Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
3046930_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 3406
26. juni 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 6. juni stillet følgende spørgsmål nr. 375 (alm.
del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria Velas-
quez (EL).
Spørgsmål nr. 375:
”De
Økonomiske Råds rapport, Dansk Økonomi, forår 2025, s. 23, er der udtrykt
bekymring over manglende dokumentation for ministeriernes vurdering af beskæf-
tigelseseffekterne af den nyligt vedtagne beskæftigelsesreform, idet vismændene
blandt andet påpeger, at det er uklart, om de gængse regneprincipper er anvendt, og
at den vurderede beskæftigelseseffekt afviger markant fra ekspertgruppens forslag
uden at forskellen forklares. Vil ministeren redegøre for, hvilke forudsætninger og
beregningsmetoder, der ligger til grund for ministeriets vurdering af et fald i be-
skæftigelsen, og om der på baggrund af dette er en ny praksis?”
Svar:
De økonomiske og adfærdsmæssige konsekvenser af ekspertgruppens anbefalinger
tager udgangspunkt i ministeriernes gældende regneprincipper. Der er således an-
vendt samme regneprincipper til at skønne over konsekvenserne af beskæftigelses-
reformen som ekspertgruppens anbefalinger baserede sig på. Regneprincipperne,
der er anvendt i forbindelse med
Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesind-
sats
samt den efterfølgende aftale om reform af beskæftigelsesindsatsen, er doku-
menteret og offentliggjort i forbindelse med ekspertgruppens afrapportering,
jf. Bi-
lag 9 om Effekter af samtaler og aktive tilbud i beskæftigelsesindsatsen.
1
Forskellen på beskæftigelseseffekten af ekspertgruppens anbefalinger og beskæfti-
gelsesreformen skyldes, at der er forskel på de initiativer, som indgik i ekspertgrup-
pens anbefalinger og i aftalen om reform af beskæftigelsesindsatsen.
Ekspertgruppens anbefalinger medførte samlet set en positiv beskæftigelseseffekt
på ca. 500 fuldtidspersoner (varig virkning), mens reformen skønnes at reducere
1
https://bm.dk/media/fh4criy0/bilag-9-effekter-af-samtaler-og-aktive-tilbud-i-beskaeftigel-
sesindsatsen.pdf
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om de forudsætninger og beregningsmetoder der ligger til grund for ministeriets vurdering af et fald i beskæftigelsen
beskæftigelsen med ca. 550 fuldtidspersoner (varig virkning). Beskæftigelseseffek-
ten af reformen er således 1.050 fuldtidspersoner mindre end effekten af ekspert-
gruppens anbefalinger.
Forskellen skyldes primært to forslag fra ekspertgruppen, som ikke indgår i refor-
men, og som skønnes at have en positiv beskæftigelseseffekt:
Afskaffelse af voksenlærlingeordningen for beskæftigede, der skønnes at
have en positiv beskæftigelseseffekt på ca. 850 fuldtidspersoner.
Afskaffelse af seniorjobordningen, der skønnes at have en positiv beskæfti-
gelseseffekt på ca. 270 fuldtidspersoner.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2