Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
3061835_0001.png
Aftalekredsen bag
Aftale om et forbedret arbejdsskadesystem
(S, V, M, SF, DD,
LA, KF, RV, DF, ALT)
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 2105
18. juni 2025
Kære aftalepartier
I september 2022 indgik vi aftale om et forbedret arbejdsskadesystem med formålet
om at styrke og forbedre arbejdsskadesystemet med en række konkrete initiativer,
der skal forbedre tilskadekomnes tilknytning til arbejdsmarkedet, forbedre sagsbe-
handlingstiderne og øge erstatningsniveauet. I aftalen fremgår det, at I halvårligt
skal orienteres om optaget på uddannelsesgodtgørelsesordningen. I orienteres der-
for om status på uddannelsesgodtgørelsesordningen samt om forventet midtvejssta-
tus til efteråret.
Status på uddannelsesgodtgørelsen
Som del af aftalen om et forbedret arbejdsskadesystem blev det besluttet at etablere
en uddannelsesgodtgørelsesordning. Ordningen skal bidrage til, at tilskadekomne,
der grundet sin arbejdsskade ikke kan arbejde med det samme som før, kan skifte
retning i arbejdslivet. En ny uddannelse åbner for andre jobmuligheder, der kan
tage højde for arbejdsskaden og kan få tilskadekomne tilbage i job.
Uddannelsesgodtgørelsen trådte i kraft den 1. januar 2024, hvor det blev muligt at
visitere til uddannelsesgodtgørelse og at starte på en uddannelse efter 1. juli 2024.
Denne status bygger på data fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) og er
trukket fra to perioder:
Opgørelse fra maj 2024 til december 2024 viser, at i alt 46 tilskadekomne har fået
ret til uddannelsesgodtgørelse ved udgangen af 2024. Af de 46 tilskadekomne, som
har opnået ret til uddannelsesgodtgørelse, har 18 fået beregnet størrelsen på deres
uddannelsesgodtgørelse. Af disse 18 tilskadekomne er 15 i alderen 27-46 år og 12
er mænd. Uddannelsestypen er bredt fordelt over brancher for de 18 tilskade-
komne. De uddannelser, som flest har valgt, er uddannelsen til bygningskonstruk-
tør, som fem har ønsket, og uddannelsen som socialrådgiver, som to har ønsket.
Opgørelse frem til 1. juni 2025 viser, at yderligere 57 tilskadekomne har fået ud-
dannelsesgodtgørelse siden årsskiftet, så i alt 103 tilskadekomne er tilkendt ret til
uddannelsesgodtgørelse pr. 1. juni 2025.
Opgørelserne viser endvidere, at der er sket en stigning i tilkendelser. Den positive
udvikling af tilkendelser viser en stigende interesse for ordningen, hvilket under-
bygger min forventning til, at ordningen fungerer efter hensigten, og at endnu flere
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 457: Spm. om, hvor mange tilskadekomne der årligt har fået tilkendt uddannelsesgodtgørelse af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) siden ordningens indførelse
vil drage nytte af ordningen i den kommende tid. Det glæder mig især, hvis ordnin-
gen kan bidrage til, at unge kan få fodfæste på arbejdsmarkedet efter en arbejds-
skade i en ung alder.
Der er givet 193 afslag på uddannelsesgodtgørelse. De typiske grunde til afslag er,
at tilskadekomne er i ansættelse, har for lavt mén eller det ikke forventes, at tilska-
dekomne kan gennemføre uddannelse/job på almindelige vilkår efter uddannelsen.
Jeg kan desuden oplyse, at der i slutningen af 2023 blev nedsat et implementerings-
forum for uddannelsesgodtgørelse, hvor AES, Fagbevægelsens Hovedorganisation
(FH), Dansk Arbejdsgiverforening, Kommunernes Landsforening, Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet og Forsikring og Pension deltager og løbende sparrer om
ordningen og eventuelle forbedringer. Implementeringsforummet er blevet gjort
opmærksom af FH på et behov for præcisering af samspillet mellem sygedagpenge
og uddannelsesgodtgørelse mhp. at understrege at sygedagpenge ikke alene kan
fratages med begrundelse af tilkendelse af uddannelsesgodtgørelse, men at der skal
foretages konkret vurdering. Det er en potentiel udfordring, som ministeriet under-
søger nærmere. Jeg vil holde jer opdateret i det tilfælde, at der sker ny udvikling på
området.
Forummet følger også løbende optag og afslag og drøfter mulige initiativer i for-
hold hertil.
Jeg vil fortsat følge den nye ordning og orientere aftalekredsen om status næste
gang primo 2026.
Midtvejsstatus i efteråret 2025
Med aftalen i 2022 blev vi enige om at gøre midtvejsstatus i 2025 for opnåelse af
sagsbehandlingsmålene samt at drøfte og igangsætte yderligere initiativer, hvis
målsætningerne for sagsbehandlingstiden ikke forventes at blive indfriet.
I aftalen blev der fastlagt to konkrete mål for sagsbehandlingstiden i 2027, hen-
holdsvis et gennemsnit på maksimalt syv måneder for alle arbejdsskadesager og
maksimalt 20 måneder for nye sager med erhvervsevnetab. Som I allerede er be-
kendt med, har AES givet udtryk for, at de kan få udfordringer med at indfri de po-
litisk fastsatte mål for sagsbehandlingstiden.
Som del af arbejdsskadeaftalen
blev AES’ bestyrelse anmodet om en redegørelse,
der kortlagde forhold med betydning for sagsbehandlingstiden. I december 2023
modtog jeg redegørelsen fra AES bestyrelse med i alt 16 forslag til at nedbringe
sagsbehandlingstiden.
Som nævnt på mødet i aftalekredsen 6. maj 2025, forventes højesteretsdommen af
17. januar 2025 imidlertid også at få konsekvenser for sagsbehandlingstiden i AES
og for erstatningsudgifterne for arbejdsgiverne. Dommens rækkevidde er fortsat
uafklaret, men de mulige konsekvenser af dommen forventes at kunne få betydning
for relevansen og indholdet af eventuelle nye initiativer med henblik på at ned-
bringe sagsbehandlingstiden.
Jeg forventer, at vi drøfter ovenstående udfordring nærmere, når vi i efteråret skal
gøre midtvejsstatus på de politiske mål for sagsbehandlingstiden.
2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 457: Spm. om, hvor mange tilskadekomne der årligt har fået tilkendt uddannelsesgodtgørelse af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) siden ordningens indførelse
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
3