet på Sjæl-
land, mens den tredje er landfæstet på Falster. Den fjerde er selve broforbindelsen
over vandet. Byggeriet af Universitetshospitalet i Odense sker ligeledes på flere
forskellige byggepladser.
Det fremgår af tabel 1, at der i perioden juni 2024 til og med juni 2025 er 10 byg-
gepladser, som har fået under 10 strakspåbud med betydelig fare, mens to bygge-
pladser har fået mere end 10 strakspåbud med betydelig fare. Byggepladserne har
ikke været udtaget til intensiveret tilsyn, da antallet af påbud til virksomheder på
pladserne inden for en 2 måneders periode ikke har levet op til kriterierne for udta-
gelse til intensiveret tilsyn.
Arbejdstilsynet vil på baggrund af erfaringerne med intensiveret tilsyn vurdere, om
der er behov for justeringer frem mod, at reglerne om entreprenørstop træder i
kraft.”
Jeg henholder mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
3
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 475: Spm. om ministeren vil redegøre for Arbejdstilsynets vurdering af om de arbejdsmiljøforhold på de offentlige byggerier, som Itinera har ansvaret for, udgør et så alvorligt og vedvarende problem, at der bør iværksættes et entreprenørstop
Jeg tager alvorligt afstand fra det forløb med Itinera, der er beskrevet i artiklen, og
jeg forventer, at Itinera retter op på forholdene. Jeg ser frem til, at reglerne om en-
treprenørstop træder i kraft og kan bidrage til at mindske social dumping og for-
bedre arbejdsmiljøet på byggepladserne. Jeg er i den forbindelse meget optaget af,
at reglerne om entreprenørstop bliver et effektivt værktøj til at gribe ind over for de
virksomheder, der gentagne gange laver alvorlige overtrædelser af arbejdsmiljølo-
ven.
Jeg vil også fremhæve, at regeringen og arbejdsmarkedets parter i juni 2025 blev
enige om en række initiativer med henblik på at styrke indsatsen mod social dum-
ping. Som følge heraf igangsættes en forsøgsordning med proaktiv udelukkelse af
tilbudsgivere som følge af særligt grove lovovertrædelser. Derudover igangsættes
et arbejde med at sikre bedre adgang til data om tilbudsgiveres eventuelle brud på
arbejdsmiljøloven eller udlændingeloven, og der indføres lovkrav om, at arbejds-
klausuler skal anvendes i alle offentlige kontrakter inden for byggeriet. Jeg ser
frem til, at initiativerne træder i kraft, og jeg vil følge udmøntningen tæt.
Venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
Beskæftigelsesminister
4