Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
3059606_0001.png
Beskæftigelsesudvalget
Christiansborg
28. august 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 399 (Alm. del) af
12. juni 2025 stillet efter ønske fra Charlotte Munch (DD)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de samlede offentlige udgifter, som den danske stat
har til ikke-vestlige indvandrere og efterkommere, der er på førtidspension, og vil
ministeren desuden oplyse, hvilken økonomisk gevinst det vil medføre for
statskassen, hvis andelen af ikke-vestlige indvandrere og efterkommere på
førtidspension var på niveau med andelen blandt etniske danskere?
Svar
I 2019 var der godt 32.000 ikke-vestlige indvandrere og efterkommere med før-
tidspension som primær tilknytning til arbejdsmarkedet i året (socioøkonomisk
status) opgjort på baggrund af arbejdsmarkedsregnskabet. Det svarer til ca. 8,6
pct. af hele gruppen af 18-66-årige ikke-vestlige indvandrere og efterkommere.
For personer med dansk oprindelse var der tilsvarende i 2019 ca. 150.000 med
førtidspension som primær status i året, svarende til ca. 4,9 pct. af alle 18-66-årige
med dansk oprindelse.
Opgørelsen af de samlede offentlige indtægter og udgifter i besvarelsen tager afsæt
i Finansministeriets seneste nettobidragsopgørelse, der dækker dataåret 2019. Net-
tobidraget er en beregning af, hvor meget enkeltpersoner på den ene side bidrager
til de offentlige finanser med fx skatteindtægter fra bl.a. erhvervsindkomst mv. og
på den anden side bruger de ydelser og services, som det offentlige stiller til rådig-
hed.
I opgørelsen fordeles samtlige indtægter og udgifter, der indgår i den offentlige
saldo som opgjort i nationalregnskabet. Det skal til den opgjorte offentlige netto-
udgift bemærkes, at denne også afspejler offentlige udgifter, der er uafhængige af
personens arbejdsmarkedsstatus
herunder fx personens andel af det kollektive
offentlige forbrug mv.
Det skønnes med udgangspunkt i nettobidragsopgørelsen for dataåret 2019, at de
godt 32.000 ikke-vestlige indvandrere og efterkommere med førtidspension som
primære tilknytning til arbejdsmarkedet i 2019 var forbundet med en samlet of-
fentlig nettoudgift på ca. 9,9 mia. kr. (2025-niveau), svarende til ca. 309.000 kr. pr.
helårsperson (2025-niveau). Til sammenligning skønnes førtidspensionister med
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om redegørelse for de samlede offentlige udgifter, som den danske stat har til ikke-vestlige indvandrere og efterkommere, der er på førtidspension
3059606_0002.png
Side 2 af 3
dansk oprindelse i 2019 at være forbundet med en samlet offentlig nettoudgift på
67,2 mia. kr. (2025-niveau), svarende til ca. 447.000 kr. pr. helårsperson.
Såfremt andelen af 18-66-årige ikke-vestlige indvandrere og efterkommere på før-
tidspension i 2019 hypotetisk var på niveau med gruppen af personer med dansk
oprindelse, svarer det til en reduktion i antallet af ikke-vestlige indvandrere og ef-
terkommere på førtidspension i 2019 på ca. 13.750 helårspersoner,
jf. tabel 1.
Den hypotetiske reduktion i antal ikke-vestlige indvandrere og efterkommere på
førtidspension svarer i et simpelt regneeksempel alene til en styrkelse af det sam-
lede nettobidrag på ca. 4,3 mia. kr. (2025-niveau),
jf. også tabel 1.
Dette afspejler et
beregningsteknisk eksempel, der alene vedrører en reduktion i gruppen af førtids-
pensionister
og således
ikke
i sig selv tager højde for alternativt træk på bl.a. of-
fentlige ydelser mv. forudsat et fald i antallet af ikke-vestlige indvandrere på før-
tidspension.
Tabel 1
Opgørelse af 18-66-årige med førtidspension som primære tilknytning til arbejdsmarkedet i 2019
Helårspersoner
Ikke-vestlige indvandrere og efterkommere på
førtidspension i 2019 (1)
Ikke-vestlige indvandrere og efterkommere på
førtidspension i scenarie med samme andel på
førtidspension som personer med dansk
oprindelse (2)
Memo: Forskel i opgørelse (2)-(1)
32.100
Samlet nettobidrag
(Mio. kr., 2025-niveau)
-9.930
Nettobidrag pr. person
(2025-niveau)
-309.100
18.350
-13.750
-5.670
4.260
-309.100
0
Anm.: Afrundet til nærmeste 50 helårspersoner og nærmeste 5 mio. kr. Afrunding i tabellen indebærer, at
delelementerne ikke nødvendigvis summerer til totalen. Det opgjorte nettobidrag er opregnet til 2025-niveau
med udviklingen i nominelt BNP. Det er i scenarieberegningen lagt til grund, at de ikke-vestlige indvandrere
og efterkommere, der fortsat er på førtidspension, i gennemsnit er forbundet med samme nettobidrag til de
offentlige finanser som i udgangspunktet (angivet med kursiv i tabellen). Det svarer til en simpel tilfældig
udvælgelse af dem, der i scenariet fortsat er på førtidspension.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Et fald i antallet af ikke-vestlige indvandrere og efterkommere på førtidspension
på ca. 13.750 helårspersoner i 2019 må samtidig give anledning til en stigning i an-
tallet af indvandrere og efterkommere med en anden primær arbejdsmarkedstil-
knytning end førtidspension for en uændret befolkningsstørrelse.
Hvis de 13.750 beregningsteknisk fordeles proportionalt på den øvrige gruppe af
18-66-årige ikke-vestlige indvandrere og efterkommere i 2019 opdelt efter køn og
alder
og de gennemsnitlige nettobidrag for disse fastholdes
1
indebærer det iso-
leret set en beregningsteknisk forbedring i nettobidrag på ca. 80 mio. kr. (2025-
Der tages i beregningen dermed bl.a. ikke højde for, at førtidspensionister typisk har øget kontakt til fx
sundhedsvæsenet i forhold til den øvrige befolkning
og dermed isoleret set et større træk på individuelle of-
fentlige ydelser. Også på den baggrund er beregningerne ikke egentlige økonomiske konsekvensberegninger.
1
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om redegørelse for de samlede offentlige udgifter, som den danske stat har til ikke-vestlige indvandrere og efterkommere, der er på førtidspension
3059606_0003.png
Side 3 af 3
niveau),
jf. tabel 2.
Samlet set giver regneeksemplet dermed en styrkelse af nettobi-
draget på ca. 4,3 mia. kr. (2025-niveau),
jf. også tabel 2.
Tabel 2
Nettobidrag blandt 18-66-årige ikke-vestlige indvandrere og efterkommere i 2019 og i regneeksempel
med samme andel som personer med dansk oprindelse
Samlet nettobidrag
(Mio. kr., 2025-niveau)
Ikke-vestlige indvandrere og efterkommere på førtidspension i 2019 (1)
Samlet beregningsteknisk nettobidrag med samme andel på førtidspension
som dansk oprindelse og fordeling af resterende på øvrige grupper (2)
Forskel i nettobidrag, dvs. (2)-(1)
Heraf bidrag fra
- Lavere andel på førtidspension
- Beregningsteknisk stigning blandt gruppen af øvrige 18-66-årige fordelt på
køn og alder
4.260
80
-9.930
-5.590
4.340
Anm.: Afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Afrunding i tabellen kan indebære, at delelementerne ikke summerer til
totalen. Det opgjorte nettobidrag er opregnet til 2025-niveau med udviklingen i BNP.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Det understreges, at der her er tale om et beregningsteknisk eksempel, idet det
forudsættes, at gruppen af ikke-vestlige indvandrere, der ikke længere primært er
på førtidspension i året, fordeler sig som den øvrige gruppe af ikke-vestlige ind-
vandrere og efterkommere, der ikke er på førtidspension.
Beregningen tager dermed ikke udgangspunkt i konkrete greb til at reducere be-
standen af førtidspensionister blandt gruppen af ikke-vestlige indvandrere. I even-
tuelle beregninger af de økonomiske konsekvenser ved at indføre konkrete greb,
som vil ændre på sammensætningen af gruppen af førtidspensionister, må derfor
også forventes væsentlige afvigelser fra ovenstående regneeksempel. Det skal bl.a.
tilskrives, at berørte personer, som ikke længere vil være berettigede til at modtage
førtidspension, forventes at fordele sig på andre forsørgelsesydelser (fx kontant-
hjælp) samt selvforsørgelse fremfor at overgå til beskæftigelse.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister