Beskæftigelsesudvalget
Christiansborg
4. september 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 468 (Alm. del) af
7. august 2025 stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de økonomiske konsekvenser, herunder saldovirkning,
finanspolitisk holdbarhed, beskæftigelse, meraktivitet på tidlig pension og afledt
virkning på aktiviteten på relaterede ydelser for både hvert af de nedenstående for-
slag og samlet for alle fire forslag, og vil ministeren desuden redegøre for den
samlede virkning på den offentlige saldo, antal berettigede og antal modtagere vist
i en figur frem til år 2080:
1. Perioden for tidlig pension udvides med ét år fra 2026, idet anciennitets-
kravet sænkes med ét år, så personer, der ved gældende regler opnår ret til
henholdsvis 0, 1, 2, og 3 år fremover får ret til 1, 2, 3, og 4 år med tidlig
pension.
2. Den maksimale ydelse hæves med 3.058 kr. om måneden (2025-niveau).
3. Grænsen for modregning af arbejdsindkomst hæves med 51.800 kr. årligt
(2025-niveau).
4. Modregning af pensionsformue lempes, så livsvarige pensioner modregnes
med 64 pct. mod de nuværende 80 pct. over fradragsgrænsen, og ikke-livs-
varige pensioner modregnes med 4 pct. mod de nuværende 5 pct. over
fradragsgrænsen?
Svar
Finansministeriet og Beskæftigelsesministeriet opdaterede i juni 2025 fremskriv-
ningen for tidlig pension. Opgørelserne til svaret er baseret på den opdaterede
fremskrivning og er desuden tilpasset den seneste mellemfristede fremskrivning
fra august 2025. Med gældende regler forventes der over årene 2036 til 2040 i gen-
nemsnit at være ca. 24.200 helårspersoner, som er berettigede til tidlig pension og
5.400 helårspersoner, som benyttere deres ret til tidlig pension. Det skønnes, at
udgifterne til ordningen udgør 1.100 mio. kr. (2025-niveau) og at ordningen bidra-
ger til en reduktion i arbejdsudbuddet svarende til 1.800 fuldtidspersoner,
jf. tabel
1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K