Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
3062906_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Dina Raabjerg (KF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 4037
3. september 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af d. 6. august 2025 stillet følgende spørgsmål
nr. 465 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dina
Raabjerg (KF).
Spørgsmål nr. 465:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 27. juli 2025, jf. BEU alm. del - bilag
283 (fortroligt bilag)?”
Svar:
I henvendelsen spørges der ind til reglerne omkring det midlertidige tilpasningstil-
læg og reglerne for enlige kontanthjælpsmodtagere.
Det nye kontanthjælpssystem har med udgangspunkt i Ydelseskommissionens an-
befalinger bl.a. afskaffet en lang række af de særordninger og tillæg, som har gjort
kontanthjælpssystemet alt for komplekst.
Det nye kontanthjælpssystem er resultatet af en omfattende reform, som også inde-
bærer ændringer i ydelsessatserne.
Der er indført et midlertidigt tilpasningstillæg på 2.000 kr. om måneden, som i en
periode på to år ydes til personer under 30 år, der modtog aktivitetstillæg eller den
højere sats for bestemte psykiske lidelser i kontanthjælpssystemet før den 1. juli
2025, og som oplever en nedgang i ydelsesniveau på 2.000 kr. eller mere ved over-
gangen til de nye regler, der trådte i kraft den 1. juli 2025.
Det er satsen for den samlede hjælp, bestående af kontanthjælpssatsen og tillæg, på
udbetalingstidspunktet i juli 2025, der ligger til grund for vurderingen af, hvorvidt
en person er omfattet af personkredsen. Derudover er det en forudsætning, at den
enkelte person har en uændret forsørger- og samlivsstatus ved overgangen til det
nye kontanthjælpssystem fra juni 2025 til juli 2025. Reglen er udformet på denne
måde for at undgå, at der udbetales midlertidigt tilpasningstillæg i situationer, hvor
nedgangen på mindst 2.000 kr. ikke alene skyldes overgangen til det nye kontant-
hjælpssystem, men f.eks. skyldes ændringer personens forsørgelsesbehov.
Med kontanthjælpsreformen har vi også indført et nyt tillæg på 1.054 kr. om måne-
den til enlige ikke-forsørgere, der modtager kontanthjælp på grundsats eller forhø-
jet sats. På grund af tillægget til enlige ikke-forsørgere vil udeboende unge, som er
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelsen af 27. juli 2025, jf. BEU alm. del - bilag 283
enlige ikke-forsørgere i alderen 25-29 år, der også er vurderet aktivitetsparate, ikke
miste mere end 2.000 kr. om måneden ved overgangen til det nye kontanthjælpssy-
stem fra juni til juli 2025, og derfor vil de ikke være berettiget til det midlertidige
tilpasningstillæg.
Hvis der efterfølgende sker ændringer i personens samlivsstatus, fx at personen bli-
ver samlevende, så vil tillægget til enlige ikke-forsørgere bortfalde. Det skyldes
bl.a., at samlevere har andre økonomiske fordele som en samlet husstand, som en-
lige ikke har.
Et af de centrale formål med kontanthjælpsreformen har været at forenkle systemet,
hvilket også gælder for overgangsregler som det midlertidige tilpasningstillæg. Det
ville medføre en uforholdsmæssig tung administrationsbyrde for kommunerne, hvis
der skulle tages højde for skift i eksempelvis forsørger- og samlivsstatus, da det
ville kræve løbende beregninger på tværs af det nye kontanthjælpssystem og det
forhenværende kontanthjælpssystem.
Foruden det midlertidige tilpasningstillæg er der med det nye kontanthjælpssystem
afsat finansiering til yderligere tiltag målrettet udsatte unge, som hverken er i ud-
dannelse eller beskæftigelse. Aftalen om Ungeløftet giver en markant styrkelse af
indsatsen til unge med psykiske lidelser, som skal hjælpe denne gruppe med at få
fodfæste i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.
Kontanthjælpsreformen gør det også lettere for kontanthjælpsmodtagerne at sup-
plere deres ydelse med lønindtægt. Det er nu muligt at tjene op til 2.600 kr. eller
5.200 kr. om måneden
afhængigt af hvilken sats man modtager
uden, at det på-
virker kontanthjælpen. På den måde kan kontanthjælpsmodtagere nu øge deres di-
sponible indkomst med bare få timers lønnet arbejde.
Derudover er der indført et tilskud til dækning af udgifter til medicin for borgere,
som har været i kontanthjælpssystemet i mindst 12 måneder inden for de seneste 18
måneder, og til alle børn fra den første dag, hvor mindst én forælder har ret til kon-
tanthjælp.
Samlet set mener jeg, at vi med kontanthjælpsreformen har fundet en god balance
mellem, at man modtager en rimelig ydelse samtidig med, at det altid skal kunne
betale sig at tage et arbejde eller starte på en uddannelse.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2