Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
3064707_0001.png
Beskæftigelsesudvalget
Christiansborg
8. september 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 407 (Alm. del) af
16. juni 2025 stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen
(SF)
Spørgsmål
Vil ministeren beregne konsekvenserne, herunder økonomiske effekter rent, ad-
færd og tilbageløb og effekter på arbejdsudbuddet, af at indføre et bundfradrag
uden modregning i efterløn ud fra følgende scenarier og med udgangspunkt i gen-
nemsnitslønnen for et FOA-medlem på 60-69 år:
1) Et bundfradrag svarende til 10 timer for den pågældende uden modregning i ef-
terløn, og hvor vedkommende har ret til skattefri præmie under hele perioden
2) Et bundfradrag svarende til 15 timer for den pågældende uden modregning i ef-
terløn, og hvor vedkommende har ret til skattefri præmie under hele perioden.
Svar
Ved gældende regler modregnes efterlønsydelsen på månedsbasis som følge af er-
hvervsaktivitet med udgangspunkt i efterlønsmodtagerens arbejdstimer. Dermed
adskiller efterlønsordningens modregningsregler sig fra modregningsreglerne i ek-
sempelvis tidlig pension og seniorpensionsordningen, hvor modregningen sker
som følge af arbejdsindkomst.
Det er til svaret lagt til grund, at det anførte bundfradrag på hhv. 10 eller 15 timer
refererer til den ugentlige arbejdstid, således at det ved et bundfradrag på 10 timer
bliver muligt at arbejde 10 timer ugentligt, uden at det fører til modregning i efter-
lønsydelsen.
Efter gældende regler reducerer én times arbejde pr. uge, svarende til 4,33 timer
pr. måned, som udgangspunkt den månedlige efterlønsydelse med 570 kr.
1
For
fuldtidsforsikrede vil en ugentlig arbejdstid på 10 timer således reducere efterløns-
ydelsen med 5.700 kr. pr. måned, mens en ugentlig arbejdstid på 15 timer reduce-
rer efterlønsydelsen med 8.550 kr. pr. måned.
Indførelsen af et bundfradrag på 10 timer pr. uge i modregningen vil dermed
medføre en ydelsesgevinst på op til 5.700 kr. pr. måned for alle, der arbejder mel-
lem 10 og 37 timer pr. uge. Tilsvarende vil et bundfradrag på 15 timer pr. uge
1
Der er her illustrativt set bort fra, at der også modregnes for pensionsformue.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 407: Spm. om ministeren vil beregne konsekvenserne, herunder økonomiske effekter rent, adfærd og tilbageløb og effekter på arbejdsudbuddet, af at indføre et bundfradrag uden modregning i efterløn
3064707_0002.png
Side 2 af 5
medføre en månedlig ydelsesgevinst på op til 8.550 kr. for alle, der arbejder mel-
lem 15 og 37 timer pr. uge,
jf. figur 1.
Figur 1
Efterlønsydelse for en fuldtidsforsikret efterlønsmodtager med en timeløn på mindst 295,54 kr.
fordelt på ugentlig arbejdstid som efterlønsmodtager, 2025
kr. (2025-niveau)
24.000
kr. (2025-niveau)
24.000
21.000
18.000
15.000
12.000
9.000
6.000
5.700 kr.
8.550 kr.
21.000
18.000
15.000
12.000
9.000
6.000
3.000
0
0
2
4
6
8
10
12
14
16
18
20 22 24 26 28
Ugentlig arbejdstid
Bundfradrag på 10 timer
30
32
34
36
38
40
42
44
46
48
50
3.000
0
Gældende regler
Bundfradrag på 15 timer
Anm.: Illustrationen tager udgangspunkt i ydelsen før evt. pensionsformuemodregning.
Kilde: Egne beregninger.
Timemodregning i efterlønsydelsen gælder op til en månedlig arbejdstid på 145,5
timer (33,6 time pr. uge), hvorefter efterlønsydelsen er nul. Det er til svaret lagt til
grund, at bortfaldsgrænsen øges parallelt med det indførte bundfradrag. Det inde-
bærer en forhøjelse af bortfaldsgrænsen til 188,8 timer (43,6 timer pr. uge) hhv.
210,5 timer (48,6 timer pr. uge). Det skal bemærkes, at det samtidig med fuldtids-
beskæftigelse på 37 timer pr. uge dermed bliver muligt at modtage efterlønsydelse
på op til 5.700 kr. pr. måned ved et bundfradrag på 10 timer pr. uge hhv. 8.550 kr.
pr. måned ved et bundfradrag på 15 timer pr. uge.
Det skal yderligere bemærkes, at der ved en timeløn, der er mindre end 295,54 kr.
gælder en lidt lempeligere timemodregning. Således nedskaleres den registrerede
faktiske arbejdstid med forholdet mellem timelønnen og mindstesatsen på 295,54
kr. Dette dog kun indtil grænsen for den maksimale lempelse på 45.199 kr. pr. år
er nået.
Ved en timeløn på 249,6 kr., svarende til gennemsnitstimelønnen for beskæftigede
60-69-årige medlemmer
af FOA’s a-kasse,
vil en ugentlig arbejdstid på 15 timer
indgå med 12,7 time i opgørelsen af modregning i efterlønsydelsen i de første 12
uger af året, hvorefter arbejdstimerne vil indgå fuldt ud. Det svarer til at de 15 ti-
mer indgår med 14,5 timer i modregningen set over året som helhed.
Ved gældende regler er det i udgangspunktet ikke muligt at optjene den skattefri
præmie som efterlønsmodtager.
2
Reglen bidrager til, at der for de
Undtagelsesvist har personer, der venter to år med at gå på efterløn (og derfor kun bruger ordningen i det
sidste år), og som har arbejdet mere end sammenlagt 3.120/2.496 timer (for fuldtidsforsikrede/deltidsforsik-
rede) i de pågældende to år, svarende til en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på 30/24 timer pr. uge, mulighed
2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 407: Spm. om ministeren vil beregne konsekvenserne, herunder økonomiske effekter rent, adfærd og tilbageløb og effekter på arbejdsudbuddet, af at indføre et bundfradrag uden modregning i efterløn
3064707_0003.png
Side 3 af 5
efterlønsberettigede er et incitament til at være i beskæftigelse frem for at gøre
brug af efterlønsordningen. Hvis der gives mulighed for at efterlønsmodtagere
kan optjene den skattefri efterlønspræmie i hele efterlønsperioden, bliver det at-
traktivt for alle berettigede at modtage efterlønsydelsen, uanset om vedkommende
er beskæftiget eller ej. Det er således lagt til grund, at alle efterlønsberettigede vil
vælge at gøre brug af efterlønsordningen i hele efterlønsperioden, når der gives
mulighed for optjening af skattefri præmie som efterlønsmodtager.
De økonomiske konsekvenser ved det i spørgsmålet skitserede tiltag afspejler føl-
gende virkninger:
1. Den direkte ydelsesstigning for de ca. 15 pct. af efterlønsmodtagerne, der ved
gældende regler arbejder samtidig med modtagelse af efterlønsydelsen.
2. Øgede udgifter til skattefri efterlønspræmie for de efterlønsmodtagere, der ar-
bejder samtidig med at de modtager efterløn.
3. En efterlønsudgift til de efterlønsberettigede, der ved gældende regler arbejder
uden at modtage efterløn, og som må forventes at tilvælge ydelsen som sup-
plement til deres nuværende lønindkomst og uændret mulighed for optjening
af skattefri efterlønspræmie.
4. En offentlig merindtægt i form af skat og tilbageløb mv. som følge af øget be-
skæftigelse blandt efterlønsmodtagerne, når modregningen lempes og mulig-
hed for optjening af skattefri præmie gøres mulig.
5. En øget tilslutning til efterlønsordningen, hvilket indebærer øgede offentlige
indtægter fra efterlønsbidrag og på længere sigt øgede offentlige udgifter til ef-
terløn og udbetaling af skattefri præmie.
Den sidstnævnte virkning (pkt. 5) har det ikke været muligt at skønne over, hvor-
for de nedenfor opgjorte skøn for merudgifterne ved tiltaget er overvurderet på
kort sigt, men undervurderet på længere sigt, herunder undervurderet målt på den
varige virkning.
Det skønnes på den baggrund, at indførelse af et bundfradrag på 10 timer pr. uge
(med samtidig mulighed for optjening af skattefri efterlønspræmie) vil være for-
bundet med en umiddelbar merudgift efter skat på ca. 1.000 mio. kr. (2025-ni-
veau) årligt i gennemsnit i 2026-2030,
jf. tabel 2.
Heraf kan 50 mio. kr. henføres til
øget efterlønsydelse til de efterlønsmodtagere, der arbejder ved siden af efterløn-
nen ved gældende regler (pkt. 1 ovenfor), 50 mio. kr. kan henføres til optjening af
den skattefri efterlønspræmie til de efterlønsmodtagere, som ved gældende regler
arbejder ved siden af efterlønnen (pkt. 2), og 950 mio. kr. kan henføres til efter-
lønsydelse til de efterlønsberettigede, der ved gældende regler arbejder uden at
modtage efterløn (pkt. 3).
for at optjene den skattefrie præmie som efterlønsmodtager. Der vil dog fortsat ske fuld modregning i efter-
lønsydelsen som følge af erhvervsaktivitet
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 407: Spm. om ministeren vil beregne konsekvenserne, herunder økonomiske effekter rent, adfærd og tilbageløb og effekter på arbejdsudbuddet, af at indføre et bundfradrag uden modregning i efterløn
3064707_0004.png
Side 4 af 5
Tabel 1
Skønnet effekt af at indføre et bundfradrag for modregning af arbejdsomfang i efterlønsydelsen på
10/15 timer pr. uge samt optjening af skattefri efterlønspræmie som efterlønsmodtager i hele
efterlønsperioden, årligt gennemsnit for 2026-2030.
10 timer pr. uge
15 timer pr. uge
Mio. kr., 2025-niveau
Umiddelbare merudgifter efter skat
- heraf merudgifter til arbejdende efterlønsmodtagere (pkt. 1)
- heraf merudgifter til skattefri præmie til efterlønsmodtagere som ved
gældende regler har sidebeskæftigelse (pkt. 2)
- heraf merudgift til efterlønsydelse til de berettigede, som ved gæl-
dende regler optjener den skattefri præmie (pkt. 3)
Umiddelbare merudgifter efter skat og tilbageløb
- Skønnet afledt adfærdsvirkning
Samlede merudgifter efter skat, tilbageløb og adfærd
1.000
50
50
950
800
-100
650
Fuldtidspersoner
Beskæftigelseseffekt
350
400
1.200
50
50
1.150
950
-100
800
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 50 mio. kr. og 50 fuldtidspersoner.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata.
Regelændringerne skønnes at øge den strukturelle beskæftigelse med i gennemsnit
ca. 350 og 400 fuldtidspersoner i årene 2026-2030 ved et bundfradrag på hen-
holdsvis 10 og 15 timer pr. uge. Den samlede beskæftigelseseffekt dækker over en
positiv deltagelseseffekt og en negative timeeffekt. Deltagelseseffekten afspejler, at
bundfradraget samt muligheden for at optjene skattefri efterlønspræmie som ef-
terlønsmodtager alt andet lige gør det mere attraktivt at vælge beskæftigelse (med
supplerende efterlønsydelse og optjening af skattefri præmie) frem for tilbagetræk-
ning på efterløn. Dermed vil forslaget forventeligt få nogle efterlønsberettigede til
at udskyde deres tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet og således påvirke arbejds-
udbuddet positivt.
Timeeffekten vedrører primært de efterlønsberettigede, som ved gældende regler
optjener den skattefri præmie frem for at gøre brug af efterlønsordningen. Disse
personer vil med regelændringerne vælge at få udbetalt efterlønsydelsen ved siden
af deres arbejdsindkomst, og opnår derved en indkomstfremgang ved uændret ar-
bejdsomfang (indkomsteffekt). Dertil vil nogle opnå en højere marginalskat som
følge af ydelsesudbetalingen (substitutionseffekt). Begge effekter påvirker arbejds-
udbuddet negativt.
Den gennemsnitlige årlige merudgift i 2026-2030 efter skat, tilbageløb og adfærd
skønnes at være ca. 650 mio. kr. (2025-niveau) ved et bundfradrag på 10 timer pr.
uge. Ved et bundfradrag på 15 timer pr. uge opgøres den gennemsnitlige årlige
merudgift i 2026-2030 efter skat, tilbageløb og adfærd til ca. 800 mio. kr. (2025-
niveau).
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 407: Spm. om ministeren vil beregne konsekvenserne, herunder økonomiske effekter rent, adfærd og tilbageløb og effekter på arbejdsudbuddet, af at indføre et bundfradrag uden modregning i efterløn
Side 5 af 5
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister