Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
7. august 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 398 (Alm. del) af
12. juni 2025 stillet efter ønske fra Charlotte Munch (DD)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de økonomiske konsekvenser for den danske stats-
kasse nu og her og på lang sigt, hvis modregningsreglerne for efterlønsmodtagere
blev ophævet?
Svar
For at opnå ret til efterløn skal man i udgangspunktet indbetale til efterlønsord-
ningen i 30 år, hvilket svarer til en samlet indbetaling på ca. 204.500 kr. (2025-ni-
veau).
1
Der gives et ligningsmæssigt skattefradrag for indbetalingerne, så efter-skat
værdien af de samlede efterlønsbidrag (og dermed egenfinansieringen) svarer til
ca. 152.000 kr. (2025-niveau).
Godt en tredjedel af de efterlønsberettigede benytter i dag deres ret til efterløn. At
mange vælger ikke at benytte deres ret til efterløn skal bl.a. ses i lyset af mulighe-
den for at optjene en skattefri præmie på op mod 182.232 kr. (2025-niveau), hvis
den efterlønsberettigede fortsætter i beskæftigelse i stedet for at modtage efterløn.
Ved gældende regler bliver efterlønsydelsen modregnet som følge af både arbejds-
indkomst og pensionsformue. En afskaffelse af modregningsreglerne i efterløns-
ordningen
–
dvs. både modregning som følge af pensionsformue og arbejdsind-
komst
–
indebærer, at efterlønsydelsen bliver et indkomstsupplement til alle beret-
tigede, også dem der kan og vil arbejde. Alle berettigede vil således kunne mod-
tage den fulde efterlønsydelse, svarende til en samlet udbetaling på ca. 759.000 kr.
før skat (2025-niveau) over den treårige efterlønsperiode. Hvis modregningsreg-
lerne afskaffes formodes alle berettigede at gøre brug af ordningen, da værdien af
ydelsesudbetalingerne overstiger værdien af den skattefri præmie.
En afskaffelse af modregningsreglerne skønnes at medføre offentlige merudgifter
efter skat, tilbageløb og adfærd, på i størrelsesordenen 2,7 mia. kr. årligt (2025-ni-
veau) i perioden 2026-2030. Den skønnede merudgift er ekskl. effekten fra at flere
forventeligt vil melde sig ind i ordningen, og dermed indbetale efterlønsbidrag.
Den skønnede merudgift afspejler bl.a. øgede efterlønsudbetalinger til dem, der
1
For personer født før 1964 gælder lempeligere krav som afspejler at efterlønsbidraget blev indført i 1999.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K